Espergærde Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Espergærde Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 fy/c - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau
Fysik C
Lærer(e)
Martin Winkler Wille, Steffen Holm
Hold
2024 fy/c (
1c fy
,
1c fy øv
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introduktion, gå og løb en graf
Titel 2
Energi
Titel 3
Bølger lyd og lys
Titel 4
Atomer og lys
Titel 5
Kosmologi
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introduktion, gå og løb en graf
Introduktion. Gå og løb en graf, arbejde med grafiske arbejde med måling, beregning og grafer.
Bruges som optakt til andet arbejde senere i forløbet hvor deres evne til at tegne og forstå grafer kan være til nytte. Hastighedsbegrebet er også velkomment at få behandlet.
Indhold
Kernestof:
Velkommen til fysik c - medbring papir og blyant.
Vi skal ha en fin ny bog (der er vi heldige), som vi skal arbejde I. Jeg synes den ser god ud.
Jeg har set jeres arbejde fra sidst igennem og der er fine figurer.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Energi
Energiformer, Energibergeninger, Energiforsyning. (stof og varme kun berørt)
Forsøg:
Energi i forbindelse med fødevarer
kroppens arbejde.
Energi ved tebrygning.
Indhold
Kernestof:
Vi skal lave journalforsøg med energiindholdet i jordnødder. Forsøg jordnød.docx Læs dokumentet og se særligt punkterne i fremgangsmåden og databehandlingen, hvor der står på punktform hvad du skal gøre.
Orienter dig i bogens afsnit 1.2. Det er på de sider man kan slå op hvordan der skal skrives og tales i faget. I forsøget skal vi benytte lineære sammenhænge. enheder og dekadiske præfikser.
læs side 32 til 47. afsnit 2.1 og 2,21
Vi skal samle op på jeres journal. sørg for at I har et delt dokument med jeres data i og grafen for energiens udvikling. Vi bruger ganske kort tid på at snakke om forsøget og journalen og I for besked om hvor journalen skal ligge, sådan at alle kan
Medtag emballage hvor der står en varedeklaration. På den står der energiindholdet i den mad, slik eller drik der har været i emballagen. Det skal vi undersøge og sammenholde med vore resultater.
Klassen skal lave journalforsøg med bæredygtig tebrygning. Forsøget tager et halvt modul. Den anden halvdel af klassen arbejder med andre aktiviteter, der byttes halvvejs.
Læs siderne 48 - 58. det er ikke meningen at øvelserne skal regnes og at I skal læse det hele grundigt. men I skal fokusere på de gule bokse, se gerne eksemplerne for at forstå hvad de betyder, og fokuser på at tilegne jer fagord og symboler fra de g
Medbring egen tekop hvis I vil ha en kop te.
Bæredygtig te-brygning.docx Se gerne vejledningen til forsøget igennem.
Opsamling på bæredygtig te-brygning. (færdiggør din journal hvis du ikke nåede det i timen)
Som forberedelse til timen skal I vide hvor tit i bader. Hvad er badevandstemperaturen (mål med termometer derhjemme)? Hvor meget vand bruger I. (hvis I tager brusebad så mål hvor meget vand der kommer fra din bruser, og hvor lang tid du bader) I kan
Elevgennemgang af opgaver fra sidste modul 2.13, 2.21, 2.23, 2.35. regn dem hvis du ikke nåede det i timen sidst.
Regn følgende opgaver:
Foreløbig forsøgsbeskrivelse til næste uges forsøg Hop og energi.docx orienter jer i teksten.
Arbejdsark hop og energi.docx
Skim vejledningen som vi så på sidst, så du ved hvad vi skal lave. Hop og energi.docx 5 min
Vi skal bruge videoanalyse. Forbered dig ved at analysere en video med et hammerkast. Vi skal gøre det samme med vore kroppe, så dette gør at I kan beherske programmet. Der er et link til programmet i starten af teksten. videoanalyse af hammerkast.do
Husk formlen for potentiel energi og hvordan den bruges med denne opgave.
Læs om energiforsyning s73 til 83. Forbered at kunne sige en pointe fra hvert af afsnittene. s30 min
Vi samler op på energi forløbet.
I får en prøve i energi forløbet. Den besvares på papir. I må have bogen til rådighed og intet andet.
Læs afsnit 3.1.1 og 3.1.2 s86-91 s 30 min
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Bølger lyd og lys
Bølgelære, Lyd og lys
Indhold
Kernestof:
Læs afsnit 3.1.1 og 3.1.2 s86-91 s 30 min
Afsnit
Læs Afsnit 3.1.3 og 3.1.4 s 92 - 97
Lektie fra sidst: Læs Afsnit 3.1.3 og 3.1.4 s 92 - 97
3.8, 3.9, 3.10, 3.11, 3.13, 3.14
Vi arbejder med afsnit 3.2. s99 - 107. Der bliver beskrevet fire bølgeegenskaber. Når I ser på afsnittet skal I notere jer de fire egenskaber. skriv gerne en kortfattet note. Koncentrer jer om at se de fire gule bokse og de figurer der er i umidde
image.png
Vi mødes 13.20
Afsnit 3.3 108 - 115. Vi arbejder med lydstyrke og svingninger på en streng. Forbered jer ved at se i bogen. Besvar disse spørgsmål.
Vi arbejder med siderne 116 til 121. Ingen lektie.
Arbejde med AI om det elektromagnetiske spektrum.docx
Læs s 122 - 125. Læg vægten på de første sider som ikke er så matematisk/tekniske. Hvad er et gitter? Hvad er en gitterkonstant? Hvilke værdier kan ordensnummeret n have? Klassen deles i to. den ene del ser et eksperiment medens de andr
Maplevejledning 4-3.mw
Læs om termiske lyskilder og drivhuseffekten s 131- 133 og 135 - 136.
Sørg for at I har tid til at se på de sidste to punkter inden I kommer ind.
Måling af lasers bølgelængde.mw
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Atomer og lys
Atomfysik. Der blev gennemført et forsøg med spredning af laserlys i et gitter.
Indhold
Kernestof:
Læs siderne 144 - 154. Du behøver ikke læse det fra ende til anden. men kan fokusere på disse tre punkter
image.png
Bevar disse spørgsmål, som klassen selv har skrevet. Besvar de spørgsmålene fra de grupper du ikke selv er med i.
Læs siderne 155 og 157
Læs s 159-162.
Regn 4.18. Det følger præcist eksemple 4.6. Træn at skrive op på papir præcis som i eksemplet med formler tal og enheder. Træn at kunne sige hvad du skriver. Fx planks konstant, atto joule. Fotonenergi. Du skal kunne sige navnet på alle de symboler d
Vi regner opgaver i timen. Mange af jer have svært ved beregningerne sidst. Træn navne på symbolerne i formlerne træn at skrive enheder og eksponentiel notation. Så er I forberedt på at fremlægge opgaver ved tavlen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Kosmologi
Følgende er gennemgået i forløbet:
Energiovergange i et atom
Emissions- og absorptionsspektrum
Lysår
Rødforskydning
Hubbles lov
Big-Bang
Universets alder
Indhold
Kernestof:
Hej 1.c. Jeg er jeres nye fysiklærer, og jeg glæder mig til at møde jer.Læs side 196 - 198 om kosmologi. Lektien tager ca. 7 min.
Læs s. 159-162 (det har I læst før) og s. 165-166. Lektien tager ca. 20 min.
Læs s. 200-201 og s. 203-205 om Hubbles lov og Big Bang. Lektien tager ca. 15 min.
Læs. s. 208-210 øverst om rødforskydning. Lektien tager ca. 12 min.Omar har kage med!
Dem, der ikke har lavet grafen over Hubbles lov færdig, laver den færdig til timen og afleverer den i hånden.
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65065603369", "T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65065603369", "H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65065603369" }