Titel
1
|
Forløb#1 Kunst og hverdag
Kunst og hverdag
I dette forløb arbejder eleverne med hverdagen som motiv. Fra det hollandske genremaleri, til det moderne interiørmaleri og stilleben. Gennem analyser af professionelle værker og udførelsen af egne værker, arbejder eleverne med at undersøge hverdagen i snapshot, det abstrakte interiørmaleri samt das unheimliche i videokunst. De har desuden arbejdet med stilleben og kontrastpar (fra grundforløbet). Vi har kort berørt Uncanny valley.
Professionelle værker vi har set på:
”Jægerne i sneen”, 1568, Pieter Brughel den ældre
”Et bondebryllup”, 1568, Pieter Brughel den ældre
‘Børnenes Måltid’, ca 1655 Jan Steen
”Mælkepigen”, 1658, Jan Vermeer van Delft
SELVVALGT MALERI AF Franz Gertsch
Rødt interiør, 1947, Henri Matisse
Kitchen, 2002, Kaspar Bonnen.
Find din egen kollektion af abstrakte interiør billeder af Henri Matisse og Kasper Bonnén. Gem dem i din billedkunstmappe.
”Chambell´s”, 1968, Andy Warhol
Pieter Claesz, Stilleben med kranium og fjer, 1628
‘Opstilling med skinke’, 1625. Pieter Claesz
”No man is an Island II”, 2004, Jesper Just
”Lasso”,2000, Salla Tykkä
"Remote", 2022, Mika Rottenberg & Mahyad Tousi (3 min. uddrag)
“Teenager Teenager, Sculpture and Performance”, 2011, Sun Yuan og Peng Yu (som stillbillede)
”Object”, 1935, Méret Oppenheim
Søg blandt kunstnene på s. 68 i TAP, og gem minimum 3 billeder, som du synes er unheimliche.
”Female figure”, 2017, Jordan Wolfson Link: Jordan Wolfson - Female Figure
Kernestof:
• ”Kunst i teori og praksis”, Jonas Wolter, side 163-166 + 169-171 + s. 178-180: Læs med fokus og skriv noter til:
1. hvem blev afbildet i et genremaleri og hvordan var denne type kunst et nybrud?
2. hvordan arbejde Matisse og Bonnén med det abstrakte interiørmaleri, og hvad gør dem abstrakte? I diskuterer, om deres moderne interiørmalerier kan relateres til begrebet Das Unheimliche?
3. Hvordan er stillebenmaleriet fra 1600-tallet appellerende? Tal i timen om forskellene på den rolle mad spiller i et stillebenmaleri og i popkunsten
• ”Das unheimliche” s. 64-70 i TAP: læs med fokus og skriv definition af begrebet.
• ”Filmiske virkemidler” | Filmcentralen – orienter dig i oversigten (du skal bruge det i undervisningen) og dyk ned i de link hvor der står noget om det, du ikke allerede ved noget om.
Sekundært:
• «Kaspar Bonnen på Aros»: https://www.google.com/search?sca_esv=366df526060d028d&q=kasper+bonnen&tbm=vid&source=lnms&fbs=AEQNm0A6bwEop21ehxKWq5cj-cHa71xbFfcSadNzbFZcGZGoNv6rQ-815yAd7zHL4zeuyEXW79IP0aah1XfuvS8EsOMBJQPaSVFzqiWlBO2VckScumdq-opFSe38dpqxmrDQo3OsFBgKsNke_EeXeM7F3fP1KMSUh8nEmPm2H5ExntVVdE2Dmqo9heIKqr4haiWloz_2CkPD&sa=X&ved=2ahUKEwjwtpPR-NmJAxUbIxAIHRykJI8Q0pQJegQIDxAB&biw=1912&bih=930&dpr=1#fpstate=ive&vld=cid:0cc9558d,vid:YJMPjccCatI,st:0
• Rimini Protokoll / Stefan Kaegi – Unheimliches Tal / Uncanny Valley – live arts (Trailer)
• ”Stedsspecifik kunst” i KUNSTEDER.DK læs teksten skriv noter om, hvorfor nogen kunstnere vælger en stedsspecifik praksis, og hvad betyder det at værket er del af en kontekst?
Praktiske øvelser:
1. Tag mindst 10 interiørfotografier derhjemme hos dig selv brug gerne skæve vinkler, sære perspektiver. Samle dem og gem dem i din bk-mappe.
2. Brug dine egne interiørfotografier og inspiration fra Bonnen og Matisse til at lave 4 skitser af et abstraktinteriør-tegning. Hvordan vil du vha formelle begreber forklare hvilken skitse, der bedst beskriver et abstrakt interiør?
3. Arbejd med at skabe en unheimliche stemning i 3-4 billeder, ved at lægge fotografier i lag, og på den måde skabe en ny stemning i sammenspil mellem billederne motivelementer.
4. Lav fire nutidige (hurtige) stillleben: Du kan sammensætte dine 4 tegninger med de elementer, du synes passer til et nutidigt billede for dig og din hverdags mad og genstande. Det er vigtige er først og fremmest at arbejde med kontrastpar.
1: Komplimentærkontrasten 2: kold-varmekontrast 3: lys-mørke 4: Kvalitetskontrast
5. Find en lokation på Eg og lav korte film-øvelser med udgangspunkt i begrebet das unheimliche (det uhjemlige). Arbejd især med klip, lyd, lokation. Brug gerne ”Lasso” og ”No man is an Island” som inspiration.
6. Fotoøvelse: Hvor er EG unheimlich? Tag fotografier, hvor du undersøger, hvad der skal til for at skabe das unheimlish (det uhjemlige). Brug gerne genstande. udvælg et fotografi, som er det bedste eksempel på uhjemligt, og hvilke formelle virkemidler er med til at skabe den stemning?
Teoretiske øvelser:
• Formanalyse af Franz Gertsch værk fra Louisiana. Find helst et værk som beskriver hverdagen. Brug fagord – dvs. alle de formelle virkemidler som du har lært i grundforløbet. Skriv stikord i dine billedkunst-note. Skriv også stikord som svar på disse 2 spørgsmål: på hvilke måder viser Gertsch værk noget hverdag? hvordan kan du bruge din viden fra dagens lektie om genremaleri (Jonas Wolters tekst) i forhold til Gertsch værk?
• Hvordan arbejdede/arbejder Matisse og Bonnén med det abstrakte interiørmaleri, og hvad gør dem abstrakte?
• Hvordan spiller kunstneren i ”Lasso” på det hjemlige? Og hvordan bryder hun med fornemmelser af det trygge hjem? Er det unheimlich? Og hvilke filmiske virkemidler bruger kunstneren?
• Hvilke stemninger er der I “No man is an Island II”? Og med hvilke virkemidler bringes stemningen frem? Og er det unhemlich?
|