Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Hans Erik Ehlers-Kock
|
Hold
|
2024 eø/3 (2g3g eø3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
0. Introduktion til erhvervsøkonomi
Hvad er erhvervsøkonomi ? Hvorfor er der i så stor fokus på iværksætteri ? Hvad skal vi som samfund leve af om 10, 15, 100 år ?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
1. Virksomheden og dens omverden
En virksomheds overlevelse og succes er afhængig af evnen til at effektivisere og udvikle sin forretningsmodel. I skal kunne redegøre for en virksomheds forretningsmodel, eksempelvis ud fra modellen Business Model Canvas. Desuden skal I kunne redegøre for virksomhedens omverden.
Følgende begreber er gennemgået i forløbet og kendskab til begreberne og evnen til at bruge disse begreber udgør de faglige mål:
- Iværksætteri
- Virksomhedens Ide, mission og vision
- B2B eller B2C
- Forretningsmodeller
- Virksomhedes interessenter
- Virksomhedsformer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
2. Strategi
Eleverne skal blandt andet opnår viden om virksomhedens strategiske muligheder for vækst og udvikling, herunder Konkurrenceforhold, Positionering og valg af konkurrence strategi / vækststrategi. Viden om nedestående erhvervsøkonomiske modeller og begreber er en forudsætning for dette. Porters Five Forces, SWOT-analysen, Porters tre konkurrence strategier og konkurrenceformer. Positioneringskortet, Unique selling points og Blue Ocean Strategy. Ansoffs vækst matrice, interne og eksterne vækstmuligheder og Boston gruppens model.
Følgende begreber er gennemgået i forløbet og kendskab til begreberne og evnen til at bruge disse begreber udgør de faglige mål:
- Industri, branche og marked
- SWOT-analyse
- STEEPLE-analyse
- Konkurrenceformer
- Porters Five Forces
- Boston Consulting Group's Matrix (BCG)
- Porters generiske konkurrencestrategier
- Virksomhedens vækstmuligheder
- Blue Ocean Strategy
- CSR
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
3. Marketing
Marketingfunktionen i en virksomhed er central for en effektiv relation til kunderne, og det virksomheden leverer. Eleverne skal kunne afdække og forholde sig til problemstillinger omkring virksomhedens parameterfastsættelse, herunder have viden om virksomhedens afsætningsparametre, konkurrencesituation og målgruppevalg. Eleverne skal opnå kendskab til emner vedrørende branding: Brand loyalitet, branding metoder, brand værdi og Unique selling points. Eleverne skal ligeledes have kendskab til kundesegmentering og marketing mix. Segmenteringsmetoder (geografiske, adfærdsmæssige, psykologiske og socioøkonomiske), de fire og syv P'er.
Følgende begreber er gennemgået i forløbet og kendskab til begreberne og evnen til at bruge disse begreber udgør de faglige mål: Forløbets emner:
- Købsbeslutning
- Branding
- Segmentering
- Minervamodellen
- Virksomhedes marketingmix
- Marketing og PLC
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
4. Regnskab
Eleverne skal kunne vurdere en virksomheds økonomi på bagrund af virksomhedens årsrapport og årsregnskab ved brug af regnskabsanalyse.
Følgende begreber er gennemgået i forløbet og kendskab til begreberne og evnen til at bruge disse begreber udgør de faglige mål:
- Virksomhedens årsrapport
- Virksomhedens interessenter
- Virksomhedens omsætning, faste og variable omkostninger
- Virksomhedens årsregnskab
- Afskrivninger
- Regnskabsanalyse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
5. Organisation
Beskrivelse for emnerne: 6. Organisation, 7. Ledelse, 8. Motivation Medarbejderne er en nøgleressource i stort set alle virksomheder. Virksomhedens evne til at organisere og motivere medarbejderne kan derfor være afgørende for, at virksomheden evner at skabe resultater, der matcher konkurrenternes alternative værditilbud. Eleverne skal kunne afdække og forholde sig til problemstillinger omkring virksomhedens organisation og ledelse. De skal have teoretisk viden om mekanistiske og organiske organisationsstrukturer samt ledelse og motivation. Endvidere skal eleverne opnår teoretisk viden om virksomhedens organisation og ledelse i samspil med omverdenen.
Følgende begreber er gennemgået i forløbet og kendskab til begreberne og evnen til at bruge disse begreber udgør de faglige mål:
- Mekaniske og organiske organisationsstrukturer
- Valg af organisationsform
- Mintzberg – organisationens dele
- Organisationsstrukturernes fordele og ulemper
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
6. Ledelse og Motivation
Beskrivelse for forløb: 5. Organisation og 6. Ledelse og Motivation.
Medarbejderne er en nøgleressource i stort set alle virksomheder. Virksomhedens evne til at organisere og motivere medarbejderne kan derfor være afgørende for, at virksomheden evner at skabe resultater, der matcher konkurrenternes alternative værditilbud. Eleverne skal kunne afdække og forholde sig til problemstillinger omkring virksomhedens organisation og ledelse. De skal have teoretisk viden om mekanistiske og organiske organisationsstrukturer samt ledelse og motivation. Endvidere skal eleverne opnår teoretisk viden om virksomhedens organisation og ledelse i samspil med omverdenen.
Følgende begreber er gennemgået i forløbet og kendskab til begreberne og evnen til at bruge disse begreber udgør de faglige mål:
- Ledelsesformer
- Ledelsesteorier
- Situationsbestemt ledelse
- Team ledelse
- Værdibaseret ledelse
- Lederens magt
- McGregor x,y teori
- Ydre og indre motivation
- Behovsterorierne
- Procesteorierne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
7. Virksomhedsprojekt
Projektforløb hvor der udfærdiges et virksomhedsprojekt som fremlægges for læreren (og derved afleveres).
Udtrækkes holdet til eksamen afleveres virksomhedsprojektet i form af en rapport.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
7. Repetition og eksamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65280148365",
"T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65280148365",
"H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65280148365"
}