Holdet 2024 nf/r - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Nat. faggruppe -
Lærer(e) Anders Taarnborg Bartholdy, Hanna Kjær, Laura Niebuhr McQueen
Hold 2024 nf/r (1r nf, 1r nf bi, 1r nf bi øv, 1r nf ke, 1r nf ke øv, 1r nf ng)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kost og bæredygtighed
Titel 2 Tema 1: Kost og bæredygtighed inkl. PP1
Titel 3 Tema 2: Ølbrygning
Titel 4 Alkohol
Titel 5 Vand
Titel 6 Tema 3: Vand
Titel 7 Eksamenstræning og fokus på enkeltfaglig eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kost og bæredygtighed

Kost og bæredygtighed:
Atomets opbygning
Det periodiske system
Ædelgasreglen
Kovalente bindinger
Navngivning og struktur af simple molekyler
Blandbarhed og opløselighed
Elektronegativitet
Hydrofile og hydrofobe grupper
polaritet
Triglycerider: Opbygning, fysiske egenskaber, mættet/umættet og omega-navngivning
Proteiner og aminosyrer: Aminosyrers struktur og aminosyrers fysiske egenskaber
Carbohydrator: Opbygning og fysiske egenskaber
Vitaminer: opdeling i vand- og fedtopløselige
Spektrofotometri og koncentrationsbestemmelse.

Øvelser:
Blandbarhed
Fedt i chips
Mættet og umættet fedt
Påvisning af protein
Påvisning af fruktose
Spektrofotometri - bestemmelse af koncentration af rødbede
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Tema 1: Kost og bæredygtighed inkl. PP1

Vi arbejder med opbygningen og funktionen af pro- og eukaryote celler. Makromolekylers opbygning og funktion, herunder proteiner, fedtstoffer og kulhydrater. Vi gennemgår fordøjelsen og fordøjelsesenzymer. Vi arbejder også med energibalance og de energigivende nærringstoffer i kosten. Herunder arbejder vi med kulhydratstofskiftet og type 1 og type 2 diabetes. Vi gennemgår blodkredsløbet og respirationsprocessen. Som optakt til tværfagligt projekt med dansk (PP1), arbejder vi med kost i relation til bæredygtighed.    

Eksperimentelt arbejde:

- ”Diffusion og osmose”
- ”Nedbrydning af stivelse med amylase”

Materiale:

"Biologi til tiden", 2. udgave, s. 7-15, 22-31, 33-34, 36-37

Faglige mål

Eleverne skal kunne:

- Beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og/eller kemi.

- Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet.

- Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene.

- Indsamle, vurdere og anvende biologi-, geografi- og kemifaglige tekster og informationer fra forskelige typer af kilder.

- Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer.

- Sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser.

- Undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Osmose rapport 30-09-2024
Blandbarhed 03-10-2024
Skriftlig aflevering til forsøg med amylase. 11-10-2024
Opgave i Demografi og erhvervsfordeling 11-10-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 Tema 2: Ølbrygning

I forløbet arbejdes der med celleorganellernes funktion, cellulære processer og enzymer i relation til bioteknologiske metoder og deres anvendelse. Med udgangspunkt i gærceller arbejdes der med respirationsprocessen og gæringsprocessen. Herudover arbejdes der med udvalgte organsystemers opbygning og funktion, genetik og DNA.

Eksperimentelt arbejde:

- Destabilisering af biologiske membraner

- Blodtypebestemmelse


Materiale:

”Biologi til tiden”, 2. udgave, s. 14-17, 101-107, 149-151

”Biologi i industrien” s. 8-12, 14-16

Afsnittet ”Amylaser og deres effekt” og ”Alfa- og betaamylaser”: https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/enzymer/stivelse-og-amylaser/

Faglige mål:

Eleverne skal kunne:

- Beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og/eller kemi.

- Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet.

- Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene.

- Indsamle, vurdere og anvende biologi-, geografi- og kemifaglige tekster og informationer fra forskelige typer af kilder.

- Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer.

- Sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser.

- Undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
PP1 aflevering 24-10-2024
NF1 geografi 24-10-2024
Teori fra PP1 24-10-2024
Rapport over forsøget med rødbeder 01-11-2024
Rapport 06-11-2024
Opgave om organsystemer 28-11-2024
Poster Gæring 18-12-2024
Rapport til forsøg om blodtyper 19-12-2024
Ølkage og natron 09-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 57 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde

Titel 4 Alkohol

Alkaner og alkeners opbygning, navngivning og polaritet, samt cis/trans isomeri
Afstemning af reaktioner
Forbrændinger og additionsreaktioner
Alkoholers opbygning, navngivning og polaritet
Gæring og gæringsreaktioner
Mængdeberegning: masse, molarmasse, stofmængde, begrænsende reaktant, masse%, praktisk og teoretisk udbytte, samt mængdeberegningsskemaer

Øvelser:
alkoholers opløselighed
Gæring
Natron og ølkage
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Vand

Ioner, simple og sammensatte, navngivning
Ionforbindelser, navngivning og egenskaber, især opløselighed
Redox: reduktion og oxidation, samt elektronoverførselsreaktion
Koncentration: stofmængdekoncentration, volumen, fortynding
Syrer og baser: syrer, baser, amfolytter, hydron, oxonium og pH

Øvelser:
Dannelse af ioner
Saltes opløselighed i vand
Øvelser med syrer og baser
Bestemmelse af nitritindholdet spektrofotometrisk, samt måling af pH og nitrat med sticks
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Tema 3: Vand

I forløbet arbejdes der med økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet. Der arbejdes med fotosyntese, respiration, begreberne brutto- og nettoprimærproduktion, fødenet, fødekæder, kulstofkredsløbet, energistrømme, abiotiske- og biotiske faktorer og vandets kredsløb.  

Materiale:

"Biologi i tiden", 2. udgave, s. 117-140


Eksperimentelt arbejde:

"Fotosyntese i spinat"


Faglige mål:

Eleverne skal kunne:

- Beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og/eller kemi.

- Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten.

- Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene.

- Indsamle, vurdere og anvende biologi-, geografi- og kemifaglige tekster og informationer fra forskelige typer af kilder.

- Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer.

- Sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser.

- Undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kyst og fastlandsklima 06-02-2025
Saltes fældningsreaktioner 19-02-2025
NF 3 21-03-2025
NF3 21-03-2025
NF3 21-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 7 Eksamenstræning og fokus på enkeltfaglig eksamen

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer