Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Hannah Margrethe Bilbo
|
Hold
|
2024 EN/1 (3g EN1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
The Inner and Outer Journey
Vi læser fiktionstekster og ser filmen "The Descendants" - alt sammen med fokus på en diskussion af menneskers fysiske og mentale "rejser".
Materiale:
- Paradise (Matthew Kneale)
- Falling Man (ch 1) (Don Delillo)
- One Need Not Be A House (Emily Dickinson)
- The Story of an Hour (Kate Chopin)
- The Descendants (film, Alexander Payne)
- Kittens (Dean Koontz)
- The Magic Word (Kate Thomson)
- Sticks (George Saunders)
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gramma 1 - LAVES I TIMEN
|
27-08-2024
|
Stil 1
|
04-09-2024
|
Grammatikdelprøve 2
|
23-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tilladte hjælpemidler skriftlig eksamen
Følgende hjælpemidler er anvendt i undervisningen:
www.ordbogen.com
https://abc.ordbogen.com/ (gyldendals røde ordbøger)
Engelsk Grammatik med Synonymer (Herskind/Gravers 3.udg)
Oxford ALD
www.dictionary.com
www.thesaurus.com
www.minlaering.dk
Do it, Write! (minlæring, diverse vejledninger)
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gramma 1 - LAVES I TIMEN
|
27-08-2024
|
Stil 1
|
04-09-2024
|
Grammatikdelprøve 2
|
23-09-2024
|
Stil 2
|
28-10-2024
|
Grammatikdelprøve 3
|
13-11-2024
|
Stil 3
|
06-12-2024
|
det gode afsnit
|
06-01-2025
|
Grammatikopgave 4
|
16-01-2025
|
3g EN1 skr. terminsprøve
|
28-01-2025
|
3g EN1 skr. (SY) terminsprøve
|
27-02-2025
|
Grammatikopgave 5
|
14-03-2025
|
Stil 5
|
23-03-2025
|
Grammatikopgave 6
|
10-04-2025
|
Stil 6
|
24-04-2025
|
Små tests i timerne
|
14-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
70 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
The Divided States of America
Vi arbejder med USA op til valget og i tiden lige efter. Forløbet skal give indsigt i Checks and Balances, det amerikanske valgsystem, partier, kandidater og de emner, som vælgerne særligt går op i. Tekstmaterialet er nonfiktion og tager udgangspunkt i bogen "Being American" af Mette Holm.
Materialer:
- Being American (Mette Holm), baggrundsstof, særligt siderne 14-17, 38-45, 68+71, 87-89
- Identity; American Dreaming (NYT artikel, Being American side 6-7)
- Why Rural America Voted for Trump (New York Times)
- Harrison Ford (campaign video, Democrats)
- President Elect Trump, various materials on results and reactions
(Politico, CNN, CBS, NYT, mfl.)
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Stil 2
|
28-10-2024
|
Timeopgave
|
11-11-2024
|
Grammatikdelprøve 3
|
13-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sonnets
Vi arbejder med sonetter fra Shakespeare til Billy Collins. I forløber er udgangspunktet the Shakespearean Sonnet, men vi sammenligner med Spenserian og Italian Sonnets, for at blive skarpe på genren. Forløbet tjener som optakt til en læsning af Romeo and Juliet - også med fokus på dramaets sonetter.
Materialer:
Shakespeare: Sonnets 18 and 130
Howard Moss: Shall I Compare Thee (1976)
Niels Brunse: Sonnet 130, oversat (gendigtet?)
Wordsworth: Composed Upon Westminster Bridge (1802)
Keats: When I have fears that I may cease to be (1818)
Barrett Browning: How Do I Love Thee (1850)
Claude McKay: I We Must Die (1919)
St.Vincent Millay: What lips my lips have kissed (1920)
Billy Collins: Sonnet (2001)
Katherine Marek: Autumn Storm by Firelight (2011)
Derudover diverse teori om sonetter
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Grammatikdelprøve 3
|
13-11-2024
|
Stil 3
|
06-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Romeo and Juliet
Med udgangspunkt i vores sonetforløb, læser vi uddrag af Romeo og Julie. Vi fokuserer på sonetterne og udvalgte scener. En vigtig del af forløbet er udvalgte filmversioner (Zefirelli og Luhrman), som vi sammenligner og diskuterer.
Materiale:
”Shakespeare in Love” (film, John Madden)
Act 1, scene 5
Act II, scene 2
Act V, scene 3
“Romeo+Juliet” (Baz Luhrman)
”Romeo and Juliet” (uddrag) (Zefirelli)
Elevoplæg om Shakespeare, Elisabethan England, Elisabethan Theatre mv.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
det gode afsnit
|
06-01-2025
|
Grammatikopgave 4
|
16-01-2025
|
3g EN1 skr. terminsprøve
|
28-01-2025
|
3g EN1 skr. (SY) terminsprøve
|
27-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Children's Literature
Formål:
Forløbet beskæftiger sig med børnelitteratur og starter med en gennemgang af den litteraturhistoriske udvikling og Oplysningstidens "opfindelse" af barndommen. Derefter ser vi på forskellige tilgange til barndom og børnelitteratur gennem tiden, f.eks. didaktik/underholdning, moral/idealer, fantasi og fortællestil. Fokus er på at analysere fiktion, især ift. fortæller, person/barndomskarakteristik og tema/budskab. Eleverne bliver præsenteret for teori samt uddrag af tekster, der er tidsmæssigt spredt.
Materiale - i uddrag:
- Aesop Fables
- Goody Two Shoes, 1766
- Alice in Wonderland, 1865
- Treasure Island, 1883
- The Wonderful Wizard of Oz, 1900
- Anne of Green Gables, 1908
- Winnie the Pooh, 1926
- Charlie and the Chocolate Factory, 1964
- Harry Potter and the Philosopher’s Stone (chapter 4), 1997
Elevoplæg om
- The Enlightenment
- Romanticism
- The Victorian Age
- Modernism
- Postmodernism
- Children's Literature today
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Stil 5
|
23-03-2025
|
Grammatikopgave 6
|
10-04-2025
|
Stil 6
|
24-04-2025
|
Små tests i timerne
|
14-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65066138834",
"T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65066138834",
"H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65066138834"
}