Espergærde Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Espergærde Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 bi/v - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau
Biologi C
Lærer(e)
Katrine Gaarsdal Skjøth
Hold
2024 bi/v (
2v bi
,
2v bi øv
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Genetik og nedarvning
Titel 2
Kost og sundhed
Titel 3
Mikroorganismer og produktion
Titel 4
Sexologi og forplantning
Titel 5
Forurening af vandmiljø
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Genetik og nedarvning
Vi arbejder med de genetiske grundbegreber og nedarvningen af egenskaber. Vi fokuserer på blodtyper og hvordan de nedarves.
Vi arbejder med DNAs opbygning og funktion, og herunder proteinsyntesen og mutationer. Vi arbejder med Mendels arvelove og ser på nedarvningen af egenskaber, herunder blodtyper.
Materiale:
- "Biologi i udvikling", 1. udgave, Nucleus, side: 117-143, 195-214
- "Sider om blodtyper fra Biologibogen".
Øvelse:
- "Forsøgsvejledning blodtyper"
Indhold
Kernestof:
Velkommen til biologi:)
nedarvning ef forskellige egenskaber.doc
Vi arbejder videre med DNAs opbygning og funktion. Læs side 117-120 (til afsnittet "Genregulering") i "Biologi i udvikling". Fokuser på begreber og figurer.
kromosomer og karytyper interaktiv.docx
Vi arbejder videre med Proteinsyntesen. Læs side 120-123 i "Biologi i udvikling". Fokuser på begreber og figurer.
Opgave Proteinsyntesen.docx
Vi skal arbejde med nedarvning og de genetiske grundbegreber. Læs side 131-133 i "Biologi i udvikling". Fokuser på begreber og figurer.
genetikkens grundbegreber forklar.docx begreb og forklaring - genetikkens grundbegreber.docx
Ingen lektier, men medbring bogen:)
krydsningsskemaer og monogene egenskaber bio i udv. 2. udg.docx
Vi skal arbejde med blodtyper, og starter med det der hedder AB0-blodtypesystemet. Læs side 214-215 i vedhæftede sider. Fokuser på begreber og figur 7.11.
opgave til blodtyper.docx
Der var rigtig mange fraværende i mandags. Derfor er det kun jer 8 som ikke var her i mandags der skal møde til dette modul - I andre har fri.
opgave med postbudet niels.doc
Vi arbejder videre med blodtyper. Læs om Rhesus-systemet side 216 i vedhæftede sider.
blodtyper fra biologibogen.docx
blood typig game.docx
klippe klister blodtyper.docx
Vi skal lave forsøg, hvor jer der har lyst kan få testet jeres blodtyper. Læs vedhæftede øvelsesvejledning.
blodtyper.pptx
Vi arbejder videre med afleveringen om blodtype-forsøget. Læs vedhæftede sider, så du har helt styr på teorien, og fokuser på hvilke problemer der kan opstå i forbindelse med rhesus negative kvinder og graviditet.
forsøgsvejledning blodtyper antistoffer med figur.docx
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Kost og sundhed
Vi arbejder med kost og hvilken betydning kosten har for sundhed med særligt fokus på diabtes type 2.
Vi arbejder med respirationen, næringsstoffers opbygning, enzymer og deres funktion, fordøjelse og optagelse samt blodsukkerreguleringen. Vi arbejder med diabetes type-2, og de medfølgende ændringer i blodsukkerreguleringen, og yderligere med det metaboliske syndrom og hvordan man kan måle sundhed.
Materiale:
- "Biologi i udvikling", 1. udgave, side: 25-26, 75-92, 95-97, 100-101, 119-120.
- "Biologi i udvikling", 2 udgave, side: 79-81, 83-84, 86, 110-112 (scannet).
- "Oversigt over blodsukker-regulering og diabetes".
- "Respiration" (Powerpoint)
- "Fordøjelsen" (Powerpoint).
- "Enzymer og fordøjelsen af kulhydrater" (Powerpoint).
Øvelse:
- "Nedbrydning af stivelse ved hjælp af amylase"
- "Mål sundheden" (BMI, hofte-taljemål, blodtryk, blodsukker, diabetes-test).
Indhold
Kernestof:
Vi skal arbejde videre med Stamtræsanalyser, og hvordan egenskaber nedarves i generationer. Læs side 139-142 i "Biologi i udvikling".
kulhydrater.docx
Vi arbejder videre med vores emne om "Kost og sundhed". Læs side 55-62 i "Biologi i udvikling" og svar på vedhæftede spørgsmål.
Tipskupon kulhydrater.docx
enzymer og deres funktion.docx
Vi samler op på enzymer, læs side 19-21 i "Biologi i udvikling"
sandt eller falsk om enzymer og kulhydrater nf.docx
Madens vej gennem fordøjelsessystemet - klippeklister.docx
Vi skal arbejde med fordøjelsen. Læs side 72-78 i "Biologi i udvikling". Fokuser på begreber og figurer.
Øvelsesvejledning Nedbrydning af stivelse.docx
Vi arbejder videre med fordøjelsen og med fokus på hvad vi/cellerne skal bruge kulhydrat/glukose til.
blodsukker-regulering rykket rundt bio i udv 2.docx
Læs vedhæftede oversigt over den normale blodsukker-regulering og ved diabetes 1 og diabetes 2.
mål sundheden med diabetes test.docx
Vi arbejder videre med blodsukker-reguleringen og diabetes. Læs vedhæftede oversigt, og fokuser på hvad der er problemet ved diabetes 1 og diabetes 2.
Vi arbejder videre med blodsukker-reguleringen og diabetes, og måler blodsukker på jer der har lyst.
Læs om "Hurtige og langsomme carbohydrater" (kulhydrater) i "Biologi i udvikling" side 79-82. Det meste har I læst i modulet. Fokuser på figurer og begreber, særligt begrebet "Glykæmisk indeks" (GI).
Diabetes type 1 og 2.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Mikroorganismer og produktion
Vi arbejder med mikroorganismer, herunder vækst og vækstfaktorer. Yderligere arbejder vi med gensplejsning og mulighederne for produktion af industrielt fremstillede proteiner/enzymer ved hjælp af mikroorganismer.
Eksperimentelt arbejde:
- "Gæringsforsøg med bobler"
Læst materiale:
- "Biologi i udvikling", 2. udgave.
- Sider fra "Biologi til tiden" om gensplejsning.
Dokumentar: "Enzymet fra isfjorden"
Indhold
Kernestof:
Jeg håber I har haft en dejlig jul og ferie.
gæringsforsøg med bobler og vægt HF.docx
Vi skal aflæse resultater fra vores gær-forsøg. Læs om Mikrobiel vækst side 38-41 i "Biologi i udvikling". Fokuser på figur 46, 48 og 50.
gruppearbejde om gensplejsning.docx
Vi arbejder videre med gensplejsning. Læs vedhæftede sider fra "Biologi til tiden". Fokuser på figur 215, 217, 218, 219.
Historien om et enzym powerponit C.docx
Vi skal høre jeres fremlæggelser om "Historien om et enzym". Alle grupper skal være helt færdige med jeres powerpoint.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Sexologi og forplantning
Vi arbejder med sexologi og forplantning. Vi fokuserer på manden og kvindens kønsorganer og henholdsvis sædcelleproduktion og menstruationscyklus. Vi arbejder herunder med den hormonelle regulering, og yderligere med udviklingen af de sekundære kønskaraktertræk som udvikles i puberteten. Vi arbejder med befrugtning og graviditet, og fosterdiagnostik og fertilitetshjælp. Afslutningsvis arbejder vi med kønssygdomme og prævention.
Materiale:
- "Biologi i udvikling", 2. udgave, side:
- "Testosteron som transkriptionsfaktor og udvikling af sekundære kønskaraktertræk" (opgave med tekst).
Øvelse:
- "Fedtprocent" (Observation og måling af sekundære kønskaraktertræk: Fedtprocent, muskelstyrke hoppehøjde, hofte-taljemål).
Indhold
Kernestof:
Vi starter op på nyt emne om "Sexologi og forplantning". Læs side 153-156 i "Biologi i udvikling". Fokuser på figur 215, 216 og 217.
Styr på kønsorganerne kort.docx
Testosteron som transkriptionsfaktor og sekundære kønskaraktertræk.docx
Fedtprocent.docx
Læs om mandens kønsorganer og produktion af sædceller, side 157-159 i "Biologi i udvikling", fokuser på figur 218, 219, 221 og 222.
Læs om kvindens kønsorganer og menstruationscyklus, side 160-163 i "Biologi i udvikling", fokuser på figur 223, 224, 225 og 226.
opgaver om menstruationscyklus tilpasset med graviditet.docx
Læs om Samleje og befrugtning side 164-165 i "Biologi i udvikling", fokuser på figur 229.
Læs om Samleje og befrugtning side 164-165 i "Biologi i udvikling", fokuser på figur 229. Læs også om hvordan p-piller fungerer side 169-170 og forklar figur 235.
Vi hører de fremlæggelser om "Kønssygdomme og prævention" som vi mangler.
Fertilitetshjælp og Fosterdiagnostik.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forurening af vandmiljø
Vi arbejder med planters vækst, herunder fotosyntese, respiration og begrænsende faktorer. Vi arbejder med fødekæder og ser på effekterne af forurening med uorganiske næringsstoffer og konsekvenserne i hold til udvikling af iltsvind i vandmiljøet. Vi arbejder med nedbrydernes rolle i forhold til nedbrydning af dødt organisk stof og udvikling af iltsvind i vandmiljøet. Vi undersøger den nærliggende å's forureningsgrad ved hjælp af Makroindeks-metoden. Vi arbejder med hvordan man kan genoprette et forurenet vandmiljø.
Materiale:
- "Biologi i udvikling", 2. udgave, side:
- "Biologi til tiden", side: 136-140.
- Videoer: "Begrænsende faktorer" og "Iltsvind i søer"
Øvelse:
- "Undersøgelse af vandløbsforurening" (Makroindeksmetoden).
Indhold
Kernestof:
Vi går i gang med nyt emne om økologi "Vores påvirkede vandmiljø".
opgaver om fotosyntese, respiration og fødeæder.docx
Vi arbejder videre med økologi og emnet "Vores påvirkede vandmiljø". Læs side 220-222 i "Biologi i udvikling". Fokuser på figur 304, 305, 307, 308 og 309.
opgaver om begrænsende faktorer med video.docx
Læs i vedhæftede dokument side 136-140 om "Søen som økosystem". Fokuser på figurerne.
Vi arbejder videre med vores emne "Vores påvirkede vandmiljø". Læs i vedhæftede dokument side 136-140 om "Søen som økosystem". Fokuser på figurerne.
fødekæder i sø og genopretning tegn selv sø.docx
Vi skal arbejde videre med vores forurenede vandmiljø. Læs side 242-247 i "Biologi i udvikling". Fokuser på vandløbenes småkravl, hvordan de er tilpasset til livet i vandløbet og hvordan de kan bruges til at bestemme vandkvaliteten i et vandmiljø.
BTT s136-140 Naering_soeer (3).pdf
Læs side 242-247 i "Biologi i udvikling". Fokuser på vandløbenes småkravl, hvordan de er tilpasset til livet i vandløbet og hvordan de kan bruges til at bestemme vandkvaliteten i et vandmiljø.
vurdering af vandmiljø ud fra de insekter der lever. Bio i udv 2. udg..docx
Vi skal i åen og bestemme vandkvaliteten ved at undersøge de makroskopiske insekter der lever i vandløbet. Læs vedhæftede øvelsesvejledning.
Makroindeks og vandkvalitet.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65279832102", "T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65279832102", "H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65279832102" }