Holdet 2024 fy/j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Martin Winkler Wille, Mikko Tim Østergård
Hold 2024 fy/j (1j fy, 1j fy øv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Energi og effekt
Titel 2 Bølger - lyd og lys
Titel 3 Termisk energi
Titel 4 Atomers spektre og universets udvikling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Energi og effekt

Energiformer og -kæder. Effekt. Danmarks energiforbrug.

Faglige mål:
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
– kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og behandle dem med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og
samfundsudvikling

Omfang: ca. 8 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Bølger - lyd og lys

Grundlæggende bølgebegreber: Amplitude, periode, frekvens, bølgelængde og udbredelseshastighed. Lydbølger og lysbølger. Interferens. Stående lydbølger i halvåbent rør. Optisk gitter.

Faglige mål:
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller
kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med
henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser

Omfang: ca. 20 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fysikrapport: lydens hastighed med halvåbne rør 27-02-2025
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Termisk energi

Termisk energi. Tilstandsformer. Varmetransport. Varmefylde.

Faglige mål:
– kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener
– kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og falsificere enkle hypoteser.

Omfang: ca. 6 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Atomers spektre og universets udvikling

Atomets opbygning. Fotoner. Niels Bohrs model af hydrogenatomet. Emissions-og absorptionsspektre. Universet. Rødforskydning. Hubbles lov. Big Bang-teorien.

Faglige mål:
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Omfang: ca. 27 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Videotest 01-04-2025
Niels Bohrs atommodel 03-04-2025
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer