Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Laura Niebuhr McQueen
|
Hold
|
2024 Bi/3 (3g Bi3, 3g Bi3 skr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Infektionsbiologi og infektionssygdomme
Vi arbejder med opbygning og funktion af pro- og eukaryote celler, celletyper, membranprocesser, opbygning og formering af virus, bakteriers resistensmekanismer, antibiotika og resistensudvikling, vacciners opbygning og funktion, immunforsvarets opbygning og funktion og antistoffer og antistofresponset. Vi laver følgende praktiske øvelser/forsøg: indirekte ELISA, diffusion og osmose og ”vask dine hænder”. Ovenstående emner relateres til sundhed, sygdom og medicin i et både lokalt og globalt perspektiv. Her arbejder vi som eksempler med astma, allergi, kræft, autoimmune sygdomme og det danske børnevaccinationsprogram.
Eksperimentelt arbejde:
- ”Diffusion og osmose”
- ”ELISA” (rapport)
- ”Vask dine hænder”
Materiale:
Biologi i fokus, s. 7-9, 9-15, 12
Fysiologibogen, s. 146-175
Mikroskopisk liv, s. 12, 78-82
Faglige mål fra læreplanen:
̶ Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger.
̶ Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale.
̶ Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
̶ Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation.
̶ Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder.
̶ Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
̶ Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder.
̶ Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
̶ Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport over ELISA forsøg
|
01-10-2024
|
Aflevering om bakterier
|
24-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Energi til arbejdet
Vi arbejder med fysiologi, herunder åndedrætssystemet, blodkredsløbet, respiration og gæring. Her gennemgår vi lungernes og hjertets opbygning og funktion, blodtryk, arterier og vener. Vi lærer om respirationsprocessen; hvordan vi får energi ud af ATP-molekylet ved at se på glykolysen, citronsyrecyklussen og elektrontransportkæden. Vi laver øvelser med vitalkapacitet, puls og blodtryk samt dissektion af hjerte. Vi arbejder også med kulhydrater og fedtstoffers opbygning og funktion. Ovenstående emner relateres til sundhed og sygdom med åreforkalkning som eksempel.
Eksperimentelt arbejde: ¨
- Dissektion af hjerte
- Vitalkapacitet
- Puls og blodtryk (journal)
Materiale:
”Biologi i fokus” s. 21, 24-28, 33-36, 38-41 og ”Kroppen i fokus – åndedræt og kredsløb” s. 39-40, 42-44, 47-51.
Faglige mål fra læreplanen:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger.
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
- Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse.
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation.
- Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal til øvelse med puls og blodtryk
|
28-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Nervesystemet
Vi arbejder med nervesystemet og dets overordnede opbygning, inddeling og funktion. Herunder gennemgår vi nerveimpulsen, aktionspotentiale, ion-kanaler- og pumper samt neurotransmitterstoffer. Vi laver praktiske øvelser med nerveledningshastighed, stroop-effekten samt forsøg med koffein. Vi laver også projekter om rusmidler og neurologiske sygdomme og lærer om neurotransmitterstoffer.
Materiale:
"Biologi i fokus" 1. udgave s. 43-55 (minus s. 50)
Faglige mål fra læreplanen:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger.
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation.
- Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder.
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Koffein opgave
|
09-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Hormonsystemet
Vi lærer om hormonsystemet, hormonel regulering og forplantningssystemet. Herunder gennemgås negativ og positiv feedback. Vi gennemgår også meiosen, og så undersøger vi hormonforstyrrende stoffer og diskuterer deres indvirkning på kroppen og miljøet.
Faglige mål fra læreplanen:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Selvrefleksion
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Den genetiske arv
Vi lærer om DNA's opbygning og funktion. Herunder gennemgår vi DNA replikationen, proteinsyntesen, eksempler på genmutationer og kromosomtalsmutationer, klassisk genetik med Mendels 1. og 2. lov, nedarvningsmønstrer, krydsningsskemaer og stamtræsanalyser. Vi laver forsøg, hvor vi isolerer DNA fra kiwifrugter og tager på ekskursion til zoologisk have, hvor vi skal høre om og arbejde med faderskabsbestemmelse af chimpanser.
Materiale:
"Biologi i fokus" s. 15-17, 81-93, 129-130.
"Genetikbogen B+A" s. 21-37.
Eksperimentelt arbejde:
Isolering af DNA fra kiwifrugter
Faglige mål fra læreplanen:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger.
- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale.
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation.
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport om isolering af DNA fra kiwifrugter
|
22-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Genteknologi
I forløbet arbejdes der med genteknologiske metoder, herunder gelelektroforese, PCR, og Gensplejsning. Herudover arbejdes der med etiske dilemmaer i relation til bioteknologi og genteknologi samt bioetik. Der laves eksperimentelt arbejde med gelelektroforese.
Faglige mål fra læreplanen:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger.
- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale.
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation.
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gelelektroforese rapport
|
04-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Proteiner
Vi arbejder med proteiners opbygning og funktion med fokus på enzymer og enzymatiske processer. Her laves der eksperimentelt arbejde med forsøget katalase. Herudover arbejdes der med fordøjelsesprocessen.
Faglige mål fra læreplanen:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger.
- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale.
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
- Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse.
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation.
- Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng.
̶- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Økologi og biodiversitet
Vi arbejder med økologi og biodiversitet. Her arbejdes der med kvælstof, kulstof og fosfors kredsløb, økosystemer, energistrømme, fotosyntese og respiration.
Faglige mål fra læreplanen:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger.
- Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse.
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og
biologisk variation.
- Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder.
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65104400883",
"T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65104400883",
"H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65104400883"
}