Holdet 2024 ol/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Melannie Møller Vendelbo, Rune Munk-Jensen
Hold 2024 ol/k (3k ol)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 I krig og kærlighed - epos og intro
Titel 2 Skulpturforløb
Titel 3 Antigone
Titel 4 Demokrati
Titel 5 Filosofi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 I krig og kærlighed - epos og intro

Med udgangspunkt i Iliaden skal vi beskæftige os med den græske episke digtning. Vi kommer til at beskæftige os med det homeriske spørgsmål, samt det homeriske kunstsprog. Vi vil især beskæftige os med heltebegrebet i Iliaden, samt undersøge centrale begreber som moira, areté, oikos, kléos, og timé. Vi vil sammenligne værket med et uddrag af Vergils "Aeniden", hvor vi også vil analysere hovedkarakteren Aeneas som helt. Videre vil vi undersøge heltebegrebet i det moderne samfund og perspektivere til det homeriske.

Materiale:
B. Andreasen og Jens Refslund Pedersen: Paideia. Grundbog til oldtidskundskab, Systime 2013

Homers Iliade overs. at Otto Steen Due, 1999
Romersk Antologi, MuseumTusculanums Forlag 2006

Basis tekster omfang i alt: 46 ns.
Supplerende materiale: 32 ns.

Kernestof:
• 1. sang vers 1-335 (Prooimion + pesten + Achilleus' vrede)
• 2. sang vers. 1-282 & 441 - 558
• 6. sang vers 264-529 (Hektor i Troja + Hektor og Andromache)
• 18. sang vers 1-137 (Achilleus og hans mor Thetis)
• 22. sang vers 90-365 (Tvekampen mellem Hektor og Achilleus)
• Aeniden 2. sang vers 589-804


Supplerende stof:
• Paideia s. 10-19 og 22-30
• Paideia s. 30-33 + 36-37.
• "Augustus Prima Porta" statuen

Perspektiv:
• "Troy", 2004 (160 min.)

Billeder:
Rekonstruktionstegning af Knossos
Dronningesalen, Knossos
Tyrespringerfrisen, Knossos
Løveporten i Mykene
Skaktgrav i Mykene
Borgmuren omkring Troja
Vaphiobægrene
Minoisk inspireret vase, ca. 1150 fvt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Skulpturforløb

Vi skal beskæftige os med skulpturens udvikling fra den arkaiske periode i Grækenland til den romerske kejsertid. Gennem analyse af udvalgte skulpturer undersøger vi, hvordan idealer om menneskekroppen, bevægelse, realisme og udtryk ændrer sig over tid. Vi vil også perspektivere til senere europæisk kunst for at opnå en større forståelse af antikkens vedvarende betydning for kunsthistorien

Grundstof:

Paideia s. 47-53. Arkaisk tid 700-480 f.v.t.

Paideia s 93-98. Tidlig klassisk tid 480-450 f.v.t.

Paideia s. 129-135. Højklassisk tid 450-400 f.v.t.

Paideia s. 171-174. Senklassisk tid 400-323 f.v.t.

Paideia s. 201-204. Hellenistisk tid 323-31 f.v.t.

Paideia s. 247-249. Romersk tid 753 f.v.t.- 476 e.v.t.

I alt: 30 s.

Skulpturer:

Dioskurerne, Kalvebæreren, Peploskoren (s. 34), Anavyssos kouros

Kritiosdrengen (s. 95), Vognstyreren (s. 96), Artemision bronzen (s. 98)

Spydbæreren (s. 135) , Sandalbindende Nike (s. 131), Karyatide (s. 132) , Løbende Niobide, relief fra Parthenonfrisen (s. 130)

Hermes med Dionysosbarnet (s. 171), Afrodite fra Knidos (s. 172), Skraberen (s. 172)

Laokoon gruppen (s. 201), Nike fra Samothrake (s. 204), Fuld gammel kone (s. 204), Bokseren (s. 205)

Augustus Prima Porta (s. 248), Kejser Claudius (s. 248), Kejser Commodus (s. 249), Marcus Aurelius (rytterstatue) (s. 249)

Perspektiverende skulpturer: Bernini: Aeneas og Anchises, Engel / Thorvaldsen: Ganymedes rækker skålen, Jason og det gyldne skind, De tre gratier og Amor.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Antigone

Med udgangspunkt i Antigone skal vi beskæftige os med det græske drama. Vi kommer til at beskæftige os med Dionysosteatret i Athen samt tragediens centrale begreber (herunder tragediens dele og opbygning samt begreberne anagnorisis og peripeti). Vi vil sammenligne og undersøge tragediens påvirkning på moderne film, Per Flys ”Drabet”.

Materiale:
B. Andreasen og Jens Refslund Pedersen: Paideia. Grundbog til oldtidskundskab, Systime 2013
Antigone overs. Af Otto Foss, 1977

Basis tekster omfang i alt: 75 ns
Supplerende materiale: 11 ns

Kernestof:
Antigone overs. Af Otto Foss, 1977, s. 7-82

Supplerende stof:
Paideia s. 101 -109
Paideia s. 115 – 116

Perspektiv:
”Drabet” (100 min.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Demokrati

Det athenske demokrati

Vi skal beskæftige os med det antikke demokrati belyst gennem datidens tilhængere og kritikere. Vi vil undervejs beskæftige os med forholdet mellem den antikke og den moderne demokratidebat. Udgangspunktet er derfor den moderne demokrati-diskussion.

Materiale:
Mogens Herman Hansen: Kilder til Demokratiet i Athen, NNF 2007
Andreasen & R. Poulsen: Paideia. Grundbog til oldtidskundskab, Systime 2013
Romersk Antologi, Mus.Tus.Forlag 2006
Ulrik Juel Lavtsen: På sporet af antikkens Grækenland - baggrundsstof om Athens demokrati (under udgivelse)

Kilder til Demokratiet i Athen: "Athenernes statsforfatning" Indledning s. 22-25 + kildetekst s. 59-62 + 68-69.

Kilder til Demokratiet i Athen: "Perikles gravtale". Indledning s. 27-30 (øverst) + kildetekst s. 77-86.

Kilder til Demokratiet i Athen: "Platon om demokrati" (Uddrag af Staten), s. 40-43 + s. 108-116

Seneca Brev 47 ("Slavebrevet")

Supplerende stof:
Paideia s. 72-73 (Om den peloponnesiske krig)
På sporet af antikkens Grækenland kap 4

Persektiv:
Internettet genopliver antikkens demokrati.docx
Gettysburgtalen.docx


Basis tekster omfang i alt: 38,5 s.
Supplerende materiale: 11 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Filosofi

Vi vil se på filosofiens udvikling fra de ioniske naturfilosoffers beskæftigelse med "fysis" til Platons idealisme og Hellenismens etik. Forløbets hovedvægt lægges på Platons filosofi igennem læsning af dialogen Theaitetos. Vi vil også arbejde med stoicismen repræsenteret ved den romerske filosof Seneca. Her vil vi læse brev 54 og genlæse brev 47. Desuden skal vi se på antikkens indflydelse på oplysningstidens tanker om naturret og menneskeret.

Kernestof:
• Anaximander og Pythagoras tekst jan 2010.doc (2 s)
• Kend dig selv s. 163-170 "Hulebilledet" (7 s)
• "Kend dig selv" s. 171-174 (Indledning til Theaitetos) (4 s)
• "Kend dig selv" s. 177-206: "Theaitetos". (30)
• Seneca brev 47 & 54.pdf (6 s)


Supplerende stof:
• Paideia s. 137-142 (førsokraterne)
• Paideia s. 146-154 øverst. (Sokrates og Platon)
• Paideia s. 159-163 + 167-170

Perspektivtekster:
• Den amerikanske uafhængighedserklæring 1776, stk. 2
• Artikel på dr: Måske det er noget helt andet, der gør dig lykkelig, end hvad du tror – og måske svaret skal findes i populær filosofi

Basistekster omfang i alt: 49 ns.
Supplerende tekster omfang i alt: 24 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer