Holdet 2024 Bi/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Laura Niebuhr McQueen
Hold 2024 Bi/3 (3g Bi3, 3g Bi3 skr)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Infektionsbiologi og infektionssygdomme
Titel 2 Energi til arbejdet
Titel 3 Nervesystemet
Titel 4 Hormonsystemet
Titel 5 Den genetiske arv
Titel 6 Genteknologi
Titel 7 Proteiner
Titel 8 Økologi og biodiversitet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Infektionsbiologi og infektionssygdomme

Vi arbejder med opbygning og funktion af pro- og eukaryote celler, celletyper, membranprocesser, opbygning og formering af virus, bakteriers resistensmekanismer, antibiotika og resistensudvikling, vacciners opbygning og funktion, immunforsvarets opbygning og funktion og antistoffer og antistofresponset. Vi laver følgende praktiske øvelser/forsøg: indirekte ELISA, diffusion og osmose og ”vask dine hænder”. Ovenstående emner relateres til sundhed, sygdom og medicin i et både lokalt og globalt perspektiv. Her arbejder vi som eksempler med astma, allergi, kræft, autoimmune sygdomme og det danske børnevaccinationsprogram.  


Eksperimentelt arbejde:

- ”Diffusion og osmose”
- ”ELISA” (rapport)
- ”Vask dine hænder”

Materiale:

Biologi i fokus, s. 7-9, 9-15, 12
Fysiologibogen, s. 146-175
Mikroskopisk liv, s. 12, 78-82

Faglige mål fra læreplanen:

̶  Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger.

̶  Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale.

̶  Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.

̶  Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation.

̶  Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder.

̶  Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.

̶  Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder.

̶  Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

̶  Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport over ELISA forsøg 01-10-2024
Aflevering om bakterier 24-10-2024
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Energi til arbejdet

Vi arbejder med fysiologi, herunder åndedrætssystemet, blodkredsløbet, respiration og gæring. Her gennemgår vi lungernes og hjertets opbygning og funktion, blodtryk, arterier og vener. Vi lærer om respirationsprocessen; hvordan vi får energi ud af ATP-molekylet ved at se på glykolysen, citronsyrecyklussen og elektrontransportkæden. Vi laver øvelser med vitalkapacitet, puls og blodtryk samt dissektion af hjerte. Vi arbejder også med kulhydrater og fedtstoffers opbygning og funktion. Ovenstående emner relateres til sundhed og sygdom med åreforkalkning som eksempel.  

Eksperimentelt arbejde: ¨

- Dissektion af hjerte
- Vitalkapacitet
- Puls og blodtryk (journal)

Materiale:

”Biologi i fokus” s. 21, 24-28, 33-36, 38-41 og ”Kroppen i fokus – åndedræt og kredsløb” s. 39-40, 42-44, 47-51.  

Faglige mål fra læreplanen:

- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger.

- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.

- Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse.

- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation.

- Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng

- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.

- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder.

- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal til øvelse med puls og blodtryk 28-11-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Nervesystemet

Vi arbejder med nervesystemet og dets overordnede opbygning, inddeling og funktion. Herunder gennemgår vi nerveimpulsen, aktionspotentiale, ion-kanaler- og pumper samt neurotransmitterstoffer. Vi laver praktiske øvelser med nerveledningshastighed, stroop-effekten samt forsøg med koffein. Vi laver også projekter om rusmidler og neurologiske sygdomme og lærer om neurotransmitterstoffer.

Materiale:

"Biologi i fokus" 1. udgave  s. 43-55 (minus s. 50)

Faglige mål fra læreplanen:

- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger.

- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.

- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation.

- Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder.

- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.

- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder.

- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Koffein opgave 09-01-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 4 Hormonsystemet

Vi lærer om hormonsystemet, hormonel regulering og forplantningssystemet. Herunder gennemgås negativ og positiv feedback. Vi gennemgår også meiosen, og så undersøger vi hormonforstyrrende stoffer og diskuterer deres indvirkning på kroppen og miljøet.

Faglige mål fra læreplanen:

- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger

- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.

- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder.

- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.

- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Den genetiske arv

Vi lærer om DNA's opbygning og funktion. Herunder gennemgår vi DNA replikationen, proteinsyntesen, eksempler på genmutationer og kromosomtalsmutationer, klassisk genetik med Mendels 1. og 2. lov, nedarvningsmønstrer, krydsningsskemaer og stamtræsanalyser. Vi laver forsøg, hvor vi isolerer DNA fra kiwifrugter og tager på ekskursion til zoologisk have, hvor vi skal høre om og arbejde med faderskabsbestemmelse af chimpanser.

Materiale:

"Biologi i fokus" s. 15-17, 81-93, 129-130.

"Genetikbogen B+A" s. 21-37.

Eksperimentelt arbejde:

Isolering af DNA fra kiwifrugter

Faglige mål fra læreplanen:

- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger.

- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale.

- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.

- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation.

- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.

- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder.

- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport om isolering af DNA fra kiwifrugter 22-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 Genteknologi

I forløbet arbejdes der med genteknologiske metoder, herunder gelelektroforese, PCR, og Gensplejsning. Herudover arbejdes der med etiske dilemmaer i relation til bioteknologi og genteknologi samt bioetik. Der laves eksperimentelt arbejde med gelelektroforese.

Faglige mål fra læreplanen:  

- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger.

- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale.

- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.

- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation.

- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.

- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder.

- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.  
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Gelelektroforese rapport 04-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 Proteiner

Vi arbejder med proteiners opbygning og funktion med fokus på enzymer og enzymatiske processer. Her laves der eksperimentelt arbejde med forsøget katalase. Herudover arbejdes der med fordøjelsesprocessen.

Faglige mål fra læreplanen:

- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger.

- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale.

- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.

-  Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse.

- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation.

- Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng.

̶- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.

-  Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder.

- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 8 Økologi og biodiversitet

Vi arbejder med økologi og biodiversitet. Her arbejdes der med kvælstof, kulstof og fosfors kredsløb, økosystemer, energistrømme, fotosyntese og respiration.

Faglige mål fra læreplanen:

- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger.

- Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse.

- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og
biologisk variation.

- Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder.

- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.

- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder

- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde