Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Jesper Wøhlk Thambour, Ulrik Søberg Scheele
|
Hold
|
2024 bi/n (2n bi, 2n bi øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellebiologi
Cellebiologi
Overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler og deres organeller. Derudover vil membranprocesser og osmose blive gennemgået og arbejdet med gennem en praktisk øvelse.
Øvelser: Osmoseforsøg med kartofler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Genetik
Teori:
Nedarvningsprincipper, krydsningsskemaer, gener og alleler, genotype, fænotype mm.
Desuden er lidt molekylærbiologi blevet gennemgået - det centrale dogme, dna og rna.
Teori om blodtype og blodtypebestemmelse.
Praktisk:
Blodtypebestemmelse via antigentest.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Mikrobiologi
Mikrobiologi:
Vi har gennemgået mikroorganismer som svampe, bakterier og parasitter med primært fokus på bakterier.
Vi har set på:
- Vækst – væksthastighed, vækstforhold og vækstfaktorer.
- Smitsomme sygdomme (heriblandt virale sygdomme)
Øvelse: Bakterier på EG
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Næringsstoffer, fordøjelse og enzymer
Teoretisk:
Tema om enzymer i kontekst af fordøjelsen. Vi har gennemgået makronæringsstoffer, samt enzymerne, der hjælper med nedbrydningen af disse.
Praktisk:
Under dette forløb har eleverne arbejdet med ananasbromelin og dennes nedbrydning af proteinerne i gelatine. Her fik de mulighed for at se, hvordan gelatinens evne til at stivne påvirkes af tilstedeværelsen af bromelin. Desuden fik de syn for, hvordan enzymets funktion afhang af temperatur, samt hvordan enzymet kunne denaturere ved høj varme.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hormoner og reproduktion
Forplantning, hormonel regulering, samt reproduktionsfysiologi.
Modul 1: hormoner og hormonel regulering
Modul 2: mandens fysiologi og hormonregulering
Modul 3: kvindens fysiologi, hormonregulering og menstruationscyklus
Modul 4: Arbejde på fremlæggelser om prævention og sexsygdomme.
Modul 5: Elevfremlæggelser om prævention og sexsygdomme.
Modul 6: Opsamling på forløb om Hormoner og reproduktion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Motion og sundhed
Vi gennemgår:
- Hjertet: hjertets kredsløb, lungekredsløbet og blodkarnettet.
- Kondition og energiproduktion: aerob og anaerob energiproduktion og træning.
- Blodtryk - ændring under træning/belastning, samt patologiske ændringer.
Forsøg: Puls og blodtryk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Økosystemer og bæredygtighed
Beskrivelse.
I forløbet arbejdes med økologiens grundbegreber samt hvordan mennesket påvirker sine omgivelser.
Kernestof:
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet. (+nitrogenkredsløb).
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration.
- evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer.
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger.
Øvelse: Biologisk bedømmelse af vandløbskvalitet (DVFI)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Makrofaunaundersøgelse af sø
|
05-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65279828936",
"T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65279828936",
"H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65279828936"
}