Holdet 2024 ps/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Amelia Jane Pasgaard-Westerman
Hold 2024 ps/1 (2g3g ps1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Teorier og metoder i psykologifaget - arv og miljø
Titel 2 Udvikling og livsforløb
Titel 3 Ondskab
Titel 4 Læring i det senmoderne
Titel 5 De unges udfordringer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Teorier og metoder i psykologifaget - arv og miljø

Eleverne introduceres til en række forskellige psykologiske teorier med udgangspunkt i den klassiske diskussion om arv og miljø.
Eleverne introduceres til hvilke videnskabelige metoder man bruger i psykologisk forskning, hvordan de adskiller sig fra hinanden og hvilke styrker og svagheder de hver især har. Desuden introduceres de i hvordan man kan foretage en kritisk vurdering af en psykologisk undersøgelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Udvikling og livsforløb

Eleverne introduceres til forskellige teorier til at forklare, hvordan mennesker påvirkes af både arv og miljø i deres sociale og følelsesmæssige udvikling.
Udviklingspsykologi, Socialpsykologi. Evolutionspsykologi, Personlighedspsykologi
Fokus på tematikker: dagsinstitutionens rolle i børns hverdagsliv, tvangsfjernelse, omsorgssvigt, resiliens.
Stadieteorier: Freud og Piaget; Dion Sommer: dynamisk systemteori; genetik, epigenetik, OCEAN, Harry Harlow: rhesusabe forsøg, Bowlby og Ainsworth: tilknytningsmønstre, tilknytningsforstyrrelser; Daniel Stern: forældre-barn relationer: ansigtsduetter, teori om selvet, intersubjektivitet; Tronick: Still-face eksperiment; Heckman-kurve; Tajfel og Turner: social identitetsteori; Hofstedes teori om kulturelle dimensioner; Bandura: Social-kognitiv læringsteori, rollemodeller, resiliensskabelse, omsorgssvigt, tvangsfjernelse.

Cases:
Ekskursion til Sydhavn med Preben fra Gadens Stemmer - som fortæller om sin barndom præget af vold, stofmisbrug, vanrøgt og sin ungdom med stofmisbrug og ustabile relationer.

Jørn, Er du mors lille dreng, TV2
Tvangsfjernet, Indefra med Anders Agger DRTV
Interview med Lisbeth Zorning

Sådan er det bare (om pasning af børn hjemme eller i institution) DRTV
Dagsinstitutioner bag facaden TV2
Forældre-barn relationer: Besøg af Helena på 15 måneder og hendes hjemmegående mor
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Ondskab

Eleverne introduceres til forskellige teorier om ondskab og til socialpsykologiske teorier og udviklingspsykologiske teorier, der kan forklare hvorfor nogle mennesker i nogle situationer begår onde handlinger. Eleverne introduceres til forskellige cases fra forskellige kulturer, for at illustrere at onde handlinger ikke er begrænsede til særlige befolkningsgrupper.

Hannah Arendt: ondskabens banalitet; Adorno; Milgram: obedience: ansvarsforskydning, lydighedens dilemma; Zimbardo: Stanford Prison eksperiment; Konrad Lorenz: aggressionens natur; Carl Goldberg; Baron-Cohen: ondskab som fravær af empati; Albert Bandura: moralsk frakobling; Svendsson: ondskabstypologier.

DR: 1. afsnit af Ond, ondere, ondest (DR)


Case: der var planlagt en fællestime med et tidligere medlem af en nynazistgruppe der ville fortælle om de socialpsykologiske aspekter, der førte til at han blev radikaliseret, men oplægget blev desværre aflyst.  

Cases:
Fængselsvagterne ved Abu Ghraib fængslet, Irak
Interview med Esad Landzo: fængselsbetjent i Balkan-krigen
James Bulger case: to ti-årige børn bortfører og dræber et 2-årigt barn i England
Interview med Saeed Hanaei: iransk seriemorder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Læring i det senmoderne

Eleverne introduceres til hvordan opmærksomhed, hukommelse og læring fungerer som kognitive processer og hvordan motivation understøtter læring. Derudover diskuteres hvordan tænkningen påvirkes af den digitale verden og af forskellige kognitive bias.

Selektiv og delt opmærksomhed: multitasking, switchtasking; multilagermodel over hukommelsens elementer, sansehukommelsen, arbejdshukommelsen, langtidshukommelsen: eksplicitte og implicitte afdeling, Eksplicitte: semantiske lager, episodiske lager,  Implicitte: procedurale lager, emotionelle lager, sansemæssige lager; kognitive skemaer; motivationsteori: Ryan og Deci: selvbestemmelsesteori; Blooms taksonomiske niveauer; Kahnemans dobbeltprocesteori, system 1 og system 2 tænkning; King og Kitchener: kritisk tænkning; kognitive bias: aktør-observatør-favorisering, gamblerfejlslutningen, tilgængelig-information-bias, anker-effekten, bekræftelsestilbøjelighed; ekkokamre, gruppepolarisering.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 De unges udfordringer

Elevernes introduceres til forskellige teorier om identitetsdannelse, herunder sociale mediers rolle i dannelsen af identitet. Ydermere er der fokus på hvad karakteriserer hjernens udvikling i ungdomsårene. Tematisk fokus: de udfordringer, der er kan opstå i for ungdommen: stress og afhængighed.   
Teoretikere: Giddens: identitetsprojektet i det senmoderne, narrativer, arenaer, selvet som refleksivt projekt; Gergen: identitet som samhandling.
Centrale begreber:
flertalsmisforståelser; kønsidentitet og kønsroller; risikovillighed; modningsmæssig ubalance, kronisk og akut stress; krav-kontrol modellen; anstrengelse-belønning model; Rat Park; copingstrategier; afhængighed: kokain og computerspil; radikalisering: risikofaktorer og vejen ud af radikalisering.  

Case: Kønsidentitet: Asta/Asbjørn fra Et helt menneske DR TV
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer