Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Melannie Møller Vendelbo, Rune Munk-Jensen
|
Hold
|
2024 ol/j (3j ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Demokrati og individ
Vi skal beskæftige os med det antikke demokrati i Athen og arbejde med antikke forestillinger og synspunkter på demokratiet – herunder hvordan demokratiet blev forstået, hvilke idealer det byggede på, og hvordan det konkret blev organiseret i det athenske samfund. Gennem arbejdet med antikke kilder får vi indblik i, hvordan demokrati blev set som både en styrke og en udfordring for bystaten. Disse antikke perspektiver sætter vi i relation til den moderne debat om demokrati og demokratiets fortsatte relevans
Materialer:
- III, 39-43 ("Polykrates", in: "Hellenere og barbarer) 2,5 s.
- I, 26-46 ("af "Kroisos", in: "Hellenere og barbarer) 10 s
- I, 7-14 ("Kandaules", in: "Hellenere og barbarer") 4 s
- III, 61 & 80-83 ("Forfatningsdebatten", in: "Hellenere og barbarer") 8 s
- Af Pseudo-Xenofon: "Athenernes statsforfatning" I, 1-20 & III, 1-2 (in: Hansen: "Kilder til demokratiet i Athen" p. 59-64 & 69-70) 7 s
- Platon: "Om demokrati", af "Staten", 8. bog, Stephanus 556e-562a, (in: Hansen: "Kilder til demokratiet i Athen" p. 108-116) 8 s
Perspektiv:
- Frank Dahlgaard: "Ekspolitiker siger sandheden", Politiken, 2/5 2019 (2 s)
Sekundær:
- "Paideia" p. 61-81 (20 s)
I alt: 61,5 s
|
Indhold
|
Kernestof:
-
"Paideia" p. 61-71. Hav fokus på, hvad der står om perserkrigene og gå lettere hen over, hvad der står om Herodot (som skriver om perserkrigene).
-
"Hellenere og barbarer" s. 22-26 ("Kong Kroisos" kap. 26 til og med kap. 33). Undersøg, hvem Kroisos var, hvem Solon var, og hvor og hvornår de levede.
-
Lektie: Kroisoshistorien færdig (kap. 34-46, p. 26-31).
-
"Hellenere og barbarer" kap. III, 61 & 80-83 (p. 48-52). Fokus: Hvordan argumenterer de tre mænd? Og hvad ville Majse have syntes om deres argumentation?
-
"Paideia" s. 71-81 (om historikeren Thukydid og om den peloponnesiske krig). Som i lektien om Herodot i sin tid: Hav jeres fokus på fremstillingen af begivenhederne og mindre på forfatteren Thukydid.
-
Thukydid - I, 32-43, Kerkyra & Korinth, Schwartz.docx
-
Vi samler op på jeres arbejde med Thukydid, og vi skal høre oplæg om Dionysos. Vi skal i gang med at læse en tekst af forfatteren Pseudo-Xenofon, og I har ingen lektie ud over at se på jeres noter fra sidst. Vel mødt
-
Som til i tirsdags. Vel mødt
-
Pseudo-Xenofon - Om athenernes statsforfatning.PDF
-
Thukydid - I, 44, Kerkyra & Korinth, Schwartz.docx
-
Læs forordet til Pseudo-Xenofon-teksten (s. 22-25). Selve teksten fortsætter vi med herhenne.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Skulpturforløb
Vi skal beskæftige os med skulpturens udvikling fra den arkaiske periode i Grækenland til den romerske kejsertid. Gennem analyse af udvalgte skulpturer undersøger vi, hvordan idealer om menneskekroppen, bevægelse, realisme og udtryk ændrer sig over tid. Vi vil også perspektivere til senere europæisk kunst for at opnå en større forståelse af antikkens vedvarende betydning for kunsthistorien
Grundstof:
Paideia s. 47-53. Arkaisk tid 700-480 f.v.t.
Paideia s 93-98. Tidlig klassisk tid 480-450 f.v.t.
Paideia s. 129-135. Højklassisk tid 450-400 f.v.t.
Paideia s. 171-174. Senklassisk tid 400-323 f.v.t.
Paideia s. 201-204. Hellenistisk tid 323-31 f.v.t.
Paideia s. 247-249. Romersk tid 753 f.v.t.- 476 e.v.t.
I alt: 30 s.
Skulpturer:
Dioskurerne, Kalvebæreren, Peploskoren (s. 34), Anavrissos kouros (s. 34)
Kritiosdrengen (s. 95), Vognstyreren (s. 96), Artemision bronzen (s. 98)
Spydbæreren (s. 135) , Sandalbindende Nike (s. 131), Karyatide (s. 132) , Løbende Niobide, relief fra Parthenonfrisen (s. 130)
Hermes med Dionysosbarnet (s. 171), Afrodite fra Knidos (s. 172), Skraberen (s. 172)
Laokoon gruppen (s. 201), Nike fra Samothrake (s. 204), Fuld gammel kone (s. 204), Bokseren (s. 205)
Augustus Prima Porta (s. 248), Kejser Claudius (s. 248), Kejser Commodus (s. 249), Marcus Aurelius (rytterstatue) (s. 249)
Perspektiverende skulpturer: Bernini: Aeneas og Anchises, Engel / Thorvaldsen: Ganymedes rækker skålen, Jason og det gyldne skind, De tre gratier og Amor.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Epos: Iliaden
Med udgangspunkt i Iliaden skal vi beskæftige os med den græske episke digtning. Vi kommer til at beskæftige os med det homeriske spørgsmål, samt det homeriske kunstsprog. Vi vil især beskæftige os med heltebegrebet i Iliaden, samt undersøge centrale begreber som moira, areté, oikos, kléos, og timé. Vi vil sammenligne værket med et uddrag af Vergils "Aeniden", hvor vi også vil analysere hovedkarakteren Aeneas som helt. Videre vil vi undersøge heltebegrebet i det moderne samfund og perspektivere til det homeriske.
Materiale:
B. Andreasen og Jens Refslund Pedersen: Paideia. Grundbog til oldtidskundskab, Systime 2013
Homers Iliade overs. at Otto Steen Due, 1999
Romersk Antologi, MuseumTusculanums Forlag 2006
Basis tekster omfang i alt: 46 ns.
Supplerende materiale: 32 ns.
Kernestof:
• 1. sang vers 1-335 (Prooimion + pesten + Achilleus' vrede)
• 3. sang vers 314-460 (Tvekampen mellem Paris og Menelaos)
• 6. sang vers 264-529 (Hektor i Troja + Hektor og Andromache)
• 18. sang vers 1-137 (Achilleus og hans mor Thetis)
• 22. sang vers 90-365 (Tvekampen mellem Hektor og Achilleus)
• Aeniden 2. sang vers 589-804
Supplerende stof:
• Paideia s. 10-19 og 22-30
• Paideia s. 30-33 + 36-37.
• "Augustus Prima Porta" statuen
Perspektiv:
• "Troy", 2004 (160 min.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Antigone
Med udgangspunkt i Antigone skal vi beskæftige os med det græske drama. Vi kommer til at beskæftige os med Dionysosteatret i Athen samt tragediens centrale begreber (herunder tragediens dele og opbygning samt begreberne anagnorisis og peripeti). Vi vil sammenligne og undersøge tragediens påvirkning på moderne film, Per Flys ”Drabet”.
Materiale:
B. Andreasen og Jens Refslund Pedersen: Paideia. Grundbog til oldtidskundskab, Systime 2013
Antigone overs. Af Otto Foss, 1977
Basis tekster omfang i alt: 76 s.
Supplerende materiale: 11 s.
Kernestof:
Antigone overs. Af Otto Foss, 1977, s. 7-82
Supplerende stof:
Paideia s. 101 -109
Paideia s. 115 – 116
Perspektiv:
”Drabet” (100 min.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Filosofi
Vi vil se på filosofiens udvikling fra de ioniske naturfilosoffers beskæftigelse med "fysis" til Platons idealisme og Hellenismens etik. Forløbets hovedvægt lægges på Platons filosofi igennem læsning af Sokrates' Forsvarstale. Vi vil også arbejde med stoicismen repræsenteret ved den romerske filosof Seneca. Her vil vi læse brev 54 og brev 47. Desuden skal vi se på antikkens indflydelse på oplysningstidens tanker om naturret og menneskeret.
Kernestof:
• Anaximander og Pythagoras tekst jan 2010.doc
• Kend dig selv s. 163-170 "Hulebilledet"
• "Kend dig selv" s. 207-209 (Indledning til Sokrates Forsvarstale).
• "Kend dig selv" s. 211-246: "Sokrates' Forsvarstale".
• Seneca brev 47 & 54.pdf
Supplerende stof:
• Paideia s. 137-142 (førsokraterne)
• Paideia s. 146-154 øverst. (Sokrates og Platon)
• Paideia s. 159-163 + 167-170
Perspektivtekster:
• Den amerikanske uafhængighedserklæring 1776, stk. 2
• Artikel på dr: Måske det er noget helt andet, der gør dig lykkelig, end hvad du tror – og måske svaret skal findes i populær filosofi
Basistekster omfang i alt: 55 ns.
Supplerende tekster omfang i alt: 24 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65294940357",
"T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65294940357",
"H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65294940357"
}