Holdet 2024 bi/v - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Katrine Gaarsdal Skjøth
Hold 2024 bi/v (2v bi, 2v bi øv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Genetik og nedarvning
Titel 2 Kost og sundhed
Titel 3 Mikroorganismer og produktion
Titel 4 Sexologi og forplantning
Titel 5 Forurening af vandmiljø

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Genetik og nedarvning

Vi arbejder med de genetiske grundbegreber og nedarvningen af egenskaber. Vi fokuserer på blodtyper og hvordan de nedarves.
Vi arbejder med DNAs opbygning og funktion, og herunder proteinsyntesen og mutationer. Vi arbejder med Mendels arvelove og ser på nedarvningen af egenskaber, herunder blodtyper.

Materiale:
- "Biologi i udvikling", 1. udgave, Nucleus, side: 117-143, 195-214

- "Sider om blodtyper fra Biologibogen".


Øvelse:

- "Forsøgsvejledning blodtyper"


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kost og sundhed

Vi arbejder med kost og hvilken betydning kosten har for sundhed med særligt fokus på diabtes type 2.
Vi arbejder med respirationen, næringsstoffers opbygning, enzymer og deres funktion, fordøjelse og optagelse samt blodsukkerreguleringen. Vi arbejder med diabetes type-2, og de medfølgende ændringer i blodsukkerreguleringen, og yderligere med det metaboliske syndrom og hvordan man kan måle sundhed.

Materiale:
- "Biologi i udvikling", 1. udgave, side: 25-26, 75-92, 95-97, 100-101, 119-120.
- "Biologi i udvikling", 2 udgave, side: 79-81, 83-84, 86, 110-112 (scannet).
- "Oversigt over blodsukker-regulering og diabetes".
- "Respiration" (Powerpoint)
- "Fordøjelsen" (Powerpoint).
- "Enzymer og fordøjelsen af kulhydrater" (Powerpoint).


Øvelse:
- "Nedbrydning af stivelse ved hjælp af amylase"
- "Mål sundheden" (BMI, hofte-taljemål, blodtryk, blodsukker, diabetes-test).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Mikroorganismer og produktion

Vi arbejder med mikroorganismer, herunder vækst og vækstfaktorer. Yderligere arbejder vi med gensplejsning og mulighederne for produktion af industrielt fremstillede proteiner/enzymer ved hjælp af mikroorganismer.  

Eksperimentelt arbejde:
- "Gæringsforsøg med bobler"

Læst materiale:
- "Biologi i udvikling", 2. udgave.
-  Sider fra "Biologi til tiden" om gensplejsning.
Dokumentar: "Enzymet fra isfjorden"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Sexologi og forplantning

Vi arbejder med sexologi og forplantning. Vi fokuserer på manden og kvindens kønsorganer og henholdsvis sædcelleproduktion og menstruationscyklus. Vi arbejder herunder med den hormonelle regulering, og yderligere med udviklingen af de sekundære kønskaraktertræk som udvikles i puberteten. Vi arbejder med befrugtning og graviditet,  og fosterdiagnostik og fertilitetshjælp.  Afslutningsvis arbejder vi med kønssygdomme og prævention.

Materiale:
- "Biologi i udvikling", 2. udgave, side:
- "Testosteron som transkriptionsfaktor og udvikling af sekundære kønskaraktertræk" (opgave med tekst).

Øvelse:
- "Fedtprocent" (Observation og måling af sekundære kønskaraktertræk: Fedtprocent, muskelstyrke hoppehøjde, hofte-taljemål).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forurening af vandmiljø

Vi arbejder med planters vækst, herunder fotosyntese, respiration og begrænsende faktorer. Vi arbejder med fødekæder og ser på effekterne af forurening med uorganiske næringsstoffer og konsekvenserne i hold til udvikling af iltsvind i vandmiljøet. Vi arbejder med nedbrydernes rolle i forhold til nedbrydning af dødt organisk stof og udvikling af iltsvind i vandmiljøet.  Vi undersøger den nærliggende å's forureningsgrad ved hjælp af Makroindeks-metoden. Vi arbejder med hvordan man kan genoprette et forurenet vandmiljø.

Materiale:
- "Biologi i udvikling", 2. udgave, side:  

- "Biologi til tiden", side: 136-140.
- Videoer: "Begrænsende faktorer" og "Iltsvind i søer"

Øvelse:
- "Undersøgelse af vandløbsforurening" (Makroindeksmetoden).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer