Holdet 2024 Re - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Religion B
Lærer(e) Kamille Launbjerg
Hold 2024 Re (3g Re, 3g Re skr)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Jødedom
Titel 2 Amerikansk og Karismatisk Kristendom
Titel 3 Mig og min spiritualitet
Titel 4 Islamisk Feminisme
Titel 5 Sufisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Jødedom

Gennem læsning af udvalgte gammeltestamentelige tekster og arbejde med jødisk praksis introduceres eleverne til religionsfænomenologisk analyse af bl.a. myter og ritualer.
Religionssociologisk kigger på vi på teori om konversion, religiøse fællesskaber og medlemstyper, ligesom vi arbejder med at karakterisere forskelle på moderne jødiske retninger i Danmark såvel som i verden.

Kernestof:
1.Mos 10 + 15-17 + 32,7-33
2.Mos 1-24

Elevfremlæggelser med selvvalgt materiale om sabbat, pesach, bar/bat mitzvah & hannukah

Jødiske retninger i dag:
https://urj.org
https://www.ou.org
https://www.rabbinicalassembly.org

Ulrik Gutkin, "Mig og jøderiet" (2009)
"Danmark ifølge Bubber" (S.7E.7, 2012, Ortodokse jøder)
"Thomas blev jøde og lagde sit liv om: Jeg havde såret mennesker voldsomt" (Dr.dk, marts 2019)

Deborah Feldman, "Uortodoks", kapitel 2 og 7 (uddrag af første del om bryllupsceremonien)
"Unorthodox", Netflix/Schrader 2020, episode 1 & 2

Teori:
Motzfeldt 33-50

Lykke-Kjeldsen, C. et. al, Begrebsnøglen til religion:
- Kategorisering af religiøse udøvere
- Konversion
- Religiøse Fællesskaber
- Identitetsdannelse og religion

Om Durkheim, Weber & Berger fra Horisont, Grundbog i religion (Ahle, A. mfl, 2013), s.34-35

Baggrund:
Religion og kultur 119-125, 128-133

Supplerende:
"Prinsen af Egypten" (Chapman et al., 1998)
Deborah Feldman interview, DW News (juli 2016)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Amerikansk og Karismatisk Kristendom

I forbindelse med det amerikanske præsidentvalg november 2024 kigger vi først på religionens rolle gennem historien i USA og religions indflydelse på amerikansk selvopfattelse,  politik og samfundsværdier, herunder abortspørgsmålet, book bannings, udenrigspolitik (Israel), mv.
Dernæst fokuserer vi på en særligt udbredt tradition i amerikansk religion, den karismatiske kristendom, først med værklæsning af Apostlenes Gerninger, siden med nutidige eksempler på karismatisk teologi og praksis samt paralleler i det danske frikirkemiljø. Herunder besøg og feltarbejde hos den apostolske kirke Åbenkirke Hillerød.

Materialer:

Hindson, E: "Antikrists Verdensherredømme nærmer sig" (Lindhardt tekst 15).
Winthrop, J uddrag af talen på Arabella
"Why Pro-Life is the Only Biblical Position", harvest.org.
"Books under review", Keller Independent School District

McKissic Sr, D. "I’m a pastor who hates abortion, opposes gay marriage — and is voting for Harris"
Smith, P (ap-news), "Jesus is their savior, Trump is their candidate (...)"

Jørgensen, K: "Kristen zionisme -den hurtigst voksende kult i USA" (Kristeligt Dagblad, 2004)
"Praying for Armageddon" (Schei, Rowley 2023)

Luk 4
Apostelenes Gerninger
Paulus' Brev til Galaterne

evangelist.dk
Midtjyllands Frikirke: "Dåb i vand, Eigil, Birthe og Bo" (youtube)
"Mirakler i Midtjylland" (DR 2013)
"So F***ing Special i USA"
"Appalachian snake handlers put their faith in God—and increasingly, doctors" (Nat.Geographic, Feb.21)
https://cornerstonelife.com/about/#beliefs


Teori:
- Karismatisk ledelse
- Konversion
- Ritualtyper
- Deprivation
alle fra Lykke-Kjeldsen et. al "Begrebsnøglen til religion"

Motzfeldt s.137-161 (om feltarbejde og rapport)

Baggrund:
Lindhardt, S. "Kristendom og protestantisk fundamentalisme i USA", Gyldendal (2005), kapitel 5-11.
Religion og Kultur s.147-150, 156-161
Møller, O. "Pinsebevægelsen" i "De Kristne Kirker" (1980), s.60-66
"Åndsdåb og Tungetale" fra Introduktion til religionspsykologi, Geels & Wikström, (Gyldendal, 2001)
Launbjerg, K. "Lægmænd og vækkelser - Evangelical America" fra "Fra Golgatha til Hogwarts (...)" (KUA, 2015)

Supplerende:
Bibelen Leth fortalt | Apostlenes Gerninger - Romanfiguren Paulus | DR LYD
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Mig og min spiritualitet

I dette forløb arbejder eleverne med fænomenet New Age som udtryk for religiøsitet i det senmoderne samfund. Udgangspunktet er den moderne vestlige kontekst, hvor traditionelle autoriteter og institutioner ofte har mistet deres position, og hvor individet i højere grad søger sin egen vej til mening, identitet og det "hellige".
Forløbet starter med ekskursion og feltarbejde i en dansk frikirke, som fagligt binder pinsekirkekristendom og senmoderne religiøsitet sammen.
Feltarbejde på Krop-Sind-Ånd messen indgår ligeledes i forløbet.

Vi arbejder løbende med ritualteori samt teori om religion og identitet i det senmoderne samfund ligesom vi genbesøger teori om religøse fællesskaber, karismatisk ledelse og konversion.

Om Sociologisk metode og projektrapporten:  Motzfeldt, Grundbog  til Religion B, s.137-164
Lykke-Kjeldsen, C. (et al.), Begrebsnøglen, s.34-39( Giddens, Bauman, Lyon, Douglas), 55-57 (Leach om kommunikation mellem verdner og den liminale zone), 127-129 (Turner og Durkheim om ritualer)
Andersen, B.  (et al.), Senmoderne religiøsitet i Danmark, s.7-16, 121-135

Jacob Nørkov Friis: "Personlig Krone-Chakra-Clairvoyance" (tekst 30 i Senmoderne religiøsitet ...)
Asger Lorentsen: "Formidling af lys" (tekst 31 i Senmoderne religiøsitet ...)
Jette Holm oog Susanne Kihlgast: "Chakra og lyd" (tekst 34 i Senmoderne religiøsitet ...)

Frikirke: https://aabenkirkekbh.dk/hilleroed

Hannah Olson/HBO: "Love has Won - the cult of Mother God" (dokumentar, episode 1, 2023)


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Islamisk Feminisme

Miniforløb, der dels repeterer centrale trosforestillinger og praksisformer i islam samt religionens formative periode, dels introducerer begrebsapparat til at karakterisere forskelle i religiøst tilhørsforhold (Hjärpe & Lincoln).
Vi arbejder med kønsroller i islam og ser på islamisk feminisme, bl.a. som optakt til besøg hos Islamisk Trossamfund og UngDox arrangement.

Sura 2, 223
Sura 9, 72
Sura 24, 30-31
Sura 33, 32-59
Sura 33, 73

Div. uddrag af hadith som citeret hos Forman i tekst 23 & 37.

Carolina Kamil Følg og Johanne Haagerup, "Muslimsk 12-tals-pige med tørklæde: 'Nej, jeg er IKKE undertrykt!'",  B.T., 21. December 2015
Sheik Raed Hlayhel, "Uden Tørklæde er Helvede Nær", fra jyllandsposten (februar 2005), Tekst 25 hos Forman.
"Den kvindelige danske Imam", DR2-dokumentar (2019)
Inna Shevchenko, "Girls and Gods" (2025)

Baggrund:
Louise Rognlien, "Islamisk feminisme", baggrund.dk, 3.feb 2019
Forman, Jens, Islam & Muslimerne, s.80-83 (Om kvinden i islam)
Religion og Kultur: side 175-179, 182-190
Begrebsnøglen, s.47-51

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Sufisme

Efter en kort introduktion til mystik som religiøst fænomen arbejder vi med sufismen både gennem tekstlæsning af klassiske tekster af Al-Halladj og Rumi og ved analyse af ritualer bl.a. i Mevlana-ordenen i Tyrkiet og Burhaniya-ordenen i Danmark. Afslutningsvist sammenligner vi med mystik i kristendom og jødedom.

Baggrund: Motzfeldt: Grundbog til religion B s.85-102 (om mystik som fænomen, samt common core-teori og Underhills stadieteori)


Sura 53, 1-17, "Stjernen"
Jalaluddin Rumi – ”Digte fra Mesnewi”, fra: Pedersen, Johannes: Islamisk Mystik, Spektrum 1999
Rumi:  ”De to verdener – sandheden i os”, ”Når jeg selv følger kærlighed …” , Gudsmanden, fra: Sørensen, Jørgen Podeman: Ritual og praksis Tanke, sprog og handling i komparativt religionshistorisk perspektiv, København 2012
Al-Halladj – ”Jeg så min herre ..” (10 årh), , fra: Sørensen, Jørgen Podeman: Ritual og praksis Tanke, sprog og handling i komparativt religionshistorisk perspektiv, København 2012
                    - "Sommerfuglen" fra "al-Tawâsin”, kapitel 2

Kristian Leth & DR2, Den 2.Dimension, S1.e2.
Dhikr: https://www.youtube.com/watch?v=pFB_KGNGV2I + https://www.youtube.com/shorts/bXe-z8zWDfI
Dervish: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=hkuimX1bh6g

Supplerende/komparativt:
Teresa af Avila: https://www.kristendom.dk/troens-hovedpersoner/teresa-af-ávila-1515-1582
Teresa af Avila The Interior Castle, kapitel II, (16.årh)
Teresa af Avila: "Life", chp 29
Berninis ”Extacy of Saint Teresa” (17.årh)

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer