Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Design C
|
Lærer(e)
|
Kirstine Hindhede
|
Hold
|
2024 de/1g3 (1g de3, 1g de3 kunstdage)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
GF Kommunikationsdesign SAFT
Designbrief:
Designbrief: Etikette til flaske
I 1937 fik Humlebæk sin egen biograf, der stadig i dag har til huse i en funkisbygning tegnet af arkitekten Holger Sørensen. Humle Bio viser et bredt udvalg af film, der appellerer til lokale i alle aldre. Men biografens ledelse drømmer om at få flere til at bruge caféen og udendørsområdet før og efter en film. For selvom bygningen fremstår ikonisk og genkendelig i byen, er det primært et sted, man kommer for at se film. Især interiøret er forældet i forhold til en ung målgruppe og udearealet er måske lidt uinspirerende. Der er et ønske om at skabe en visuel identitet, der er mere i tråd med tiden og samtidig passer til biografens arkitektur.
Humlebio ønsker derfor i første omgang at lancere et udvalg af alkoholfri drikkevarer i flasker med egne etiketter. Der er tale om to typer af saft, der skal produceres hos en lokal frugtavler.
Du er blevet hyret til at designe etiketten til en flaske. Etiketten skal være genkendelig for Humle Bio. Opgaven kan eventuelt udvides til også at være en brik, flasken kan sættes på. I etiketten skal indgå en et bomærke og navnet Humle Bio skal fremgå tydeligt.
Kunden (Humle Bio) ønsker desuden, at funkis-arkitekturen skal indgå i etiketten, og at der indgår mindst én primærfarve for at skabe blikfang.
Produktkrav:
En etikette, der passer i størrelsen til en flaske (evt. Også en lille etikette øverst, som det ses på nogle flasker). Der kan suppleres op med en brik til at stille flasken på. Kan udarbejdes i hånden eller digitalt, men skal i så fald printes ud.
Pensum:
Lærerproduceret uvmateriale om grafiske virkemidler, farveteori etc.
Design og arkitektur, Jesper Bek, Praksis Forlag 2017, s. 10-25
Politiken 6.4.2024, Rothstein, om Alexis Mark, grafisk kommunikation: Danskere står bag en af verdens smukkeste bøger
Design gennem 200 år, Ida Engholm, Gyldendal 2001, s. 54-63
Saul Bass https ://www.youtube.com/watch?v=nRpGSDsu_tg
Faglige mål:
At få kendskab til Bauhausskolen / funktionalismen
At arbejde praktisk med grafiske virkemidler (farver, komposition og typografi)
At arbejde med forskellige designparametre (fokus på målgruppe og kommunikation)
At arbejde med designprocessen
At arbejde med sammenhængen mellem målgruppe (opgavekrav) og udtryk
At arbejde med idégenerering fokus på skitser
At argumentere for valg og fravalg
At analysere / vurdere grafisk design
At arbejde med visuel formidling af en designløsning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kommunikationsdesign SAFT
Designbrief: Etikette til flaske (forløb der er startet op i grundforløbet).
I 1937 fik Humlebæk sin egen biograf, der stadig i dag har til huse i en funkisbygning tegnet af arkitekten Holger Sørensen. Humle Bio viser et bredt udvalg af film, der appellerer til lokale i alle aldre. Men biografens ledelse drømmer om at få flere til at bruge caféen og udendørsområdet før og efter en film. For selvom bygningen fremstår ikonisk og genkendelig i byen, er det primært et sted, man kommer for at se film. Især interiøret er forældet i forhold til en ung målgruppe og udearealet er måske lidt uinspirerende. Der er et ønske om at skabe en visuel identitet, der er mere i tråd med tiden og samtidig passer til biografens arkitektur.
Humlebio ønsker derfor i første omgang at lancere et udvalg af alkoholfri drikkevarer i flasker med egne etiketter. Der er tale om to typer af saft, der skal produceres hos en lokal frugtavler.
Du er blevet hyret til at designe etiketten til en flaske. Etiketten skal være genkendelig for Humle Bio. Opgaven kan eventuelt udvides til også at være en brik, flasken kan sættes på. I etiketten skal indgå en et bomærke og navnet Humle Bio skal fremgå tydeligt.
Kunden (Humle Bio) ønsker desuden, at funkis-arkitekturen skal indgå i etiketten, og at der indgår mindst én primærfarve for at skabe blikfang.
Produktkrav:
En etikette, der passer i størrelsen til en flaske (evt. Også en lille etikette øverst, som det ses på nogle flasker). Der kan suppleres op med en brik til at stille flasken på. Kan udarbejdes i hånden eller digitalt, men skal i så fald printes ud.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Arkitektur SLOW PAVILLON
Klassen deltager i Open call konlurrencen til: Slow Down, Copenhagen Architecture Biennale 2025
https://www.cafx.dk/biennial/open-calls/slow-pavillion
Designbrief: SLOW PAVILLON
Uddrag:
”Imødegå: "Bevæg dig langsomt og reparer systemer.”
Pavillonen skal fremskaffes og konstrueres af genbrugte, regenerative og genanvendelige materialer, der fremmer en cirkulær bygningstilgang og sigter efter at udgøre: nul affald.
Afspejle temaet 'Slow Down', både i koncept og design.
Modulopbygges og skal kunne samles, hvilket giver mulighed for transport og opbevaring, til flytning og genbrug i samarbejde med andre regionale nordiske kulturinstitutioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65279978467",
"T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65279978467",
"H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65279978467"
}