Holdet 2024 ps/5 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Kathrine Rosamunde
Hold 2024 ps/5 (2g3g ps5)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Køn og kønsroller - en introduktion til psykologi
Titel 2 Omsorgssvigt og barnets udvikling
Titel 3 Digitalisering og det tænkende menneske
Titel 4 Ondskab og mobning
Titel 5 Ungdom og belastninger af individet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Køn og kønsroller - en introduktion til psykologi

Introduktion til psykologi som videnskab
Forskellen mellem intuitiv hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi.
Freud og psykoanalysen - en lynintro

Dokumentarer:
Fra Bruce til Brenda (CFU)
Et helt menneske (DR)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Omsorgssvigt og barnets udvikling

Udviklingspsykologi
Kernestof:
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
- Omsorgssvigt
– tilknytning, sårbarhed og resiliens
Supplerende stof:
– det praksis- og anvendelsesorienterede
– videnskabelige og metodiske forhold.
Vi kigger på den sunde udvikling overfor den usunde udvikling.
Vi har fokus på udsatte børn
Som en del af forløbet har vi set:
'Er du Mors lille dreng?'
Uddrag af 'Jørn 10 år senere'
Uddrag af "Tvangsfjernet" - Indefra med Ander Agger, DR.DK
Uddrag af "Christianias Børn", DR.DK
Ainsworth Strange situation: https://www.youtube.com/watchv=QTsewNrHUHU
Sådan er det bare: https://www.dr.dk/drtv/episode/saadan-er-det-bare_99080 (om tilknytningstyper)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 3 Digitalisering og det tænkende menneske

Udviklingspsykologi
Kernestof:
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
Kognition og læring
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Vi har fokus på tænkningens udvikling i lyset af nyere tids digitalisering.
Som en del af forløbet har vi set Piagets forsøg:
https://www.youtube.com/results?search_query=piaget+konservationsfors%C3%B8g
https://www.youtube.com/watch?v=QxUxgPwpfgk
https://www.youtube.com/watch?v=TRF27F2bn-A
Banduras doll experiment
"Er voldelige computerspil skadelige for børn" DR.dk DR2 2012. Tilgået på CFU
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Ondskab og mobning

Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
– stereotyper, fordomme og diskrimination

Vi har fokus på udviklingen af ondskab og mobning.
Vi dykker ned i begreber som lydighed, autoritet, gruppepres og tilskuerffekt.

Herunder arbejdede vi med tekster og videoer fra www.exbus.dk

Som en del  af forløbet har vi set
Ondskab, 2013
The Stanford Prison experiment: https://www.youtube.com/watch?v=_6tz72i3_ac
Milgram experiment:https://www.youtube.com/watch?v=xOYLCy5PVgM&t=215s
The psychology of evil: https://www.youtube.com/watch?v=OsFEV35tWsg
Asch konformitetsforsøg: https://www.youtube.com/watch?v=TYIh4MkcfJA
Bogen: 20 Eksperimenter, Plurafutura, red Henrik Høgh Olsen og Thomas Dalsgaard, s.66-72
'Hængt ud på nettet'. Dr.dk 2018
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 5 Ungdom og belastninger af individet

Personlighed og identitet
– identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping. Opdragelse, familie, daginstitution
Sorg og krise og sorgekslusionens exit i forbindelse med WHO’s reviderede diagnosemanual ICD-11.
Vi har set, forsøg med pædagogiske metoder:
https://www.youtube.com/watch?v=7knYHysbDlo
Udviklingspsykologi
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
Socialpsykologi
- kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
– stereotyper, fordomme og diskrimination
Vi har hørt podcast hvor Iben Maria Zeuthen interviewer Ghita Nørby:
https://www.bing.com/videos/search?q=Iben+Zeuthen+og+Ghita+N%c3%b8rby+Interview&docid=608037111643377204&mid=3BC91C5D3502E1373CA13BC91C5D3502E1373CA1&view=detail&FORM=VIRE

Som en del af forløbet har vi set:
Stress portrait of a killer
https://www.youtube.com/resultssearch_query=stress+portrait+of+a+killer+-+full+documentary
Fældet af stress: https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20F%C3%A6ldet%20af%20stress%20(1)&orderby=title&SearchID=2c0fb88f-46ea-49cf-adb1-0624f0615334&index=1
Ingen styr på ungerne, DR1 2013
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde