Holdet 2024 if/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e) Jes Sixtus Jørgensen
Hold 2024 if/e (2e if)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Udvikling af App med AppLab
Titel 2 Sikkerhed
Titel 3 Spiludvikling i Scratch
Titel 4 Databaser
Titel 5 Maskinlæring 1
Titel 6 Maskinlæring 2
Titel 7 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Udvikling af App med AppLab

I dette forløb udvikles en quiz i App Lab.
Designet har elementer af spil og især gameplay-modellens motivation inddrages i interaktionsdesignet.

Herudover arbejdes med trin i udvikling af program, basal programmering samt spiltyper og spilgenrer.

Anslået sidetal: 50
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 2 Sikkerhed

Vi berører forskellige aspekter af sikkerhed i dette forløb.
Herunder principper for kryptering.
Vi har bl.a. haft besøg af IT-universitetet til at fortælle om overvågning mm på mobiler.

Anslået sidetal: 7 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Spiludvikling i Scratch

Udvikling af spil med bevægelse i Scratch

Anslået sideantal: 30 sider (nye stof)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 4 Databaser

Introduktion til databaser
Betydning, kommandotyper med fokus på select-kommandoen.
Brug af AI til at programmere SQL-kommandoer.

Anslået sidetal: 7 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Maskinlæring 1

Principperne ved maskinlæring med programmet Orange.
Vi har berørt følgende maskinlæringsmodeller: kNN, SVM, tree, neurale netværk samt logistisk regression.

Anslået sidetal: 25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 6 Maskinlæring 2

Maskinlæring i App Lab
Design af App, der benytter en udviklet maskinlærings-model til at forudsige resultatet af et givet mål.

Anslået sidetal: 15 sider (nye stof)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 7 Repetition

Hvordan forløber eksamen?
Repetition af stof

Anslået sidetal: 5 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer