|
Titel
4
|
Intro + Religion enkeltfagligt forløb ISLAM
Intro:
Eleverne får en kort introduktion til religionsfaget, de centrale begreber og religionsfaglig metode, Forløbet indebærer desuden en diskussion af religionsdefinitioner og begrebet religion: Hvad forstås ved religion, og hvad er KS, hvilke emner skal vi arbejde med i KS.
Vi arbejder med modeller som Ninian smarts 7 dimensioner, Bruce Lincolns minimalisme og maksimalisme, Jan Hjärpes indhold, funktion og engagement, Arnold van Genneps model for analyse af overgangsritualer, myte.
Andre nøglebegreber: Gudsbegreber (mono/poly/panteisme, ateisme), indefra-udefra, myte, ritual+overgangsritual.
Faglige mål: Anvende religionsfaglig terminologi Redegøre for centrale religiøse fænomener (myte, ritual etc.)
Der blev arbejdet med følgende sider fra Grundbogen til Religion C, 3. udgave: 330, 332-333, 335 - 337, 314-317
Videre arbejder vi med islam i den formative periode, de centrale tekster og trosforestillinger, sunni/shia og ritualer og sharia-begrebet. Desuden undersøger vi islam aktuelt ved at se på muslimer i europæisk og dansk kontekst.
Nøgleord: Korans vigtige myter: "Muhammeds åbenbaringer" og "Profetens natte- og himmelrejse", Koran, sunna, hadith, profeten Muhammed, sunni, shia, de fem søjler, helligsteder, livsmønster og regler (herunder tildækning, spisevaner, klassifikation af handlinger), det islamske samfundssyn - sharia, fundamentalisme, traditionalisme, modernisme, sekularisme.
Målet: Kunne redegøre for de væsentligste sider af islam samt islam set i et globalt perspektiv under inddragelse af dens danske og europæiske kontekst. Kunne formulere og udpege væsentlige problemstillinger vedrørende bl.a. forholdet mellem religion og det moderne samfund.
Kompetencer: Kultur- og samfundsforståelse Analyse, komparation og refleksion
|