Holdet 2024 ol/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Lea Engelbrecht Lavtsen, Mia Druedal Munch, Rune Munk-Jensen
Hold 2024 ol/t (3t ol)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Noget om helte
Titel 2 Den græske tragedie
Titel 3 Det athenske demokrati
Titel 4 Kunsthistorie skulptur
Titel 5 Hvordan bliver jeg lykkelig?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Noget om helte

Materialer:

Iliaden:
1. sang v. 1-430
6. sang v. 237-530

Perspektiv:
- Schiller: "Hektors afsked", ca. 1780
- Sterne: Af "Tristram Shandy", 6. bog kap. 38 (1762)
- Juul: "Min onkel Hector", 1999

Sekundær:
Hjortsø: "Græsk mytologi" p. 16-52
"Paideia" p. 11-19 & 23-30

Film:
- Petersen: "Troy", 1:53:00 => 2:36:00

Billeder:
Rekonstruktionstegning af Knossos
Dronningesalen, Knossos
Tyrespringerfrisen, Knossos
Løveporten i Mykene
Skaktgrav i Mykene
Borgmuren omkring Troja
Vaphiobægrene
Minoisk inspireret vase, ca. 1150 fvt
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Den græske tragedie

Gennem læsning af Sofokles tragedie Antigone, skal vi arbejde med det antikke dramas oprindelse, udvikling og funktion. Vi vil l arbejde med væsentlige temaer i Antigone, hvor vi især vil lægge vægt modsætningerne imellem polis/oikos, guddommelige love/verdslige love, mand/kvinde. Vi vil analysere tragedien efter Aristoteles' principper for den gode tragedie. Vi skal perspektivere til Per Flys "Drabet".

Basistekst: Sofokles Antigone, v. Otto Foss, 1977 omfang ialt: 45 s.

Baggrundsstof: Paideia s. 101-112 + s. 115-116

Perspektiverende stof: Per Fly, "Drabet", 2005

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Det athenske demokrati

Vi skal beskæftige os med det antikke demokrati belyst gennem datidens tilhængere og kritikere. Vi vil undervejs beskæftige os med forholdet mellem den antikke og den moderne demokrati debat. Udgangspunktet er derfor den moderne demokrati diskussion.

Materiale:
Mogens Herman Hansen: Kilder til Demokratiet i Athen, NNF 2007
Andreasen & R. Poulsen: Paideia. Grundbog til oldtidskundskab, Systime 2013


Kernetekster:
Athenernes statsforfatning fra ’Kilder til demokratiet i Athen, NNF 2008.
Xenophon: Feltherreprocessen fra ’Kilder til demokratiet i Athen, NNF 2008.
Thykydid ’Perikles’ gravtale’ fra ’Kilder til demokratiet i Athen, NNF 2008.
Platon: ’Hulebilledet’ fra Mejer & Tortzen ’Kend dig selv’, Gyldendal 2000.

Perspektiv:
Abraham Lincoln Gettysbutg Adress, November 1863
Filosof: Uoplyste borgere bør ikke have stemmeret, Jason Brennan, Politiken, oktober 2016
Red pill or blue pill - The Matrix. Wachowskis 1999. https://www.youtube.com/watch?v=zE7PKRjrid4.  

Baggrundsstof:
Sandheden om Athens demokrati. BBC
Bekker-Nielsen: Demokrati
Paideia s. 148-154
Om hulebilledet: https://www.youtube.com/watch?v=1RWOpQXTltA
Om Platons idealstat: https://www.youtube.com/watch?v=ZuhLsIQZr1o
Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kunsthistorie skulptur

En gennemgang af den antikke skulptur med særlig fokus på idealisering af mande- og kvindekroppen samt perspektivering til skiftende tiders gengivelse af menneskekroppen. En del af gennemgangen har eleverne selv foretaget via fremlæggelse/inddragelse af it. Forløbet er i øvrigt læst spredt over hele skolåret med opsamling til sidst.

Gennemgåede monumenter:
Arkaisk tid:
1. Dioskurerne/Kleobis og Biton 2.20 m/ ca. 580 f.kr
2. Peploskoren/ 1.20 m/ ca. 530 f.Kr.
3. Kouros fra Sounion (Attika), ca. 600-575

Tidlig klassisk tid:
Kritiosdrengen (ca. 480 fvt.)
Atlas giver hesperidernes æbler til Herakles. Metope fra Zeusemplet i Olympia, ca. 460 f.kr. Marmor  Det arkæologiske museum i Olympia.
”Vognstyreren” Ca. 475 f.kr., Bronze, Det arkæologiske museum i Delfi
Poseidon/Zeus fra Artemision,Ca. 460 fvt.

Højklassisk tid:
Spydbæreren (af Polyklet), Ca. 440 fvt.
”Nike løsner sin sandal”, ca. 410 f.kr. Akropolismuseet i Athen.
"Statue af ”Nemesis”, marmor, romersk kopi, ca. 2 årh. e.kr. , 189 cm. Ny Carlsberg Glyptoteket i København. Oprindeligt opstillet i helligdommen i Rhamnous ca. 440 f.kr.
”Såret Amazone”, marmor, romersk kopi ca. 150 e.kr.  Ny Carlsberg Glyptotek i København. Oprindeligt opstillet i Artemistemplet i Efesos. Ca. 440 f.kr

Senklassisk tid:
”Hermes med Dionysosbarnet”, ca. 350 f.kr.
”Afrodite fra Knidos”, ca. 350 f.kr.
Skraberen (af Lysippos), Ca. 340 fvt.


Hellenistisk tid:
Døende galler. ca. 220 f.Kr.
Laokoon gruppen, romersk kopi af  græsk original, ca. 100 f.kr.
”Bokseren”, 200-tallet el. ca. 80 f.kr.

Romersk tid:

Augustus fra Prima Porta
Marcus Aurelius

Perspektiv:
Johannes Bjerg  (1886-1955) Abessinier 1914-15
Thorvaldsen Jason med det gyldne skind 1828
”Adam Kadmon” Christian Lemmerz 2000.
“Joan” John de Andrea, (1992)
Berufung 1940 Arno Brekker
Saly's rytterstatue af Frederik V
Napoleon som Mars. Antonio Canova 1806

Baggrundsmateriale:

Andreasen & Poulsen: Paideia. Grundbog til Oldtidskundskab. Systime 2015
s. 45-53, 93-100, 129-136, 201-206, 247-254


Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Hvordan bliver jeg lykkelig?

Forløbets sigter efter at udforske begrebet ”lykke”. Med udgangspunkt i moderne artikler, der redegør for og diskuterer danskernes stilling som verdens lykkeligste folk, søges en grundigere undersøgelse af lykkebegrebet ved læsningen af udvalgte græske og især romerske forfattere og filosoffer. Forløbet har således til formål at kortlægge den antikke især hellenistiske forståelse af begrebet og sammenligne denne med den moderne europæiske samt at introducere romersk tid og litteratur.

Kernetekster:
Herodot: ’Kong Kroisos’
Epikur: Brevet til Menoikeus
Seneca: Uddrag af 'Om sjælefred'

Perspektiv:

Måske det er noget helt andet, der gør dig lykkelig, end hvad du tror – og måske svaret skal findes i populær filosofi.
https://www.dr.dk/det-bedste-fra-dr/hvad-er-opskriften-paa-lykke-forfatter-mener-denne-filosofi-kan-give-en-del-af

Baggrundsstof:
Paideia s. 159-166
Om stoicismen: https://www.youtube.com/watch?v=R9OCA6UFE-0
Om epikuræismen: https://www.youtube.com/watch?v=Kg_47J6sy3A
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer