Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Poul Kornerup-Lauridsen
|
Hold
|
2024 eø/fp (2h eø, pp4 2h eø/Sa2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Iværksætteri
Fokus er iværksætteri. Vi har koblet følgende begreber til virkelighedsnære cases:
Iværksætteri
Virksomhedens idé
Virksomhedens vision
Virksomhedens mission
SMART-objektives
B2B
B2C
Forretningsmodel
Innovation
Værdiinnovation
Business Model Canvas (BMC)
Virksomhedens interessenter
Finansiering af virksomheden
Virksomhedsformer
- Projekt: Eleverne skal selv arbejde med at lave en virksomhed, som der opstilles mål for.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Strategiforløb
I forløbet introduceres til forskellige erhvervsøkonomiske moduller og teorier om strategi ligesom disse strategier afprøves på aktuelle cases.
Følgende begreber/modeller/teorier er anvendt:
SWOT - interne og eksterne forhold
STEEPLE
Porters generiske konkurrencestrategier
BCG-matricen - Boston Consulting Group-matricen
PLC-kurve (produktets livscyklus)
Ansoffs vækstmartice
Intern vækst
Ekstern vækst
Blue Ocean
CSR
CSR-strategiens tre grundlæggende principper
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Marketing
Der introduceres til og arbejdes med marketing med udgangs i 4P'er. Virksomhedernes marketingarbejde er vurderet med udgangspunkt i følgende begreber:
Købsbeslutninger
Complex buying behavior
Branding
Unique selling point (USP)
Segmentering
Minervamodellen
De 4 P'er
De 7 P'er
Produktmix
Produkt
Pris
Priselasticitet
Omkostningsbaseret prisstrategi
Konkurrencebaseret prisstrategi
Markedsstyret prisstrategi
Place (distribution)
Distribution uden mellemled
Distribution med et mellemled
Distribution med to mellemled
Promovering
Promovering: Above-the-line (ATL):
Promovering: Below-the-line (BTL):
Promotional mix
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Regnskab
Forløbet introducerer til virksomhedens årsrapport, herunder resultatopgørelse og balance.
Der arbejdes desuden med nøgletal og disse anvendes til relevante analyser af konkrete virksomheder.
Følgende begreber er anvendt:
Virksomhedens årsrapport
Virksomhedens interne interessenter
Virksomhedens eksterne interessenter
Virksomhedens omsætning
Faste omkostninger
Variable omkostninger
Årets resultat
Årsregnskab
Resultatopgørelse
Balancen
Virksomhedens aktiver
Virksomhedens passiver
Regnskabsanalyse
Rentabilitet - egenkapitalens forrentning
Rentabilitet - afkastningsgraden
Rentabiliteten - overskudsgrad
Soliditetsgrad
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Personlige
- Kreativitet
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Organisation og ledelse
Organisations- og ledelsesteori gennemgås og anvendes på konkrete cases. Fokus er på mekanistisk vs. organisk organisationsstrukturer + ledelsesteoriens udvikling samt situationsbaseret ledelse.
Følgende begreber/teorier har været i fokus:
Organisation
Mekanistisk versus organisk organisation
Taylors ’Scientific Management’
Fayols ledelsesteori
Elton Mayo og Hawthorne studierne
Afhængighedsteori
Blake og Mouton Leadership-grid
Situationsbaseret ledelse
Værdibaseret ledelse
Køn og ledelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65274860626",
"T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65274860626",
"H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65274860626"
}