Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Ditte Schwartz
|
Hold
|
2024 ol/b (3b ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Arkitektur
Fokus på analyse og datering af antikke monumenter – også med vægt på monumenternes propagandistiske funktion.
Inkl. studietur til London (sammen med bioteknologi) med arkitekturfokus:
Hadrians mur
British Museum (Elgin-marmor)
Eftertidens brug af arkitektoniske elementer.
Materiale:
Hera-templet, Paestum
Hera-templet og Zeus-templet, Olympia
Akropolis (projektorienteret)
- Parthenon
- Nike-templet
- Erechteion
- Propylæerne
Artemis-templet, Efesos (rekonstruktion)
Apollon-templet, Bassai
Tholos, Delfi
Mausolæet, Halikarnassos (rekonstruktion)
Dionysosteatret, Athen
Teater, Epidauros
Romersk teater, Merida
Pergamonalteret, Bergama
Maison Carée, Nice
Pantheon, Rom Colosseum, Rom
Titus-buen, Rom
Perspektiv
Notre Dame, Paris
Peterskirken, Rom
Vestervig Kirke, Thy
Københavns Byret
Nyklassicistisk hus i København, https://www.flickr.com/photos/34666787@N03/3220977144/
Statens Museum for Kunst, København
Palazzo della Civilità Italiana, Rom
Centenneial, Nashville (Parthenon-rekonstruktion)
Græsk arkitktur - og sporene i eftertiden, Bonde, Kristina, Meloni, 2017
Pp. 4-63.
Digitale hjælpemidler benyttet: ordnet.dk og lex.dk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tragedie - Medea
Fokus på dramaets funktion i samfundet, og hvordan Euripides benytter Medea som samfundskritik.
Den almenmenneskelige vinkel belyses i arbejdet med kvindens muligheder i en fastlåst situation.
Kernetekst
Euridipides 'Medea' oversat af Alex Garff og Leo Hjortsø
Perspektiv:
Af Sara Stridsberg 'Medealand'
Katrine Sekjær 'Medealand - verdenshistoriens ondeste skilsmisse' in Information 16. november 2010.
Baggrund
Læreroplæg baseret på Andreasen & Refslund Poulsen Paideia pp. 101-112
Digitale hjælpemidler benyttet: ordnet.dk og lex.dk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ytringsfrihed i et demokrati
Forløb med udgangspunkt i en moderne problemstilling: hvad kan og bør man sige - eller ikke sige.
Sokrates' erkendelsesteori (doxa, apori og episteme) og ser på Sokrates' rolle i det athenske
demokrati i slutningen af 400-tallet: måtte Sokrates tale frit og sige, hvad han ville?
Kernetekst:
Platon "Sokrates' forsvarstale" i "Platons skrifter" (pp. 22-61) oversat af Foss & Krarup.
Erik Gustavson "Sofies verden" (1999), 'Alberto Knox'
Perspektiv:
Svend Brinkmann "Den form for tænkning, vi har brug for netop nu, kræver ikke særlig intelligens" in Politiken den 22. august 2020
Baggrund: Andreasen og Refslund Poulsen, "Paideia" pp. 137-138; 142-154.
Digitale hjælpemidler benyttet: ordnet.dk og lex.dk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Romersk filosofi
Stoicisme og epikuræisme
Et forløb, der i høj grad bygger videre på og hænger sammen med det foregående forløb om filosofi.
Der fokuseres på de kendetegn og karakteristika ved de to forskellige filosofiske retninger med udgangspunkt i tekster af hhv. Seneca og Horats.
Seneca
Brev 47 (slavebrevet)
Horats:
Ode I, 9
Ode I, 11
Ode II, 10
Oversat i Romersk antologi
Perspektiv/parallel
Nik & Jay "En dag tilbage"
Svend Brinkmann "Stoicisme er blevet et buzzword i en tid med angst, depression og coronavirus" in Politiken 23. marts 2020 (kursorisk).
Baggrund: læreroplæg på baggrund af Andreasen og Refslund Poulsen, "Paideia" pp. 159-166.
Digitale hjælpemidler benyttet: ordnet.dk og lex.dk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Den fantastiske rejseberetning
Med udgangspunkt i de homeriske epers funktion og de centrale begreber som formelvers, patronymikon, epitet, sammenligninger etc. er fokus på det homeriske samfund med slægtens overlevelse, gudernes funktion, ry og rygte, ære, gæstevenskaber etc.
Desuden arbejdes der med moderne litteraturteori med udgangspunkt i Seymour Chatmans fortællermodel, antecipation og retardation.
Tematisk fokus er på fortællingens manipulation, forholdet mellem sandhed og en god historie og Odysseus som homerisk helt.
Materiale
B. Andreasen, m.fl. Paideia - Grundbog til oldtidskundskab, Systime, 2013, 1. udgave
pp. 11; 16-30.
Kernetekst:
Homers Odyssé, oversat af Otto Steen Due, Klassikerforeningens kildehæfter, 2002
1.1-95
8.461-586
9.1-566
Perspektiv:
O Brother, Where Art Thou? Ethan & Noel Coen, 2000
Digitale hjælpemidler benyttet: ordnet.dk og lex.dk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kærlighed og kildevand
Græsk og romersk poesi
Forløbet behandler poesiens tradition og udvikling
Der er fokus på tekstnær analyse og fortolkning af digtene, fx komposition, rimmønster (i oversættelse), metrik og billedsprog, herunder metaforer, sammenligninger og personificeringer, med særlig vægt på perspektivering til samtid og andre læste tekster.
Ved at læse samme antikke digt i forskellige oversættelser bliver der ligeledes stiftet bekendtskab med oversættelsesproblematikker og gjort klarere, at der i oversættelse ligger en fortolkning.
Sapfo:
Hymne til Afrodite (Paideia p. 218)
Fragment 31 (Paideia p. 229)
Catul:
Carmen 51 (Paideia p. 230)
Carmen 5 (oversat af Gelsted, Juel og Andersen)
Carmen 85 (oversat af Gelsted, Juel og Andersen)
Carmen 3 (oversat af Axel Juel)
Carmen 58 (oversat af Axel Juel)
Perspektiv
Emil Aarestrup "Angst"
Jes Stein Pedersen "Catul, det gamle Roms sjofle gangsterrapper" in Politiken 1. april 2025 (kursorisk)
Baggrund:
Andreasen og Refslund Poulsen "Paideia - grundbog til oldtidskundskab" pp. 207-208; 216-217; 224-225; 228.
Digitale hjælpemidler benyttet: ordnet.dk og lex.dk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65294933271",
"T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65294933271",
"H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65294933271"
}