Espergærde Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Espergærde Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2r ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25 - 2025/26
Institution
Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Lea Engelbrecht Lavtsen, Martine Max Andersen, Poul Kornerup-Lauridsen, Rolf Mortensen
Hold
2024 ks/r (
1r ks
,
1r ks Hi
,
1r ks re
,
1r ks sa
,
2r ks Hi
,
2r ks re
,
2r ks sa
,
2r ks
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
HIS: Vikingerne kommer!
Titel 2
HIS: Danmark som slavenation
Titel 3
HIS: Ideologiernes kamp
Titel 4
SAMF: Det gode samfund (politik)
Titel 5
REL: Etik
Titel 6
Det Gode samfund Religion
Titel 7
KS: Køn og magt
Titel 8
Økonomi
Titel 9
HIS: Revolutioner, gennembrud og styreformer del 1
Titel 10
KS: Kina
Titel 11
HIS: Revolutioner, gennembrud og styreformer del 2
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
HIS: Vikingerne kommer!
I dette forløb har vi arbejdet med vikingetiden (793-1066) med fokus på Danmarks statsdannelse og kristning, historiebrug og periodisering. Eleverne er blevet introduceret til de grundlæggende begreber i kildekritik og blevet sat til at skrive deres egne kilder med særlig tendens. Forløbet endte ud i et projektarbejde med forskellige emner inden for tidsperioden.
Primære kilder:
Jellingestenene
Widukinds beretning om kristningen af Danmark
Adam af Bremens beretning om kristningen af Danmark
Plakater med vikingehistoriebrug (Folkeafstemningen 1920, Dansk Folkepartis ungdom, 2020, DNSRP’s landsstævne, 1938)
Baggrundsmateriale:
Grundbogen "Danmarkshistorien - mellem erindring og glemsel"
DRTV: Historien om Danmark - "Vikingetiden", 2017.
Jeannette Varberg: “Kilderne til Vikingetiden” i Viking. Ran, ild og sværd, Gyldendal, 2019., s. 19-21 (uddrag)
Podcast: Vores Danmarkshistorie - "Vikingetiden", 2022
Faglige mål og kernestof
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, regionale og europæiske udvikling
-anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale
-viden om fagets identitet og metoder
-hovedlinjer i Danmarks historie: middelalder
-forskellige samfundsorganiseringer
-stats- og nationsdannelse i Danmark
- ét forløb skal have hovedvægt på tiden mellem ca. 500 og ca. 1500
Indhold
Kernestof:
Læs s. 28-30 i "Danmarkshistorie - mellem erindring og glemsel" indtil "Vikingeskibene".Svar på følgende spørgsmål: 1. Hvornår foregik vikingetiden egentlig - og hvornår begyndte man at bruge navnet "vikingetid?" 2. Hvad kendetegner vikingetiden (Her
Supplerende valgfrit materiale: Hvis man har lyst, kan man også lytte til dette podcastafsnit om Harald Blåtand Kongerækken #2: Harald Blåtand. Afsnittet kan også findes i alle podcastapps.
Varberg, Kilder til vikingetiden.pdf
Hvilke slags kilder har vi til rådighed? Hvordan bærer historikeren, ifølge Varberg, sig bedst ad i sin forskning ift. udvælgelse af kilder? Så den bliver mest troværdig?
Læs i Danmarks historie - erindring og glemsel, s. 45-47 og overskriften "Jellingestenen: det materielle lag". Svar på følgende: 1. Hvad er et erindringssted? 2. Hvorfor er Jellingestenen et erindringssted?
Læs hele Metodekompendiet her: Metodekompendium Historie med analyse.pdf (læs minimum de 3 første sider, hvis du ikke kan nå mere)Beskriv med dine egne ord: Hvad er de vigtigste overvejelser, man skal gøre sig, når man arbejder med en kilde?
2024 - Pakkeliste - Espergærde - Gurredam.pdf
Kildeøvelse: Gruppe 1: Kilde 1 Angrebet på Lindisfarne.docx
Ingen lektier
Jeg mangler en del Kildebeskrivelser fra modulet sidst. Jeg har modtaget 1 Saxo-kilde og ellers 6 Knud-kilder. Jeg mangler at hører fra Mike-kilden, Munke-kilden og Blåtand-kilden. Send det til mig hurtigst muligt - da vi skal bruge det i timen.
Læs jeres kilde sammen og svar på spørgsmålene:
Læs om forskellige typer af historiebrug her: Historiebrugstypologi.docx (et par sider) Se om du kan komme på et eksempel på historiebrug, fx "I den amerikanske serie Vikings er der tale om underholdende/kommerciel historiebrug, fordi deres formål me
Lyt til følgende podcast: Podcast om vikingetiden
Vi skal arbejde med vores projektarbejde, så det er MEGET vigtigt, at I både tager grundbogen og de bøger med, I lånte hos Morten. Tag en blok papir med - I skal skrive noter. Hav også jeres 5 arbejdsspørgsmål klar.
Til i dag skal I have færdiggjort jeres dias med punkter til redegørelsen. Vi skal arbejde med de kilder, som I skal bruge i jeres projektarbejde. Jeg har udarbejdet et kildedokument til hver af jeres grupper, hvor der er 1-2 kilder i, som I skal ind
Til brug i timen: Kildekritik vikingetiden.docx
Powerpointshow: Vikingerne kommer.pdf
I dag skal i fremlægge, så I skal have jeres powerpoint klar. I skal fremlægge uden computere, så hvis I vil have noget at læse fra, skal I enten skrive det på papir eller printe ud.
Ingen lektier. Men Silke og Almas grupper gør sig klar til fremlæggelse.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
HIS: Danmark som slavenation
I forløbet "Danmark som slavenation" har klassen arbejdet med perioden 1692-1917: Dansk vestindien fra begyndelsen og til vi solgte øerne til USA. Forløbet er rammesat ud fra spørgsmålet om, hvordan vi danskere tænker tilbage på slavetiden, og vi har derfor holdt en debat om, hvorvidt Danmark skal sige undskyld til de nuværende US Virgin Islands. Vi har herudover gennemgået de vigtigste årsagssammenhænge for det danske slaveris opståen og endelige afskaffelse. Vi har også arbejdet med historiebrug ifm. filmen "Viften" og afsluttet forløbet med en ekskursion til København.
Primære kilder:
- Statsminister Lars Løkke Rasmussens tale ved Transfer Day på St. Croix, 31. marts 2017 (tale)
- Forordning om negerhandelen, 16. marts 1792 (lovbestemmelse)
- Carl von Linnés klassificering af 'menneskeracer' (1758)
- En guvernørs oplevelser (1792)
- Synet på sorte. Uddrag om Vestindien fra en dansk geografibog, der viser et eksempel på synet på sorte i første halvdel af 1900-tallet i Danmark.
- "Viften" (2023)
Baggrundstekster:
- Grundbogen "Danmarkhistorie - mellem erindring og glemsel", s. 65-68
- "Dansk vestindien - fra dansk koloni til amerikansk territorium" (2016), s. 21-27, 39-47, 81-84, 89-95, 123-128
- DRTV: "Slavenation Danmark" (2017), første og sidste afsnit
- "En fremtid som frie mennesker" fra "Vores historier", s. 34-36
Faglige mål og kernestof:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- mindst ét forløb skal have hovedvægt på tiden
mellem ca. 1500 og 1900
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier. Men Silke og Almas grupper gør sig klar til fremlæggelse.
ALLE læser s. 65 til 68 og overskriften "De slavegjortes racehierarki" i "Danmarkshistorien - mellem erindring og glemsel"
LEKTIER I DEN NYE BOG: DANSK VESTINDIEN (medbring denne hver gang, vi har historie) Dem der ikke var der i tirsdags skal hente bogen i bogkælderen. - Tjek endnu engang op på, hvad forskellen på kolonialisme og imperialisme er ved at læse faktaboksen
OBS: Jeg deler klassen op i dem, der har læst, og dem der ikke har læst. Så I bestemmer selv, hvor meget I vil have ud af modulet.
Til brug i timen: Kildesamlimng til Det europæiske syn på afrikanerne.docx
(Mange lektier men til gengæld får I ikke noget for til modulet om torsdagen)Til dette modul skal I læse resten af kapitlet om det europæiske syn på afrikanerne (fra s. 43 og til næste kapitel). Disse sider handler hovedsageligt om hvide europæeres s
Afsnit
Til dette modul skal I læse resten af kapitlet om det europæiske syn på afrikanerne (fra s. 43 og til næste kapitel). Disse sider handler hovedsageligt om hvide europæeres seksuelle forhold til afrikanske slaver.
Vi ser resten af "Viften", så medbring gerne morgen-filmsnacks ;)
Til brug i timen: Viften som historiebrug.docx
Til brug i timen: Peter von Scholten - Dansk koloniembedsmand - Lex
Læs "Tiltag til afviklingen af slaveriet", s. 81-88 i Dansk vestindien. De fleste sider er billeder.
Noteopgave.docx
Ingen lektier til modulet
Dokument
Vedhæftet PDF til læsning: Afskaffelsen af slaveriet fra Vores historier, Museum Vestsjælland s. 34-36.pdf Læs den vedhæftede PDF og besvar undervejs - SKRIV NOTER:
Til brug i timen: https://www.his2rie.dk/kildetekster/dansk-vestindien/
Læs s. 123 til og s. 128 i Dansk vestindien. Kapitlet handler om, hvorvidt Danmark bør undskylde for aktiviteterne på de dansk- vestindiske øer. Mens du læser, skal du nedskrive argumenterne for og argumenterne imod at vi skal give en officiel undsky
Tekster til modulet:Imod-argumenter: Jakob Lindblom, imod undskyldning.pdf For-argumenter: Sune Læggard, for undskyldning.pdf
Sørg for, at alle i for- og imodgrupperne har de fælles argumenter, I har fundet frem til: Jeres overordnede argumentationsstrategi. Medbring papir og blyant. I får 10 minutter i starten af modulet til at lave et personligt talepapir til debatten - a
Tusind tak for en spændende debat i fredags! Jeg var så imponeret over jeres indlevelse, gode argumenter og historiske forståelse.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
HIS: Ideologiernes kamp
Indhold
Kernestof:
Vi laver netværksgruppe 6 og 7's quiz som afslutning på koloni-forløbet.
Til brug i timen: Statsminister Mette Frederiksens tale ved fejring af 75-året for Danmarks befrielse den 4. maj 2020
Skærmbillede 2024-12-16 kl. 08.57.48.png
Lyt til podcasten her: Skriv på et worddokument eller en note i 7 minutter om, hvad du lærer om i podcasten. Den varer 22 minutter.
Ikke lektier, men link til timen: Foundation
Opgave Luk samfundet op ideologier - liberalisme.docx
Luk samfundet op. 4. udg. Forlaget Columbus; sider: 100-106, 112-120, 140-143
Opgave til tre klassiske ideologier.docx
Kære 1r! Dagens lektie er at I skal høre en podcast om besættelsestiden og den efterfølgende befrielse. Podcasten hedder "Befrielsen" og kan findes via dette linkeller ved at søge på titlen på jeres podcastapp på mobilen. I skal genlytte til afsnitte
Til brug i timen: Anders Fogh Rasmussens tale om samarbejdspolitikken, 29. august 2003
Anders fogh samarbejdspolitikken indsæt selv.docx
Vi fortsætter med den individuelle opgave
Vi arbejder videre med den individuelle kildeopgave og tager hul på noget fordybelseslæsning af lektierne til tirsdag.
Lektierne til i dag er læsning i den nye bog "Det tredje rige". Husk at slå ord op på ordnet.dk, hvis du er i tvivl om, hvad de betyder, Vi har nu beskæftiget os med det danske perspektiv, og vi skal i gang med det tyske. I skal læse om optakten til
Svar på følgende spørgsmål løbende i din læsning: Spørgsmål til s. 20 til og med 23: 1. Kig på billedet på s. 20 og forklar, hvad du ser. Hvorfor ender Tyskland ud i hyperinflation? 2. Hvad sker der med arbejderklassen og middelklassen i denne period
Kære 1r. Jeg glæder mig til at skulle undervise jer i religion. Modulet i dag vil gå med, at jeg skal lære jer lidt nærmere at kende og så skal vi tale om, hvad I kan forvente jer af faget religion.
Lektier i Det tredie rige (s. 29-35)Del 1: Kapitlet "Nazisme og økonomisk stabilitet, 1923-28"Svar på spørgsmålene: - Beskriv med egne ord, hvad den nazistiske ideologi gik ud på, herunder skal du inddrage "racelæren".
Skærmbillede 2025-01-23 kl. 14.40.13.png
I mindes om, at I skal betale sidste rate til Berlin-turen! SIDSTE frist er 1/2 :)
Lektien til i dag er at I skriver en kort tekst (5 linjer) om den ideologi, I arbejdede med i modulet torsdag. Kom herunder ind på et eksempel, hvor jeres ideologi er i spil.
Lektielæsning: Kapitel 5 og 6 i Det tredie rige:
Historietest: Historietest nazisme.docx
Vi starter på emnet "Etik", som er vores første forløb.
Analysemodel til arbejdet med hjemmesider.docx
Opgave om etisk råds hjemmeside.docx
10 moralske dilemmaer.docx
Ingen lektie. Vi arbejder videre med etik og skal se på to etiske traditioner: Nytteetik og Pligtetik.
Afsnit
Opgave etik og menneskesyn red..docx
Nytteetik og pligtetik (2).pdf
Opgave nytteetik.docx
Ingen lektie. Vi arbejder videre med etik. I dette modul fokuserer vi på den etiske tradition, der kaldes "pligtetik".
Nytteetik og pligtetik doc.doc
Dilemma - Er tobaksfirmaer ansvarlige for rygeres problemer.doc
Hvem får en hospitalsseng.docx
Ingen lektie. Vi arbejder videre med etik og ser på cases.
Arbejdspapir til sekulær etik.docx
De etiske dilemmaer ved aktiv dødshjælp.docx
Dilemmaer til aktiv dødshjælp.docx Afsnit
Spørgsmål Luk Samfundet Op 112-118.docx
Læs s. 55-63 i Det tredie rige. Overvej følgende spørgsmål, mens du læser: 1. Hvorfor taler man om et økonomisk mirakel med nazisternes tiltrædelse? 2. Hvad går den åndelige mobilisering af tyskerne ud på? 3. Hvad er Hitler-jugend og jungmädel?
Ingen lektie.
Arbejdspapir til Den Barmhjertige Samaritaner.docx
Lyt til resten af podcasten eller minimum 30 minutter af den. Den ligger her: OL 1936, og ellers kan man bruge sin alm. podcastafspiller-app og søge "OL i Berlin 1936 - Forførelsens triumf". Man skal lytte fra 16 minutter inde, da vi nåede dem i time
Til brug i timen: Gruppe 1: Nazisme, racisme og antisemitisme .docx Gruppe 2: Jødelovene .docx Gruppe 3: I ly af krigen- Masseudryddelse.docx Gruppe 4: Gerningsmænd og tilskuere.docx Gruppe 5: Modstand og trods holocaust.docx
Lektier for dem der ikke var til modulet i fredags: Gruppe 1: Læs teksten og svar på arbejdsspørgsmålene: Nazisme, racisme og antisemitisme .docxog svare på arbejdsspørgsmålene: Malik, Bertram
Lektier til dem der var til modulet: færdiggør læsningen og arbejdsspørgmålene.
Fremlæggelser skal være klar! Husk at I skal have bestemt, hvem der siger hvad, og der må kun bruges talepapir og powerpoint :)
Ulve og Molins model 2025.docx
Opgave til rettigheder og pligter i Danmark.docx
Vi skal snakke kold krig!
Ich bin ein Berliner opgave.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
SAMF: Det gode samfund (politik)
Indhold
Kernestof:
Opgave Luk samfundet op ideologier - liberalisme.docx
Luk samfundet op. 4. udg. Forlaget Columbus; sider: 100-106, 112-120, 140-143
Opgave til tre klassiske ideologier.docx
Kære 1r! Dagens lektie er at I skal høre en podcast om besættelsestiden og den efterfølgende befrielse. Podcasten hedder "Befrielsen" og kan findes via dette linkeller ved at søge på titlen på jeres podcastapp på mobilen. I skal genlytte til afsnitte
Til brug i timen: Anders Fogh Rasmussens tale om samarbejdspolitikken, 29. august 2003
Anders fogh samarbejdspolitikken indsæt selv.docx
Vi fortsætter med den individuelle opgave
Vi arbejder videre med den individuelle kildeopgave og tager hul på noget fordybelseslæsning af lektierne til tirsdag.
Lektierne til i dag er læsning i den nye bog "Det tredje rige". Husk at slå ord op på ordnet.dk, hvis du er i tvivl om, hvad de betyder, Vi har nu beskæftiget os med det danske perspektiv, og vi skal i gang med det tyske. I skal læse om optakten til
Svar på følgende spørgsmål løbende i din læsning: Spørgsmål til s. 20 til og med 23: 1. Kig på billedet på s. 20 og forklar, hvad du ser. Hvorfor ender Tyskland ud i hyperinflation? 2. Hvad sker der med arbejderklassen og middelklassen i denne period
Kære 1r. Jeg glæder mig til at skulle undervise jer i religion. Modulet i dag vil gå med, at jeg skal lære jer lidt nærmere at kende og så skal vi tale om, hvad I kan forvente jer af faget religion.
Lektier i Det tredie rige (s. 29-35)Del 1: Kapitlet "Nazisme og økonomisk stabilitet, 1923-28"Svar på spørgsmålene: - Beskriv med egne ord, hvad den nazistiske ideologi gik ud på, herunder skal du inddrage "racelæren".
Skærmbillede 2025-01-23 kl. 14.40.13.png
I mindes om, at I skal betale sidste rate til Berlin-turen! SIDSTE frist er 1/2 :)
Lektien til i dag er at I skriver en kort tekst (5 linjer) om den ideologi, I arbejdede med i modulet torsdag. Kom herunder ind på et eksempel, hvor jeres ideologi er i spil.
Lektielæsning: Kapitel 5 og 6 i Det tredie rige:
Historietest: Historietest nazisme.docx
Vi starter på emnet "Etik", som er vores første forløb.
Analysemodel til arbejdet med hjemmesider.docx
Opgave om etisk råds hjemmeside.docx
10 moralske dilemmaer.docx
Ingen lektie. Vi arbejder videre med etik og skal se på to etiske traditioner: Nytteetik og Pligtetik.
Afsnit
Opgave etik og menneskesyn red..docx
Nytteetik og pligtetik (2).pdf
Opgave nytteetik.docx
Ingen lektie. Vi arbejder videre med etik. I dette modul fokuserer vi på den etiske tradition, der kaldes "pligtetik".
Nytteetik og pligtetik doc.doc
Dilemma - Er tobaksfirmaer ansvarlige for rygeres problemer.doc
Hvem får en hospitalsseng.docx
Ingen lektie. Vi arbejder videre med etik og ser på cases.
Arbejdspapir til sekulær etik.docx
De etiske dilemmaer ved aktiv dødshjælp.docx
Dilemmaer til aktiv dødshjælp.docx Afsnit
Spørgsmål Luk Samfundet Op 112-118.docx
Læs s. 55-63 i Det tredie rige. Overvej følgende spørgsmål, mens du læser: 1. Hvorfor taler man om et økonomisk mirakel med nazisternes tiltrædelse? 2. Hvad går den åndelige mobilisering af tyskerne ud på? 3. Hvad er Hitler-jugend og jungmädel?
Ingen lektie.
Arbejdspapir til Den Barmhjertige Samaritaner.docx
Lyt til resten af podcasten eller minimum 30 minutter af den. Den ligger her: OL 1936, og ellers kan man bruge sin alm. podcastafspiller-app og søge "OL i Berlin 1936 - Forførelsens triumf". Man skal lytte fra 16 minutter inde, da vi nåede dem i time
Til brug i timen: Gruppe 1: Nazisme, racisme og antisemitisme .docx Gruppe 2: Jødelovene .docx Gruppe 3: I ly af krigen- Masseudryddelse.docx Gruppe 4: Gerningsmænd og tilskuere.docx Gruppe 5: Modstand og trods holocaust.docx
Lektier for dem der ikke var til modulet i fredags: Gruppe 1: Læs teksten og svar på arbejdsspørgsmålene: Nazisme, racisme og antisemitisme .docxog svare på arbejdsspørgsmålene: Malik, Bertram
Lektier til dem der var til modulet: færdiggør læsningen og arbejdsspørgmålene.
Fremlæggelser skal være klar! Husk at I skal have bestemt, hvem der siger hvad, og der må kun bruges talepapir og powerpoint :)
Ulve og Molins model 2025.docx
Opgave til rettigheder og pligter i Danmark.docx
Vi skal snakke kold krig!
Ich bin ein Berliner opgave.docx
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
REL: Etik
Forløbet undersøger etik med fokus på sekulær etik herunder forskellen på pligt- og nytteetik, men vi inddrager også kristen etik. Forløbet undersøger sundhedsetiske dilemmaer som aktiv dødshjælp, rygning og alkohol indtag, samt anvendelse af økonomiske midler i sundhedsvæsenet.
Indhold
Kernestof:
Kære 1r. Jeg glæder mig til at skulle undervise jer i religion. Modulet i dag vil gå med, at jeg skal lære jer lidt nærmere at kende og så skal vi tale om, hvad I kan forvente jer af faget religion.
Vi starter på emnet "Etik", som er vores første forløb.
Analysemodel til arbejdet med hjemmesider.docx
Opgave om etisk råds hjemmeside.docx
10 moralske dilemmaer.docx
Ingen lektie. Vi arbejder videre med etik og skal se på to etiske traditioner: Nytteetik og Pligtetik.
Afsnit
Opgave etik og menneskesyn red..docx
Nytteetik og pligtetik (2).pdf
Opgave nytteetik.docx
Ingen lektie. Vi arbejder videre med etik. I dette modul fokuserer vi på den etiske tradition, der kaldes "pligtetik".
Nytteetik og pligtetik doc.doc
Dilemma - Er tobaksfirmaer ansvarlige for rygeres problemer.doc
Hvem får en hospitalsseng.docx
Ingen lektie. Vi arbejder videre med etik og ser på cases.
Arbejdspapir til sekulær etik.docx
De etiske dilemmaer ved aktiv dødshjælp.docx
Dilemmaer til aktiv dødshjælp.docx Afsnit
Ingen lektie.
Arbejdspapir til Den Barmhjertige Samaritaner.docx
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Det Gode samfund Religion
Indhold
Kernestof:
Læs i Grundbogen til Religion C s. 69-71 + s. 73-74.
Hej! Jeg glæder mig til at møde jer. Vi læser 1. Mos. kap. 1-2 i modulet Tag tegneredskaber med. VH Rolf
skabelsenpagtenmessiasforv.doc
Vi læser 1. Mos. kap 3 om syndefaldet i modulet skabelsenpagtenmessiasforv.doc
I får en bog i modulet
Grundbogen til religion c: side 90-95
1 Hvad tror de kristne på.pptx
Vi skal arbejde med ligestilling i Folkekirken. Overvej hvad dette citat fra Paulus i 1. Korintherbrev kap. 14, v. 34-36 betyder for ligestillingen mellem mænd og kvinder i Folkekirken og i samfundet: Som i alle de helliges menigheder skal kvinderne
I modulet:
Læs Homoseksualitet og kristendom.docx hjemme
Tag Grundbog til religion C med
Synopsis eksempel.docx
KS1 1.r 2025 Køn og ligestilling_samlet dokument.docx
IMG_20250429_091714412.jpg Sådan arbejder I med bilagene
Hvis I vil forberede jer godt på dette KS1-forløb, så vil jeg lige anbefale nogle podcasts, I kan lytte til på cyklen eller gåturen. Du kan søge titlerne frem på din fortrukne podcastapp: 1. "Kvinde kend din historie": En podcast der handler store kv
Vi ser begyndelsen og slutningen af Mel Gibsons The Passion of the Christ 2004
Læs s. 78-81 i Grundbogen til Religion C
Rundbold
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
KS: Køn og magt
Forløbet "Køn og magt" er et KS-forløb.
HIS:
I historie har vi arbejdet med 4 forskellige feministiske epoker: 1. bølgefeminisme, 2. bølgefeminisme, 3. og 4. bølgefeminisme. Fra kvinders kamp for retten til arbejde, uddannelse og stemmeret i slutningen af det 19. århundrede til #metoo-kampagnen i 10'erne.
Faglige mål og kernestof:
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
• forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
• politiske og sociale revolutioner
• demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
• historiefaglige teorier og metoder
Materiale:
"Kampe for ligestilling", 2021, Denise Lindegaard Nielsen, Elisabeth Lollike Ørsted (grundbog)
Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy galla, 2020 (tale)
"Arbejdsstyrken fordelt på køn 1960-1991", 1992, Ligestillingsrådet (tabel)
"Tryghed i beskæftigelsen! Gør gode tider bedre", 1960, Socialdemokratiet (plakat)
"Kvindeballade", 1977, Kvindeballadegruppen (sang)
"Susanne Giese - Kvindekamp og moderskab" i Kvinde kend din historie, 2021, Gry Jexen (podcast)
"Husmorens storhed og fald - fra karklud til kvindekamp", 2013, DR2 (dokumentar)
https://www.dr.dk/drtv/episode/husmorens-storhed-og-fald_-fra-karklud-til-kvindekamp_274084
Indhold
Kernestof:
Læs følgende indledning til bogen "Kampe for ligestilling": Kampe for ligestilling indledning.docx, som svarer til 2 normalsider. Svar på spørgsmålene skriftligt: 1. Forklar med egne ord begreberne "feminisme" og "patriarkat" 2.Synes du, der er liges
Carl Ploug i Landstinget om kommunal valgret til kvinder - opgave.docx Kvindens politiske Valgret og Valgbarhed - opgave.docx
Læs de lektier, I ikke fik læst til mandag
Vi læser 1. Mos. kap 3 om syndefaldet i modulet skabelsenpagtenmessiasforv.doc
Opgave til udsendelsen og LSO - ligestilling.docx
Køn_Diskussionsopgave i netværksgrupperne.docx
Luk samfundet op. 4. udg. Forlaget Columbus; sider: 86-89, 91-95
Læselektie: Familieliv og arbejdsmarkedet og seksualitet .docx. Vejledning: Netværksgruppe 1, 2 og 3 læser fra starten af dokumentet og ned til "Seksualitet". Læs teksten grundigt og svar på følgende spørgsmål (skriv noter, så I er klar til at dele j
Opgave 1800-tallets kønsroller.docx
Lyt til de første 30. minutter af podcasten (den hele hvis du har tid): Kvinde kend din historie "Suzanne Giese": Kvinde kend din historie
Lektie: Anden bølge-feminisme. Dokument: Anden bølge.docx (Eller find selv afsnittet i bogen)1. Alle læser s. 1-2 "Kampen for økonomisk og social ligestilling": 2. I får alle tildelt en læselektie om forskellige emner inden for bølgen. Så skal I læ
I får en bog i modulet
Grundbogen til religion c: side 90-95
1 Hvad tror de kristne på.pptx
2025_Køn_og_Begreber fra LSO.pptx
Tommy Ahlers_mønsterbrud.docx
Luk Samfundet Op 91-95.pdf
Lektie: Læs dette og udfør opgaven: I 3. bølge feminisme (1990-2012) opstår en udvidet forståelse af, hvad køn er: kønsforsker Judith Butler præsenterer begrebet "det sociale køn", som modsat det biologiske er det køn, vi hele tiden udvikler og lege
Begreber i kvindekampen øvelse.docx
Storr-Hansen, m.fl.: 'Køn og ligestilling (2. udgave); sider: 24-29
Pdf af uddrag af bogen, s. 24-29
Køn og ligestilling s. 24 - 29.pdf
Arbejdsspørgsmål til Køn og ligestilling 24-29.docx
Vi skal arbejde med ligestilling i Folkekirken. Overvej hvad dette citat fra Paulus i 1. Korintherbrev kap. 14, v. 34-36 betyder for ligestillingen mellem mænd og kvinder i Folkekirken og i samfundet: Som i alle de helliges menigheder skal kvinderne
I modulet:
Læs Homoseksualitet og kristendom.docx hjemme
Tag Grundbog til religion C med
Synopsis eksempel.docx
KS1 1.r 2025 Køn og ligestilling_samlet dokument.docx
IMG_20250429_091714412.jpg Sådan arbejder I med bilagene
Hvis I vil forberede jer godt på dette KS1-forløb, så vil jeg lige anbefale nogle podcasts, I kan lytte til på cyklen eller gåturen. Du kan søge titlerne frem på din fortrukne podcastapp: 1. "Kvinde kend din historie": En podcast der handler store kv
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 36
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Økonomi
Indhold:
I forløbet lærer vi om, hvordan dansk økonomi fungerer. Vi tager afsæt i det økonomiske kredsløb for at finde ud af, hvordan de forskellige sektorer hænger sammen. Dernæst undersøger vi, hvordan det går med økonomien ved at kigge på de økonomiske mål. Og vi ser på, hvilke handlemuligheder politikerne har i forhold til at forbedre økonomien. I forløbet arbejder vi bl.a. med begreberne: det økonomiske kredsløb, den offentlige sektor, de økonomiske mål (vækst, lav ledighed, lav inflation, balance på betalingsbalancen, balance på de offentlige finanser), finanspolitik, pengepolitik, strukturpolitik.
Faglige mål:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
-undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold.
-formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
Indhold
Kernestof:
Hej 2.r! Jeg fortsætter med at være jeres lærer i KS-Re, og jeg glæder mig til at se jer igen. Vi starter med et forløb om islam. Vi ses Rolf
Luk samfundet op. 4. udg. Forlaget Columbus; sider: 172-195
Velkommen tilbage fra ferien!
Del 1 Hvad er en revolution.docx
Tag Muslimernes Religion med. Vi læser 1. kapitel færdig i modulet.
Jeres lektie er at finde 1 billede, der er relateret til den revolution, som I har arbejdet med i sidste modul. I skal kort: 1. beskrive, hvad I ser på billedet.
Til brug i timen: Fransk revolution.docx.
Skærmbillede 2025-08-18 kl. 10.55.05.png
Læs s. 135-139 i Lene Madsens m.fl. Grundbogen til Religion C - medbring OGSÅ Muslimernes religion (altså begge bøger) hvor I skal læse s. 57-58 sura 2,177 og an-Nawawi om Umar i modulet
Islam 1 - Tekster til modulet.docx
religion introduktion til faget (1).docx
Afsnit
Religionsanalyse af tekst.docx
Spørgsmål til LSO 176-179.docx
De økonomiske mål med øvelser 2025.pptx
Fransk revolution.docx Den Franske Revolution - 1789 til 1799 - Lex
I fodnoten:
Tag Grundbog til religion C med
I modulet: Læs s. 97-103/123-129 3.udg. i Grundbogen til Religion C
Tro.pdf
I skal fortsætte med redegørelsesopgaven hjemme og skrive ca. halvdelen, dvs. 125-150 ord. I finder opgavebeskrivelse, fodnoter og oversigt over redegørelsesgenren her: Redegørelsesopgave fransk revolution.docx
Fremstillinger til opgaven: Kilde 1: Fransk revolution.docx Kilde 2: Den Franske Revolution - 1789 til 1799 - Lex
I modulet: Læs s.123-129 3.udg. i Grundbogen til Religion C
Lektie 1: Læs følgende 3 sider om industrialiseringen og arbejderbevægelsen i Danmark: Industrialiseringen i Danmark og arbejderbevægelsen.pdf Svar på følgende, mens du læser:
Lektie 2: Overvej, om du har nogle traditionelle "arbejdere" i din familie - både nulevende og evt. bedsteforældre eller oldeforældre der ikke er her mere. Spørg dine forældre ved middagsbordet. Har de prøvet at strejke? Deltaget i en form for arbejd
I modulet: Læs s. 130-134 i Lene Madsens m.fl. Grundbogen til Religion C
Spørgsmål til Finanspolitik s. 189-191.docx
Læs Fatwa-shopping Lene Kühle.pdf
Tag Muslimernes religion med - vi læser s.36-41 i modulet Fatwa.docx
finanspolitik 2025.pptx
(Gen)læs metodekompendiet igennem grundigt, så du får opsummeret den kildekritiske metode, som du skal bruge i mini-sso'en: Metodekompendium Historie med analyse.pdf Svar på spørgsmålene: 1. Hvad lægger man ud med i en kildekritisk analyse?
Til brug i timen: Arbejdernes vilkår kildesamling.docx
Dokument 1: Oversigt over historieopgaven: Sådan bygger du din Historieopgave op.docx Dokument 2: Arbejdsdokument mini-sso.docx (alle skal bruge dette dokument, når de arbejder ude på gangen i modulet. Dokumentet skal gemmes på computeren efterfølgen
Hold øje med jeres vejledningstider (grupper står i dokumentet med opgaveformuleringer)
Find jeres gemte arbejdsdokument frem fra sidst :)
Kilde gruppe 1: Louis Pio: “Maalet er fuldt!” 2. maj 1872 – Danmarkshistorien | LexKilde gruppe 2: Louis Pio: “Fabrikarbejderne”, 1871 – Danmarkshistorien | Lex
Opgaveformuleringerne: Oversigt problemformuleringer 2r.docx
Sidste modul med mulighed for vejledning inden mini-SSO Som lektie til dagens modul skal du: 1. Være begyndt på din redegørelse og som minimum have fundet de kilder, du gerne vil bruge. 2. Være orienteret om mini-SSO-opbygningen: Sådan bygger du din
Vi arbejder indtil 0920 ink. pause.
Vi laver eksamensøvelse i modulet. Læs teksten Kaba'en i Mekka (nederst i dokumentet) hjemme.
Slapt og skarpt i religion elev.docx
Opsamling økonomi 2.r 2025.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
HIS: Revolutioner, gennembrud og styreformer del 1
I dette forløb har vi arbejdet med revolutioner og gennembrud. Forløbet var delt op i to dele, hvoraf første del handlede om revolutioner generelt; især med fokus på den franske revolution. Anden del arbejdede med det, man kan kalde "den danske revolution", hvor danskerne først og fremmest opnår demokrati, og senere begynder at kæmpe for arbejderrettigheder i kølvandet på de teknologiske gennembrud i industrialiseringen. Midt i forløbet spillede vi rollespil, hvor eleverne blev inddelt i fabrikker og uformelle fagforeninger, og så skulle de tage kampen op mod arbejdsgiveren!
Hele forløbet mundede ud i, at eleverne skulle skrive mini-sso ud fra problemstillinger og opgaveformuleringer. Her var overemnerne "arbejdernes kamp for bedre vilkår" og "arbejdernes vilkår", og i opgavens analysedel skulle der laves en kildekritik af alt fra en landarbejders dagbog til Louis Pios artikel "Maalet er fuldt".
Kernestof og faglige mål:
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Materialer:
"Grundloven, folket og magten" i "Historien om Danmark",
DR.dk
, 2017 (dokumentar)
Uddrag fra
Historieportalen.dk
om revolutioner: Afsnittet "Revolutioner" og "Den franske revolution", ca. 15 sider.
"Jens vejmand", Jeppe Aakjær, 1905
Ifm mini-sso: selvvalgt fremstillingsmateriale til redegørelsen og forskellige skriftlige kilder til analysen, herunder Louis Pios "Maalet er fuldt" (1872) og "Fabriksarbejderne" (1872), artiklerne ”Optøjerne ved Grønttorvet (1918)” og ”De blodige Begivenheder i Gaar (1918) fra henholdsvis Berlingske Tidende og Klassekampen. ”En landarbejders erindringer (1852-1914)”, "En husmands erindringer (1870-1910)" og ”En ufaglært kvindes erindringer”.
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage fra ferien!
Del 1 Hvad er en revolution.docx
Tag Muslimernes Religion med. Vi læser 1. kapitel færdig i modulet.
Jeres lektie er at finde 1 billede, der er relateret til den revolution, som I har arbejdet med i sidste modul. I skal kort: 1. beskrive, hvad I ser på billedet.
Til brug i timen: Fransk revolution.docx.
Skærmbillede 2025-08-18 kl. 10.55.05.png
Læs s. 135-139 i Lene Madsens m.fl. Grundbogen til Religion C - medbring OGSÅ Muslimernes religion (altså begge bøger) hvor I skal læse s. 57-58 sura 2,177 og an-Nawawi om Umar i modulet
Islam 1 - Tekster til modulet.docx
religion introduktion til faget (1).docx
Afsnit
Religionsanalyse af tekst.docx
Luk samfundet op. 4. udg. Forlaget Columbus; sider: 121-122, 176-195
Spørgsmål til LSO 176-179.docx
De økonomiske mål med øvelser 2025.pptx
Fransk revolution.docx Den Franske Revolution - 1789 til 1799 - Lex
I fodnoten:
Tag Grundbog til religion C med
I modulet: Læs s. 97-103/123-129 3.udg. i Grundbogen til Religion C
Tro.pdf
I skal fortsætte med redegørelsesopgaven hjemme og skrive ca. halvdelen, dvs. 125-150 ord. I finder opgavebeskrivelse, fodnoter og oversigt over redegørelsesgenren her: Redegørelsesopgave fransk revolution.docx
Fremstillinger til opgaven: Kilde 1: Fransk revolution.docx Kilde 2: Den Franske Revolution - 1789 til 1799 - Lex
I modulet: Læs s.123-129 3.udg. i Grundbogen til Religion C
Lektie 1: Læs følgende 3 sider om industrialiseringen og arbejderbevægelsen i Danmark: Industrialiseringen i Danmark og arbejderbevægelsen.pdf Svar på følgende, mens du læser:
Lektie 2: Overvej, om du har nogle traditionelle "arbejdere" i din familie - både nulevende og evt. bedsteforældre eller oldeforældre der ikke er her mere. Spørg dine forældre ved middagsbordet. Har de prøvet at strejke? Deltaget i en form for arbejd
I modulet: Læs s. 130-134 i Lene Madsens m.fl. Grundbogen til Religion C
Spørgsmål til Finanspolitik s. 189-191.docx
Læs Fatwa-shopping Lene Kühle.pdf
Tag Muslimernes religion med - vi læser s.36-41 i modulet Fatwa.docx
finanspolitik 2025.pptx
(Gen)læs metodekompendiet igennem grundigt, så du får opsummeret den kildekritiske metode, som du skal bruge i mini-sso'en: Metodekompendium Historie med analyse.pdf Svar på spørgsmålene: 1. Hvad lægger man ud med i en kildekritisk analyse?
Til brug i timen: Arbejdernes vilkår kildesamling.docx
Dokument 1: Oversigt over historieopgaven: Sådan bygger du din Historieopgave op.docx Dokument 2: Arbejdsdokument mini-sso.docx (alle skal bruge dette dokument, når de arbejder ude på gangen i modulet. Dokumentet skal gemmes på computeren efterfølgen
Hold øje med jeres vejledningstider (grupper står i dokumentet med opgaveformuleringer)
Find jeres gemte arbejdsdokument frem fra sidst :)
Kilde gruppe 1: Louis Pio: “Maalet er fuldt!” 2. maj 1872 – Danmarkshistorien | LexKilde gruppe 2: Louis Pio: “Fabrikarbejderne”, 1871 – Danmarkshistorien | Lex
Opgaveformuleringerne: Oversigt problemformuleringer 2r.docx
Sidste modul med mulighed for vejledning inden mini-SSO Som lektie til dagens modul skal du: 1. Være begyndt på din redegørelse og som minimum have fundet de kilder, du gerne vil bruge. 2. Være orienteret om mini-SSO-opbygningen: Sådan bygger du din
Vi arbejder indtil 0920 ink. pause.
Vi laver eksamensøvelse i modulet. Læs teksten Kaba'en i Mekka (nederst i dokumentet) hjemme.
Slapt og skarpt i religion elev.docx
Opsamling økonomi 2.r 2025.pptx
I Kina er kun fem religioner anerkendt
ARBEJDE I TIMEN: Find svarene i C-bogen (side 218-222), eller på internettet eller i den tekst, jeg linker til herinde.
Religion C-bogen 3. udgave: side 218 - 222.side 222/Tekst 2: Læs teksten, svar på, hvor i teksten kan man se, at staten/regeringen kontrollerer religioner og deres udøvelse i Kina? Vi gennemgår konkrete eksempler fra teksten.
Nyt emne om Kina.
Medbring religion C-bogen! Vi starter på Kina forløbet i dag.
Arbejdsspørgsmål til Luk Samfundet Op.docx
Ingen lektier
Vær tilbage 13.20:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
KS: Kina
Dette forløb er et KS-forløb.
HIS:
I historie handler forløbet om Kinas historie med en række vigtige nedslag: Ydmygelsens århundrede i 1800-tallet, Mao Zedongs kommunistiske revolution i 1949, det store spring fremad, kulturrevolutionen, Deng Xiaopings reformer, massakren ved den himmelske fredsplads og nutidens overvågningssamfund.
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- mindst ét forløb skal tage udgangspunkt i samfund og kulturer uden for Europa og USA.
Materialer:
Historieportalen: ”Kinas moderne historie – fra forældet kejserrige til økonomisk supermagt”, ca. 20 sider.
Dr.dk
:
https://www.dr.dk/drtv/episode/explainer_-hvorfor-er-taiwan-saa-vigtig-for-kina-og-usa_329776
, 15 minutter (dokumentar)
Tyran: Mao, 5 afsnit af 30 minutter (podcast)
Dr.dk
:
https://www.dr.dk/drtv/se/verdens-braendpunkter_-beijing-1989_49157
, 15 minutter (dokumentar)
DR2: "Massakren på den himmelske fredsplads " (40 minutter)
Kilder:
Erindringer fra kulturrevolutionen: Uddrag fra ”Kina i ti ord” (2019) af Yu Hua
”En rødgardists beretning”, The political biography of Dai Hsiao-Ai af Bennet, Gordon A. & Montaperto, Ronald N., 1980
”Socialisme med særlige kinesiske”, Uddrag fra en samtale, som Deng Xiaoping har med en japansk delegation om ”Reform og åbning”.
"Xi Jinpings tale ved mødet i anledning af 40-året for udsendelsen af beskeder til landsmænd i Taiwan, 2. januar 2019"
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier
Vær tilbage 13.20:
Afsnit
Til brug i timen: Kulturrevolutionen fremstilling.docx
Medbring religion C-bogen! Vi arbejder med Religion C-bogen 3. udgave: side 223-227 i modulet
Som lektie skal I lytte til podcasten "Tyran" og afsnittet om Mao, som er det nyeste afsnit og kan findes her: Tyran: Mao | Lyt som podcast | DR LYD eller i jeres fortrukne podcastapp på telefonen. Afsnittet handler om optakten til den kommunistiske
Skærmbillede 2025-09-25 kl. 12.29.23.png
Skærmbillede 2025-09-25 kl. 12.32.31.png
Religion C Grundbog s. 226-229 lav øv. 3 og 4
I modulet: Religion C Grundbog s. 229--232 lav øv. 5 og 6
Læselektien: Opgøret med maoismen og Deng Xiaopings reformer.docx+ Massakren på den himmelske fredsplads.docx I skal være læse en del fra dokumentet. I modulet præsenterer man sin del af læselektien til en matrix-gruppe. Hvis man ikke laver lektier
Kilde- Særlige kinesiske træk.docx
Husk Religion C en grundbog
Som lektie skal I lytte til podcasten "Tyran" afsnit 2: som er det nyeste afsnit og kan findes her: Tyran: Mao | 2:6 - Mao | Lyt som podcast | DR LYD eller i jeres fortrukne podcastapp på telefonen.
Projektarbejde Kina.docx
Husk Religion C en grundbog s. 238-242
Ninian Smarts 7 dimensioner.docx
DRTV - Total tillid - Kinas masseovervågning
Som lektie til dagens modul skal I læse om jeres emne derhjemme, så I er klar til at fremlægge kapitlet i modulet til en matrixgruppe. Herefter skal I arbejde videre med emnet, så det er vigtigt, at I får læst lektier. Der står ved jeres navn hvilke
Til brug i timen: Eksempel på notepapir .docx
Religion C en grundbog s. 186-189
Lyt til Tyran om Mao på DR lyd (podcastapp) eller her: Tyran: Mao | Lyt som podcast | DR LYD. Afsnit 3 som handler om Det store spring fremad.
Lektier: Arbejde om det moderne KinaLæseopgave: Fra marxisme til nationalisme.docx
Spørgsmålet om Taiwan.docx
Religion C en grundbog s. 196-197
Luk samfundet op. 4. udg. Forlaget Columbus; sider: 121-123
Robert Dahl og Kina.pptx
Total Tillid- Former_for_overvågning_og_undertrykkelse.docx
Personkult og udrensning Berlingske.docx
Kina_som_politisk_system.pptx
Lyt til det 4. afsnit af Tyran: Tyran: Mao | 4:6 - Mao | Lyt som podcast | DR LYD. Det handler om Kulturrevolutionen (og er - - ifølge mig - det vildeste afsnit indtil videre!)
Kildekritik- Taiwan.docx
Tag Kultur- og samfundsfags bogen med (Rød/hvid) KKP om religion.pdf #1 Religionsanalyse af tekst.docx
Guide KS-projektarbejdet og eksamen (1).docx
KS KINA 2025 præsentation 2r.pptx
skema til bilagslæsning.docx
KS 2 Kina_samlede bilag (2r) nov 2025.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 34
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
HIS: Revolutioner, gennembrud og styreformer del 2
Indhold
Kernestof:
2 Lektier:1 Vi samler lige op på gode erfaringer og feedback fra KS. Derfor: Tænk over 2 ting, du lykkes med til arbejdet med KS og fremlæggelserne og 2 ting, du kunne gøre bedre. 2. Herefter starter vi et nyt forløb om oldtid og Romerriget. Så I må
Til brug i modulet: Analyse af filmisk fremstilling_ Gladiator.docx
Læs om Republikken Rom her: Vores Verdenshistorie 1, s. 50-85 (1).pdf s. 57, 58 og 59. Svar skriftligt på følgende: 1. Hvad betyder forbundsfæller?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65280233058", "T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65280233058", "H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65280233058" }