Espergærde Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Espergærde Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 nf/r - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau
Nat. faggruppe -
Lærer(e)
Anders Taarnborg Bartholdy, Hanna Kjær, Laura Niebuhr McQueen
Hold
2024 nf/r (
1r nf
,
1r nf bi
,
1r nf bi øv
,
1r nf ke
,
1r nf ke øv
,
1r nf ng
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Kost og bæredygtighed
Titel 2
Tema 1: Kost og bæredygtighed inkl. PP1
Titel 3
Tema 2: Ølbrygning
Titel 4
Alkohol
Titel 5
Vand
Titel 6
Tema 3: Vand
Titel 7
Eksamenstræning og fokus på enkeltfaglig eksamen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Kost og bæredygtighed
Kost og bæredygtighed:
Atomets opbygning
Det periodiske system
Ædelgasreglen
Kovalente bindinger
Navngivning og struktur af simple molekyler
Blandbarhed og opløselighed
Elektronegativitet
Hydrofile og hydrofobe grupper
polaritet
Triglycerider: Opbygning, fysiske egenskaber, mættet/umættet og omega-navngivning
Proteiner og aminosyrer: Aminosyrers struktur og aminosyrers fysiske egenskaber
Carbohydrator: Opbygning og fysiske egenskaber
Vitaminer: opdeling i vand- og fedtopløselige
Spektrofotometri og koncentrationsbestemmelse.
Øvelser:
Blandbarhed
Fedt i chips
Mættet og umættet fedt
Påvisning af protein
Påvisning af fruktose
Spektrofotometri - bestemmelse af koncentration af rødbede
Indhold
Kernestof:
Læs de vedhæftede noterAtomer og det periodiske system.docx Jeg har lavet et par små screencasts ud fra noterne, de ligger på teams. Jeg håber linket nedenfor virker, ellers må I finde dem i NF-kanalen
Basiskemi C; sider: 11-26, 56-61, 67-75
Eller noterne: Kovalente bindinger.docx
Om molekyler
Øvelse blandbarhed.docx
Elektronegativitet.docx
Hydrofile og hydrofobe grupper.docx
Øvelser med fedt.docx
Fedtstoffer.docx Sådan vælger du de rigtige fedtstoffer - Hjerteforeningen.pdf Arbejdsspørgsmål til fedt.docx
Aminosyrer og proteiner.docx
Polaritet.docx
Carbohydrater.docx
Øvelse fruktoseindikator.docx
Øvelse spektrofotometri.docx
Spektrofotometri.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Tema 1: Kost og bæredygtighed inkl. PP1
Vi arbejder med opbygningen og funktionen af pro- og eukaryote celler. Makromolekylers opbygning og funktion, herunder proteiner, fedtstoffer og kulhydrater. Vi gennemgår fordøjelsen og fordøjelsesenzymer. Vi arbejder også med energibalance og de energigivende nærringstoffer i kosten. Herunder arbejder vi med kulhydratstofskiftet og type 1 og type 2 diabetes. Vi gennemgår blodkredsløbet og respirationsprocessen. Som optakt til tværfagligt projekt med dansk (PP1), arbejder vi med kost i relation til bæredygtighed.
Eksperimentelt arbejde:
- ”Diffusion og osmose”
- ”Nedbrydning af stivelse med amylase”
Materiale:
"Biologi til tiden", 2. udgave, s. 7-15, 22-31, 33-34, 36-37
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- Beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og/eller kemi.
- Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet.
- Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene.
- Indsamle, vurdere og anvende biologi-, geografi- og kemifaglige tekster og informationer fra forskelige typer af kilder.
- Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer.
- Sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser.
- Undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes.
Indhold
Kernestof:
Læs s. 7-15 i Biologi til tiden
Læs de vedhæftede noterAtomer og det periodiske system.docx Jeg har lavet et par små screencasts ud fra noterne, de ligger på teams. Jeg håber linket nedenfor virker, ellers må I finde dem i NF-kanalen
Basiskemi C; sider: 11-26, 56-61, 67-75
Læs s. 24 fra "fordøjelse - fra bord til celle" til "De søde børn og unge" s. 31. i Biologi til tiden.
Læs side 83 og til afsnittet om fase 1 slutter på side 84 i den bog I fik i fredags (Alverdens Geografi).
Eller noterne: Kovalente bindinger.docx
Vi læser sammen i klassen, så ingen lektie, men husk bog og Computer.
Om molekyler
Øvelse blandbarhed.docx
Vi skal lære om befolkningspyramider i dag.Det er et værktøj man kan bruge til at sige noget om aldersfordelingen i et land.
Læs s. 29 fra "Styr på blodsukkeret" til og med s. 34. Fokusér på figur 44 s. 29 og figur 45 s. 30.
Oversigt over blodsukkerregulering og diabetes.pdf
Lav opgave om Diabetes type 1 og type 2 Diabetes type 1 og 2.docx + læs s. 22-24 i Biologi til tiden om kroppens energibalance.
Elektronegativitet.docx
Læs s. 35-37 i "Biologi til tiden" med fokus på figur 52 og 53.
Erhvervsgeografi side 105 til 109 – inklusiv afsnittet ”Erhvervsudviklingen i Danmark”
Hydrofile og hydrofobe grupper.docx
Øvelser med fedt.docx
Læs intro samt hele kapitel 1 fra denne side.https://www.geografi-noter.dk/hf-geografi-erhverv.asp
Læs: Øvelsesvejledning_diffusion og osmose.docx
Fedtstoffer.docx Sådan vælger du de rigtige fedtstoffer - Hjerteforeningen.pdf Arbejdsspørgsmål til fedt.docx
forsøgsvejledning nedbrydning af stivelse med amylase.docx
Aminosyrer og proteiner.docx
Polaritet.docx
enzymer og deres funktion.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Osmose rapport
30-09-2024
Blandbarhed
03-10-2024
Skriftlig aflevering til forsøg med amylase.
11-10-2024
Opgave i Demografi og erhvervsfordeling
11-10-2024
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Overskue og strukturere
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 3
Tema 2: Ølbrygning
I forløbet arbejdes der med celleorganellernes funktion, cellulære processer og enzymer i relation til bioteknologiske metoder og deres anvendelse. Med udgangspunkt i gærceller arbejdes der med respirationsprocessen og gæringsprocessen. Herudover arbejdes der med udvalgte organsystemers opbygning og funktion, genetik og DNA.
Eksperimentelt arbejde:
- Destabilisering af biologiske membraner
- Blodtypebestemmelse
Materiale:
”Biologi til tiden”, 2. udgave, s. 14-17, 101-107, 149-151
”Biologi i industrien” s. 8-12, 14-16
Afsnittet ”Amylaser og deres effekt” og ”Alfa- og betaamylaser”:
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/enzymer/stivelse-og-amylaser/
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- Beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og/eller kemi.
- Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet.
- Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene.
- Indsamle, vurdere og anvende biologi-, geografi- og kemifaglige tekster og informationer fra forskelige typer af kilder.
- Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer.
- Sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser.
- Undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes.
Indhold
Kernestof:
Carbohydrater.docx
Øvelse fruktoseindikator.docx
Øvelse spektrofotometri.docx
Vi tager fat på dansk landbrug som første del af ølbrygningsforløbet - læs side 131 til og med "specialisering i 1970'erne" der slutter i starten af side 135.
Se denne video om enzymer: Enzymes: The Induced Fit Model (youtube.com) og læs igen s. 14-15 i Biologi til tiden. Fokusér på ordene skrevet med blåt i teksten og figur 28 og 30.
Læs: 08.2 Øvelsesvejledning til rødbedeforsøg (elev).docx Hav fokus på afsnittet med teori.
Spektrofotometri.docx
Basiskemi C; sider: 8-10, 34-35, 82-93, 117-130, 132-137, 144-146, 173-174
Læs s. 149-151 i "Biologi til tiden" fra "DNA og gener" s. 149. (hav fokus på figurerne)
Læs side 146 og 147 - vær særlig opmærksom på hvor i dk der er mest og mindst ler i jorden.
Læs s. 101 fra "Gener og kromosomer" til og med s. 103 i "Biologi til tiden" (hav fokus på figurerne og figurteksterne)
Læs denne PDF som lektieRandmoræne smeltevandsslette og bakkeøer.pdf
Læs om kroppens organsystemer s. 16-17 i "Biologi til tiden". Lektietid: 15 min.
Læs vedhæftede PDF omkring Jordbundstyper6 Jordbund fra Geografi Håndbogen.pdf
Vi skal ud og grave i dag - I skal derfor have varmt tøj på, og fornuftigt fodtøj - det bliver mudret!
Alkohol.docx
Journaløvelse - alkoholers opløselighed.docx
ingen
Gæringsforsøg.docx
Afsnit
Ingen
Om formelmasse, stofmængde, molarmasse og masse. I bog, eller som screencasts eller som noter.
Mængdeberegning1.docx
Vi skal lave et forsøg med jordprøverne fra sidst
Læs s. 104-107 i "Biologi til tiden". Hav fokus på mutationer, genotype, fænotype og figurerne s. 107 (krydsningsskema) Lektietid: 20 min.
I har en meget kort lektie for - side 32 "Solen, landet og vandet" til side 33 øverst. Hav særligt fokus på at forstå forskellen mellem fastlandsklima og kystklima.
Ølkage.docx
Læs fra s. 8 "Respiration og gæring hos gærceller" til s. 12. og s. 14-16 om ølbrygningen trin for trin i Gæringsprocesser og produktion af øl. Biologi i industrien s. 7-18.pdf. Hav fokus på hvad gæring er + de forskellige trin i ølbrygningen. Lektie
Genlæs fra s. 8 "Respiration og gæring hos gærceller" til s. 12. og s. 14-16 om ølbrygningen trin for trin i Gæringsprocesser og produktion af øl. Biologi i industrien s. 7-18.pdf. Hav fokus på hvad gæring er + de forskellige trin i ølbrygningen. Lek
Arbejdsspørgsmål til ølbrygning og gæring.docx
Vi ser til jeres øl, og laver forsøg med kyst og fastlandsklima.
Mængdeberegning 2.docx
Vi skal flaske jeres hjemmebryggede øl - husk at have flasker med i skole.
Journal - dannelse af ioner.docx
Vi har et hængeparti fra forrige mandag, hvor vi skulle lave forsøg om kyst og fastlandsklima, det gør vi i dag i stedet.Læs forsøgsvejledningen her 7. Kyst og fastlandsklima.docx
7. Kyst og fastlandsklima.docx
Ioner og redox.docx
Læs. s. 1-3 og 5 i det scannede dokument herunder. Hav fokus på fotosyntesen og kulstofkredsløbet (se figurerne). Lektietid: 20-25 min.
02. Biologi i udvikling 216-219.pdf
Læs vejledningen til forsøget her: Øvelsesvejledning til fotosynteseforsøg med spinat.docx
Læs øvelsesvejledningen grundigtSaltes opløselighed i vand.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
PP1 aflevering
24-10-2024
NF1 geografi
24-10-2024
Teori fra PP1
24-10-2024
Rapport over forsøget med rødbeder
01-11-2024
Rapport
06-11-2024
Opgave om organsystemer
28-11-2024
Poster Gæring
18-12-2024
Rapport til forsøg om blodtyper
19-12-2024
Ølkage og natron
09-01-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 57
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Overskue og strukturere
Personlige
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Projektarbejde
Titel 4
Alkohol
Alkaner og alkeners opbygning, navngivning og polaritet, samt cis/trans isomeri
Afstemning af reaktioner
Forbrændinger og additionsreaktioner
Alkoholers opbygning, navngivning og polaritet
Gæring og gæringsreaktioner
Mængdeberegning: masse, molarmasse, stofmængde, begrænsende reaktant, masse%, praktisk og teoretisk udbytte, samt mængdeberegningsskemaer
Øvelser:
alkoholers opløselighed
Gæring
Natron og ølkage
Indhold
Kernestof:
Basiskemi C; sider: 8-10, 82-93, 117-130, 132-137, 144-146
Alkohol.docx
Journaløvelse - alkoholers opløselighed.docx
Gæringsforsøg.docx
Om formelmasse, stofmængde, molarmasse og masse. I bog, eller som screencasts eller som noter.
Mængdeberegning1.docx
Ølkage.docx
Mængdeberegning 2.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Vand
Ioner, simple og sammensatte, navngivning
Ionforbindelser, navngivning og egenskaber, især opløselighed
Redox: reduktion og oxidation, samt elektronoverførselsreaktion
Koncentration: stofmængdekoncentration, volumen, fortynding
Syrer og baser: syrer, baser, amfolytter, hydron, oxonium og pH
Øvelser:
Dannelse af ioner
Saltes opløselighed i vand
Øvelser med syrer og baser
Bestemmelse af nitritindholdet spektrofotometrisk, samt måling af pH og nitrat med sticks
Indhold
Kernestof:
Journal - dannelse af ioner.docx
Basiskemi C; sider: 31-35, 41-44, 68-69, 101-102, 104-107, 153-166, 173-174
Ioner og redox.docx
Læs øvelsesvejledningen grundigtSaltes opløselighed i vand.docx
Ionforbindelser.docx
Koncentration.docx
Noter om næringssalte KJ - Næringssalte og vandmiljø. I gang med kemi, s. 176-181.pdf
Syrer og baser.docx Eller screencast på Teams
Øvelser syrer og baser.docx
Materialer til modulet:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Tema 3: Vand
I forløbet arbejdes der med økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet. Der arbejdes med fotosyntese, respiration, begreberne brutto- og nettoprimærproduktion, fødenet, fødekæder, kulstofkredsløbet, energistrømme, abiotiske- og biotiske faktorer og vandets kredsløb.
Materiale:
"Biologi i tiden", 2. udgave, s. 117-140
Eksperimentelt arbejde:
"Fotosyntese i spinat"
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- Beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og/eller kemi.
- Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten.
- Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene.
- Indsamle, vurdere og anvende biologi-, geografi- og kemifaglige tekster og informationer fra forskelige typer af kilder.
- Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer.
- Sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser.
- Undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes.
Indhold
Kernestof:
Læs s. 117-121 i "Biologi til tiden". Hav fokus på hvad et økosystem er. Hvilke dele består det af? Lektietid: 20 min.
NgC Klimatologi side 41-61.pdf
Afsnit
Sidst læste I de første 2 en halv side side i denne Pdf - var man der ikke skal de læses inden denne time.I dag har I lektie for fra "solindstråling" på side 43 (3. side i pdf'en) til og med side 45 (5. side i Pdf'en).
Basiskemi C; sider: 31-33, 41-44, 68-69, 101-102, 104-107, 153-166
Ionforbindelser.docx
Lektie: Fra "temperatur" side 49 (9. side i Pdf'en) til og med første afsnit på side 51. vær særligt opmærksomme på figuren på side 50 - den er vigtig at forstå.
Koncentration.docx
Noter om næringssalte KJ - Næringssalte og vandmiljø. I gang med kemi, s. 176-181.pdf
Læs s. 126-129 i "Biologi til tiden". Hav fokus på vandets kredsløb, vanddyr og iltoptagelse og næringsstoffer. Lektietid: ca. 20 min.
Hydrologi Ng C 3 udgave side 81-97.pdf
Syrer og baser.docx Eller screencast på Teams
Journal - dannelse af ioner.docx
Øvelser syrer og baser.docx
Læs s. 130-136 i "Biologi til tiden". Hav fokus på figur 183, s. 133 og figur 186, s. 136. Lektietid: ca. 25 min.
Læs s. 121 fra "økosystemets konsumenter" til s. 125 i "Biologi til tiden." Hav fokus på figur 173 s. 125 om nedbryderfødekæden. Lektietid: 15-20 min.
Sidst læste vi til side 83 øverst i vedhæftede PDF - dem der ikke var der skal sørge for at læse op på stoffet.I dag skal I læse fra side 83 øverst til og med side 87
Vi skal ud og grave et hul nede ved EG-søen. Tag fornuftigt fod og overtøj på til dagens time.
Find information på internettet om hvad en græsningsfødekæde er, og hvad en nedbryderfødekæde er.
Læs s. 137-140 i "Biologi til tiden". Hav fokus på figur 187, s. 137 og figur 188 s. 138. Hvad står der i teksten om springlag? Lektietid: 20 min.
Materialer til modulet:
Vi mødes ved Møllevej nr. 15, 2990 Nivå kl. 8:15- se vedhæftede note for detaljer om dagen.Ekskursion til Nivå.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Kyst og fastlandsklima
06-02-2025
Saltes fældningsreaktioner
19-02-2025
NF 3
21-03-2025
NF3
21-03-2025
NF3
21-03-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Personlige
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 7
Eksamenstræning og fokus på enkeltfaglig eksamen
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65279743497", "T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65279743497", "H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65279743497" }