Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Katrine Gaarsdal Skjøth
|
Hold
|
2024 Bi/2h (2h Bi, 2h Bi skr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Genetik og evolution
Vi arbejder med de genetiske grundbegreber og nedarvningen af egenskaber. Vi arbejder også med evolution, og herunder med DNA og mutationer og hvordan mutationer bidrager til den variation som er grundlaget for selektion og tilpasninger. Herunder arbejder vi også med proteinsyntese, replikation og celledeling (mitose og meiose), og den variation der opstår i meiosen.
Vi laver øvelse i Zoo med bestemmelse af slægtskab hos chimpanser samt observationer af udvalgte dyrs udvikling og tilpasning og med fokus på divergent og konvergent udvikling.
Eksperimentelt arbejde:
- "Chimpanser og faderskabsbestemmele" (slægtskab).
_ "Oprensning af DNA i kiwi"
Materiale:
- "Biologi i fokus", side: 7-19, 81-93, 95-100, 107-108, 118, 121-124, 127 (kun figur 151a+b)
- "Biologi i udvikling", 2. udgave, side: 24-26
- "Mikrosatellitter med figurer"
- "Evolution_og_dyrerne_i-zoo_lærervejledning", side 1-3, 5-6, 11-12.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Nervesystemet - den påvirkede hjerne
Vi arbejder med nervesystemets opbygning og funktion, herunder kommunikationen mellem nerveceller og hvordan der sendes et nervesignal/aktionspotentiale. Vi analyser forløbet i forbindelse med sensorisk stimulering og motorisk reaktion, og arbejder med hvordan forskellige medikamenter og rusmidler påvirker nervesystemets funktion.
Eksperimentelt arbejde:
- "Forsøg med koffein".
- "Prik-testen" (journal)
Bøger:
- "Biologi i fokus", Nucleus, side 43-54.
Materiale:
- Sider fra "Fysiologibogen", 1. udgave. Side 55-57 (koffeins funktion).
- "Side 45 fra Rusmidlernes biologi om Alkohol"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bioteknologi og genetiske test
Vi arbejder med genteknologi og genetiske test i forhold til diagnostik, DNA-profiler og opklaring af forbrydelser. Metoder til at opformere og analysere DNA, herunder PCR og gel-elektroforese.
Vi arbejder med Cystisk fibrose som eksempel på en genetik nedarvet sygdom, og hvordan DNA kan anvendes i forhold til diagnosticering.
Vi arbejder også med forbrydelser, og hvordan DNA kan anvendes til opklaring af forbrydelser ved brug af PCR og gelelektroforese.
Bøger:
- "Biologi i fokus", Nucleus, side 95-103.
Materialer:
- "Mikrosatellitter med figurer"
- "Retsmedicin Biotech Academy forkortet", alle sider.
- "Mordet på EG", powerpoint.
Eksperimentelt arbejde:
- "Oprensning af DNA i kiwi"
- "Hvem efterlod DNA?".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Mikroorganismer - muligheder og udfordringer
Vi arbejder med mikroorganismer, herunder vækst og vækstfaktorer, og problematikker i forhold til brug af antibiotika og udvikling af resistens hos bakterier.
(I forløbet "Enzymer og produktion" arbejder vi med anvendelsen af mikroorganismer i forbindelse med gensplejsning og produktion af industrielt fremstillede proteiner/enzymer ved hjælp af mikroorganismer.)
Eksperimentelt arbejde:
- Antibiotika-resistens hos bakterier. Se "antibiotika resistensAgardiffusionstest"
- "Gæringsforsøg med bobler og vægt"
Læst materiale:
- "Biologi i fokus", side: 69-76, 77-79
- Sider fra Mikroskopisk liv antibiotika og resistens", side 78-82.
- "Kapitel 11 Mikrobiologer ser bakterier i kortene", side 163-165.
- "Mikroorganismer biologi til tiden", side 141-145.
Dokumentar: "Den sidste antibiotika"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Motion og sundhed
Vi arbejder med motions betydning for sundhed og udvikling af livsstilssygdomme, herunder betydningen af forskellige former for træning.
Vi fokuserer på de fysiologiske effekter af træning, herunder effekten på den maksimale iltoptagelse og dermed kondital. Vi arbejder med aerob og anaerob energiproduktionen. Vi arbejder med forskellige former for måling af sundhed.
Materiale:
- "Biologi i fokus", side: 35-36.
- "Biologi i udvikling", side: 79. 83-84, 85-90 (øverst), 92-110.
Øvelse:
- Maksimal iltoptagelse (løbebånd) og anaerob kapacitet (wingate) og andre fysiologiske målinger med relevans for sundhed. Udført på LIFE.
- "Dissektion af hjerte"
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
LIFE
|
25-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Enzymer og produktion
I forlængelse af forløbet "Mikroorganismer - muligheder og begrænsninger", arbejder vi med gensplejsning og mulighederne for produktion af industrielt fremstillede proteiner/enzymer ved hjælp af mikroorganismer. Vi arbejder med proteiners struktur og funktion, og med enzymer og faktorer som har betydning for enzymreaktionshastighed.
Eksperimentelt arbejde:
- "Forsøg med Katalase".
Læst materiale:
- "Biologi i fokus", side: 69-76, 77-79
- Sider fra : "Biokemibogen", side 83-88.
- "Sider om gensplejsning Biologi til tiden", side 154-158 (minus figur 216).
Dokumentar: "Enzymet fra isfjorden"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Havet - det påvirkede økosystem
Vi arbejder med økologi med udgangspunkt i havet som økosystem. Vi arbejder med økologiske grundbegreber og undersøger energistrømme i fødekæderne og har særligt fokus på problematikken med iltsvind som konsekvens af forurening med uorganiske næringsstoffer. Kvælstofkredsløbet inddrages i forløbet. Fokus på Øresund som et unikt havmiljø.
Materiale:
- "Opdag havet undervisningsmateriale", side: 6-19, 60-67, 68-71.
- "Biologi i fokus", side: 154-156.
- Powerpoint: "Havet, det påvirkede økosystem".
- "BTT s136-140 Naeringsrig-soeer", alle sider.
- "Østersøen med artikel".
- "Øresunds unikke havmiljø med artikel".
Øvelse:
- "Øvelsesvejledning fotosyntese bobleforsøg"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65104422544",
"T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65104422544",
"H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65104422544"
}