Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi B
|
Lærer(e)
|
Nina Kløcker Heinel
|
Hold
|
2024 Ng/2 (3g2h Ng2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
byen
Faglige mål:
planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener, ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser, identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge.
Kompetencer:
Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og deres betydning for menneskelivet, Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer
Væsentlige arbejdsformer
feltarbejde arbejde, klasseundervisning og gruppearbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
byklima opgave
|
02-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
kridt og kalk råstof og dannelse
Identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge, planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener,ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser, indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser,demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof områder: Jordens udvikling i et langt tidsperspektiv,Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer herunder bjergarters kredsløb og stofstrømme,Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og deres betydning for menneskelivet.
Feltarbejde på Stevns og forsøg med kalk klasseundervisning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Stevns Klint
|
30-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Plastik
Plastik et globalt miljøproblem
Hvorfor er plastik et globalt miljøproblem
Faglige mål:
Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner, herunder planlægning og regulering,analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag.
Kompetencer
Faglige Mål: Det globale vinds Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår, Det globale kulstofkredsløb -Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkningystem, havstrømme og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter,FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling.Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning i lokalt og globalt perspektiv de globale vindsystemer, bæredygtighed, miljøproblemer, havstrømme, floder .
Væsentlige arbejdsformer
klasseundervisning, case undervisning og projektarbejde.
Evalueringsformer
fremlæggelser og skriftlige arbejder
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
plastik opgave
|
25-11-2024
|
ole forsøg
|
03-12-2024
|
plastik fremlæggelse
|
06-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Afrikas Horn
Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner, herunder planlægning og regulering -Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug til produktion, handel og transport,Vandets kredsløb herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer -Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår -Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning -Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder teknologiernes betydning for de menneskeskabte stofstrømme og menneskers levevilkår -FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling. demografi, klimaforandring , jordbund, nedbør, vindsystemer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hvorfor sulter de på Afrikas horn
|
13-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Dansk landskab med Case Liseleje
Introduktion til geofaglige kort værktøj og jordbundsforståelse
Faglige mål:
planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener, ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser, identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge.
Kompetencer
Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og deres betydning for menneskelivet, Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer .
Væsentlige arbejdsformer
feltarbejde arbejde, klasseundervisning og gruppearbejde.
Evalueringsformer
skriftlig produkt .
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Liseleje
|
01-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Geologiske ressourcer og menneskelig konc
case om ressourcer og mennesker i forbindelse med geologiske processer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65134395576",
"T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65134395576",
"H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65134395576"
}