Espergærde Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Espergærde Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 MA/2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau
Matematik A
Lærer(e)
Mads Skaarup Højlyng
Hold
2024 MA/2 (
3g MA2
,
3g MA2 skr
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Integralregning
Titel 2
Normalfordelingen
Titel 3
Differentialregning 2
Titel 4
Differentialligninger
Titel 5
Trigonometriske funktioner
Titel 6
Vektorfunktioner
Titel 7
Funktioner af to variable
Titel 8
Sandsynlighedsregning (forberedelsesmaterialet)
Titel 9
Opsamling og repetition
Titel 10
Tilladte hjælpemidler til Mat A eksamen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Integralregning
- Begrebet stamfunktion F(x)
- Bestemme ubestemte integraler (at integrere simple funktioner i hånden).
- Regneregler for ubestemte integraler, herunder beviserne.
- Bestemmelse af stamfunktion, hvis graf går gennem et bestemt punkt eller har en given tangent.
- Det bestemte integral og arealberegning (både i hånden og i Maple).
- Beviset for at arealet under grafen kan beregnes ved brug af det bestemte integral.
- Regneregler for bestemte integraler, herunder beviserne.
- Bestemmelse af arealer mellem to grafer.
- Kunne foretage integration ved substitution (både for ubestemte og bestemte integraler).
- Anvende integralregning til at beregne rumfang af omdrejningslegemer.
- Bevis af formlerne til beregning af rumfanget af en kugle og af en kegle.
- Anvende integralregning til at beregne kurvelængder.
- Arbejdet med et miniprojekt om "Rumfang af skål"
Svarende til følgende sider i e-bogen "Kernestof Mat3 stx":
Side 6-15 (i kapitel 1) og side 24-29 (i kapitel 2)
Indhold
Kernestof:
Kernestof Mat3 stx (e-bog); sider: 6-12, 14-15, 24-29
Gregersen & Nørregaard, Praxis, 1. udgave, 2021
Besvar til modulet opgave 103, side 16 i din e-bog "Kernestof Mat3 stx". Besvar opgaven i hånden på papir (dit noteshæfte).For hjælp læs definitionen af en stamfunktion nederst på side 6 og tilhørende eksempler på side 7 i e-bogen.
Regneregler for ubestemte integraler.pdf
Forbered hjemme og i dit noteshæfte beviserne for to af regnereglerne for ubestemte integraler (konstantreglen og sumreglen).
1) Besvar vedhæftede lektieopgave:
Lektie til modulet er at gå ind på Abacus.dk og besvare de træningsopgaver jeg har kaldt "Lektie - Repetition af integralregning (so far)". Selve opgaveregningen (lektien) skal tilsammen vare 15 min. Du kan vælge at pause undervejs, men lad tiden løb
Bestemte integral og regneregler.pdf
Forbered hjemme og i dit noteshæfte beviserne for to af regnereglerne for bestemte integraler (konstantreglen, differensreglen og/eller indskudsreglen).
Besvar til modulet 2 ud af 3 vedhæftede lektieopgaver. Benyt Maple til at løse opgaverne.
Se følgende videoer om første del af beviset for areal og bestemt integral (pas på - i videoen bruger en anden notation for grænseværdi).
Forbered hele beviset for sammenhængen mellem bestemte integraler og arealbestemmelse, så du har rimelig styr på fremgangsmetoden i beviset. Selve beviset er vedhæftet her:
Rumfang - Kegle og kugle (beviser).pdf
Lav en Maple-besvarelse af opgave 210 på side 39 i e-bogen. Tag et screenshot af din besvarelse og upload den på elevfeedback inden modulets start. Lav en Maple-besvarelse af opgave 210 på side 39 i e-bogen. Tag et screenshot af din besvarelse og upl
Forbered beviset for rumfanget af en kugle. Det står på side 2 i vedhæftede dokument.Rumfang - Kegle og kugle (beviser).pdf Du skal kunne gennemgå det selvstændigt for en klassekammerat i modulet.
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Normalfordelingen
- Normalfordelingens tæthedsfunktion; forskrift og graf. Herunder betydningen af middelværdien og spredningen for grafens udseende.
- Bevis for normalfordelingens symmetri.
- Beregning af sandsynligheder i normalfordelingen ved brug af integralregning (i Maple).
- Normalfordelingens fordelingsfunktion, og anvendelsen af denne til at bestemme sandsynligheder (både i hånden og i Maple).
- Introduktion til standardnormalfordelingen.
- Anvendelse af et normalfordelingsplot (QQ-plot) til at afgøre om et datasæt er normalfordelt.
- At vurdere kvaliteten af en lineær regression ved bl.a. at undersøge om residualerne er normalfordelte, samt at bestemme et 95%-konfidensinterval for hældningen af regressionslinjen.
Svarende til følgende sider i e-bogen "Kernestof Mat3 stx":
Side 46-54 (i kapitel 3)
Indhold
Kernestof:
Kernestof Mat3 stx (e-bog); sider: 46-54
Gregersen & Nørregaard, Praxis, 1. udgave, 2021
Vi påbegynder et nyt emne om "Normalfordelingen". Se til modulet derfor denne lille intro-video:Skruelængde i stikprøve
Lektie til modulet er at læse alle mine kommentarer til din afleveringsopgave 2 som du lige har fået retur.Og derefter beslutte dig for 1-2 delopgaver fra den afleveringsopgave, som du gerne vil have gennemgået i torsdagsmodulet.
Se til modulet denne lille video (på 4½ minut) om normalfordelingens fordelingsfunktion. Hvad er det - og hvad kan man bruge den til?Normalfordelingens fordelingsfunktion
Besvar til modulet følgende lille lektieopgave:Lektieopgave (10-10-24).pdf
Vi skal i modulet bl.a. arbejde med hvordan man kan tjekke at et datasæt er normalfordelt.Se derfor denne lille video om normalfordelingsplottet til modulet:Normalfordelingsplot (QQ-plot)
Se til modulet denne lille video om hvordan man bl.a. laver et QQ-plot for residualer fra lineær regression i Maple, og hvad man bruger det til (repetition fra forrige modul) - svarende til de første 5 min og 15 sek af videoen.Resten af videoen kan v
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Differentialregning 2
- Kort repetition af differentiation af et produkt (produktreglen) og en sammensat funktion (kædereglen).
- Beviset for differentiation af x^a og a^x.
- Beviset for differentialkvotienten til normalfordelingens tæthedsfunktion, og at funktionen har maksimum i x=µ.
- Beviset for produktreglen.
Indhold
Kernestof:
Bevis - Differentiation af x^a og a^x.docx
Kernestof Mat 2 stx; sider: 112-113
L&R uddannelse
Vi skal lige repetere lidt differentialregning, herunder produktreglen og kædereglen.Besvar til modulet i hånden på papir øvelse 18 på side 113 i 2.g bogen "Kernestof Mat2 stx" (ligger også som e-bog).Har nemheds skyld har jeg indsat et screenshot af
Bevis - Differentiation af normalfordelingens tæthedsfunktion.pdf
Besvar til modulet i dit noteshæfte følgende lille lektieopgave uden brug af elektroniske hjælpemidler:Lektieopgave (07-11-24).pdf
Forbered beviset for differentialkvotienten af normalfordelingens tæthedsfunktion, og beviset for at denne funktion har maksimum i middelværdien. Øv beviset ved at gennemgå det for dig selv eller en klassekammerat på et blankt stykke papir, og kig un
Forbered beviset for produktreglen, så du med rimelig sikkerhed kan gennemgå det ved en tavle.For hjælp se vedhæftede ark hvor beviset gennemgås: Bevis - Produktreglen (3g MA2).pdf Du kan også se denne video hvor beviset gennemgås, men bemærk at han
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Differentialligninger
- Undersøge om en funktion er løsning til en given differentialligning
- Løsning af differentialligninger af typen: y'=k*y, herunder beviset for formlen til bestemmelse af den fuldstændige løsning.
- Løsning af differentialligninger af typen: y'=b-a*y, herunder beviset for formlen til bestemmelse af den fuldstændige løsning (forskudt eksponentiel vækst).
- Løsning af differentialligninger af typen: y'=ay(M-y) (logisitisk diff.ligning)
- Kendskab til karakteristiske egenskaber ved logistisk vækst, herunder beviset for disse.
- Bestemmelse af væksthastighed og tangentligning.
- Linjeelementer og hældningsfelt.
- Kort introduktion til løsning af lineære førsteordens diff.ligninger ved brug af panserformlen.
Indhold
Kernestof:
Besvar i hånden på papir øvelse 8, 9 og 10 på side 101 i e-bogen. Læs som hjælp side 100-101 i e-bogen og/eller se følgende lille video: Løsning til differentialligning
Maple og differentialligninger (med besvarelse).mw
Besvar til modulet nedenstående lille øvelse fra e-bogens side 103. Besvar øvelsen i et Maple-dokument.Som hjælp kan du læse om løsning af differentialligninger af typen: y'=k*y på side 102 i e-bogen (inkl. eksempel 14) og/eller se denne lille video:
Lektie til modulet er at lave opgave 614 og 615 på side 113 i e-bogen.Læs som hjælp side 104 i e-bogen (specielt eksempel 21) og/eller se følgende lille video: Bestemmelse af tangenthældning ud fra diff.ligning
Besvar til modulet i hånden på papir nedenstående lille lektieopgave.Som hjælp kan du læse om løsning af differentialligninger at typen: y'=b-a*y på side 121 i e-bogen og/eller se følgende video: Partikulær løsning for forskudt eksponentiel vækst
Forbered til modulet beviset for sætningen om den fuldstændige løsning til differentialligningen: y'=k*y, således at du kan gennemgå det ved en tavle uden at kigge for meget i dine noter.Beviset er gennemgået på side 110 i e-bogen. I forberedelsen ka
Forbered til modulet beviset for sætningen om den fuldstændige løsning til differentialligningen: y'=b-a*y, således at du selvstændigt ville kunne forklare det uden at kigge alt for meget i dine noter. Beviset er gennemgået på side 126 i e-bogen. I f
Besvar til modulet følgende to opgaver (vi arbejdede med dem i mandagsmodulet).
Forbered beviset for sætningen om egenskaber ved logistisk vækst på side 111 i e-bogen (du skal kun forberede den del der handler om den største væksthastighed).Du kan også som hjælp se de første 5:30 min af følgende video: Bevis - Egenskaber ved log
Besvar til modulet i hånden på papir opgave 1 på vedhæftede ark om "Lineære førsteordens differentialligninger" (vi arbejdede med opgave i modulet tirsdag).Lineære førsteordens differentialligninger.pdf Se som hjælp følgende lille video: Fuldstændig
Besvar til modulet følgende lille lektieopgave i hånden på papir. Som hjælp til bestemmelse af linjeelementer så læs side 106-107 (specielt eksempel 31). Eller se følgende video: Bestemmelse af linjeelement
Besvar til modulet denne lille lektieopgave i et Maple-dokument og ved brug af relevante Maple-kommandoer:Lektieopgave (18-12-24).pdf
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Trigonometriske funktioner
- Grader og radianer
- Definitionen af cos(x) og sin(x) ud fra enhedscirklen
- Graferne for cos(x) og sin(x)
- Harmoniske svingninger (koefficienternes grafiske betydning)
- Beviset for perioden for en harmonisk svingning
- Repetition af differentiation af funktionerne cos(x) og sin(x)
Indhold
Kernestof:
Se til modulet følgende lille video om radiantal: Definition - RadiantalKig herefter i din formelsamling på side 22 formel (116) og (117) og se om formlerne stemmer overens med dem der nævnes i videoen.....
Lektien er at se følgende lille video om harmoniske svingninger: Harmoniske svingninger - Koefficienternes grafiske betydning
Se til modulet denne lille video om hvordan man ud fra grafen for en harmonisk svingning bestemmer størrelserne af de fire konstanter (koefficienter).Harmonisk svingning - Bestemmelse af koefficienterne ud fra graf
Beviset - Perioden for en harmonisk svingning: Bevis - perioden for en harmonisk svingning.pdf
Besvar til modulet opgave 411 og 415 i vedhæftede Maple-dokument (I arbejdede med arket i torsdags):Harmoniske svingninger (opgaver).mw
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Vektorfunktioner
- Hvad der forstås ved en vektorfunktion.
- Skæringspunkter med akser og dobbeltpunkter.
- Cirklens parameterfremstilling, herunder beviset.
- Stedvektor, hastighedsvektor og accelerationsvektor.
- Bestemmelse af ligningen for en tangent til banekurven, herunder bestemmelse af lodrette og vandrette tangenter.
- Bestemmelse af vinklen mellem tangenter.
- Formel til beregning af længden af banekurven mellem to punkter.
- Bevis for formel til beregning af en cirkels omkreds.
Svarende til følgende sider i e-bogen "Kernestof Mat3 stx":
Side 84-91 (i kapitel 5).
Indhold
Kernestof:
Besvar til modulet denne lille opgave (repetition af parameterfremstillingen for en linje) i hånden på papir:Lektieopgave (30-01-25).pdf
Besvar til modulet opgave 504 og opgave 505 på side 92 i e-bogen (vi arbejdede med opgaverne i forrige mat-modul).For hjælp til besvarelse af opgave 505, læs eksempel 13 side 86 i e-bogen og/eller se følgende lille video:Benekurvens skæringspunkt med
Til modulet:Læs sætning 6 på side 85 i din e-bogen om cirklens parameterfremstilling.Besvar derefter øvelse 9 på samme side i et Maple-dokument.
Besvar til modulet opgave 509 og 511 på side 93+94 i e-bogen.
Kernestof Mat3 stx (e-bog); sider: 85
Gregersen & Nørregaard, Praxis, 1. udgave, 2021
Video: Bevis - cirklens parameterfremstilling Arbejdsark: Arbejdsark - Kurvelængde .pdf
Besvar til modulet øvelse 29 og opgave 515 i vedhæftede Maple-dokument. Opgave 515 arbejdede I med i torsdagsmodulet.Tangenter til vektorfunktioner.mw
Bevis - omkreds af cirkel.pdf
Afsnit
Læs om bestemmelse af kurvelængder for vektorfunktioner og løs øvelse 1 og øvelse 2 på vedhæftede ark. Løs øvelser i ved brug af Maple:Arbejdsark - Kurvelængde .pdf
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Funktioner af to variable
- Funktionsværdier og grafer (både tegnet i Geogebra og Maple).
- Niveaukurver.
- Snitfunktioner og snitkurver.
- Bestemme partielle afledede.
- Bestemme ligningen for en tangentplan.
- Gradient.
- Bestemme stationære punkter, og arten af stationære punkter (både i hånden og ved brug af Maple).
- Bevis for at et lokalt ekstremumspunkt skal findes hvor både fx'(x0,y0)=0 og fy'(x0,y0)=0.
- Bevis for at den partielle afledede er fx'(x,y)=2xy+4 når f(x,y)=x^2*y+4x-y^2 ved brug af tretrinsreglen.
Svarende til følgende sider i e-bogen "Kernestof Mat3 stx":
Side 134-141 (i kapitel 8)
Indhold
Kernestof:
Til modulet skal du besvare den lektie der ligger i Abacus - via hjemmesiden abacus.dk.Lektien hedder "Lektie - Vektorfunktioner", og den tager i alt 15 min (stopper af sig selv). Alle opgaverne kan/skal regnes uden brug af elektroniske hjælpemidler.
Forbered desuden beviset for cirklens omkreds, så du kan gennemgå det mundtligt.Som hjælp se vedhæftede dokument: Bevis - omkreds af cirkel.pdf
Besvar til modulet følgende 2 øvelser (fra e-bogens side 135) - den ene øvelse besvarede du i fredagsmodulet (øvelse 6). Som hjælp kan du læse side 134 i samme e-bog og/eller se følgende lille video: Funktion af to variable
Besvar til modulet opgave 809, side 142 i e-bogen.Se desuden følgende to små videoer om "snitfunktioner og snitkurver" (emnet for onsdagens modul):Definition - snitfunktion og snitkurveEksempel - bestemmelse af snitfunktion
Afsnit
Besvar vedhæftede lektieopgave til modulet:Lektieopgave (tangentplan).pdf Besvar vedhæftede lektieopgave til modulet:Lektieopgave (tangentplan).pdf
Besvar følgende to opgaver i hånden på papir (vi arbejdede med dem i tirsdagsmodulet):
Dagens bevis: Bevis - Lokalt maks og lokalt min.pdf
Tretrinsreglen (funktioner to variable).pdf
Besvar følgende opgave til modulet ved brug af Maple. Der er tale om en tidligere eksamensopgave (i delprøve 2).
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Sandsynlighedsregning (forberedelsesmaterialet)
Eleverne har selvstændigt arbejdet skulle med at tilegne sig viden om følgende matematiske delemner:
- Udfaldsrum og sandsynlighedsfunktion
- Regning med sandsynligheder
- Betinget sandsynlighed
- Loven om total sandsynlighed
- Bayes' sætning
- Bayes' udvidede sætning
Svarende til følgende sider i forberedelsesmaterialet om "Sandsynlighedsregning":
Side 2-21.
Indhold
Kernestof:
Hvis man ikke var til onsdagsmodulet, kan man med fordel kigge i vedhæftede forberedelsesmateriale, og se om man kan få lavet et par af de indledende opgaver:stxA 24-26 forberedelsesmateriale - sandsynlighedsregning.pdf
Lav til modulet til og med opgave 9 i vedhæftede forberedelsesmateriale:stxA 24-26 forberedelsesmateriale - sandsynlighedsregning.pdf Lav til modulet til og med opgave 9 på side 11 i vedhæftede forberedelsesmateriale:stxA 24-26 forberedelsesmateriale
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Opsamling og repetition
- Arbejdet med hvordan man bestemmer den partielle afledede til en funktion af to variable ved brug af tretrinsreglen (bevis).
- Repetition af sammensatte og omvendte funktioner.
- Træne til mundtlig og skriftlig eksamen.
Indhold
Kernestof:
Prøven bliver todelt. Del 1 skal besvares i hånden på papir og hvor kun formelsamlingen er tilladt hjælpemiddel, mens del 2 skal besvares i Maple og både formelsamling, bøger og noter er tilladte hjælpemidler.Emnerne for prøven bliver følgende:- Vekt
Ingen lektier!
Øv dig til modulet hvordan man bestemmer den partielle afledede til en funktion af to variable ved brug af tretrinsreglen. Øv dig med papir og blyant. Beviset skal kunne gennemgås ved en tavle, uden for megen kiggen i noterne.Beviset e
Vi skal i modulet arbejde med nogle af beviserne fra eksamensspørgsmålene 3 og 4.
Repeter til modulet om hvad det er vi forstår ved sammensatte funktioner, men også hvad der forstås ved en omvendt funktion. Læs derfor de 2 første sider i vedhæftede dokument, og se den lille video der linkes til på side 2 (ca. 15-20 min hjemmearbej
Læs til modulet dette vigtige dokument med info om en evt. mundtlig eksamen:Info om mundtlig eksamen - 3g MA2.pdf
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Tilladte hjælpemidler til Mat A eksamen
e-bøger benyttet i undervisningen: Kernestof Mat1 stx, Kernestof Mat2 stx og Kernestof Mat3 stx.
Disse kan tilgås via hjemmesiden:
https://online.praxis.dk/
Mundtlig eksamen:
Individuelle delprøve (30 min + 30 min):
- I forberedelsen til den individuelle mundtlige eksamen er alle faglige hjælpemidler, fx egen formelsamling, e-bøger fra undervisningen, fysiske noter (i notesbogen), noter på computeren mv. Elektroniske noter skal dog være downloadet på computeren inden prøvestart (og kunne tilgås offline).
Der må ikke benyttes andre faglige hjælpemidler på internettet.
Skriftlig eksamen:
Delprøve 1 (2 timer):
- Kun den formelsamling der udleveres på skolen på prøvedagen.
Delprøve 2 (3 timer):
- Alle faglige hjælpemidler, fx egen formelsamling (skolens formelsamling indsamles efter delprøve 1), e-bøger fra undervisningen, fysiske noter (i notesbogen), noter på computeren mv. Elektroniske noter skal dog være downloadet på computeren inden prøvestart (og kunne tilgås offline).
Der må ikke benyttes andre faglige hjælpemidler på internettet.
Indhold
Kernestof:
Jeg må ikke undervise, men I må gerne spørge om konkrete ting.
Omfang
Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65294859635", "T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65294859635", "H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65294859635" }