Holdet 2024 bk/1g1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2019/20 - 2024/25
Institution Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Henriette Madsen
Hold 2024 bk/1g1 (1g bk1, 1g bk1 kunstdage)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mennesket i kunsten
Titel 2 Selvportrættet
Titel 3 Kunstneriske dage
Titel 4 Landskabet og det antropocæne
Titel 5 Eksamensprojekt: køn

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mennesket i kunsten

Mennesket i kunsten

Vi arbejder med temaet Mennesket i kunsten med særlig fokus på kroppen og analyserer fremstillinger af kroppen i udvalgte dele af kunsthistorien: antikken, renæssancen (David-skulpturen), 1800-tallet (impressionismen og især kubismen), kroppen i dag (fx Arvida Bystrøm). Eleverne udarbejder deres egne kunsteriske fremstillinger af kroppen med brug af forskellige medier og materialer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 Kunstneriske dage

I de Kunstneriske dage arbejde vi med temaet "Liv mellem rum". Eleverne udformer egne ude- og oplevelsesrum på Espergærde Gymnasium.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Landskabet og det antropocæne

Forløbet beskæftiger sig med forskellige aspekter af naturen i kunsten. Vi arbejder dels med kunsthistorisk analyse af værker, der handler om naturen/mennesket i naturen (fx begrebet om det sublime) og dels også samtidskunstens fokus på naturen og det antropocæne. Eleverne introduceres til og arbejder med samtidskunsten og herunder installationskunst og relationel æstetik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Eksamensprojekt: køn

Eksamensprojekt med temaet køn

I eksamensprojektet arbejder eleverne med temaet "Undersøgelse af køn".
Som den overordnede problemformulering har eleverne arbejdet med formuleringen "Hvordan kan man igennem kunsten udfordre og rykke ved klassiske kønskoder, kønsstereotyper og kønnede blikke". Eleverne har arbejdet teoretiske med afsæt i et fælles kompendie og så har eleverne arbejdet undersøgene ved en vekslen mellem analyser af profesionelle værker og research og undersøgelser i forbindelse med eget kunstnerisk projekt. Eleverne har arbejdet individuelt med deres projekter og er blevet løbende vejledt individuelt og i grupper.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer