Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Hans Erik Ehlers-Kock
|
Hold
|
2024 sa/b (1b sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ungdomskultur
Beskrivelse:
Omdrejningspunktet for grundforløbet i samfundsfag er problemstillingen: Hvordan kan det være, at unge i Danmark på trods af frihed, rigdom og valgmuligheder, har så dårligt mentalt helbred? Gennem forløbets ni moduler introduceres eleverne til de samfundsfaglige discipliner: sociologi og politik. I forløbet inddrages både kvalitative og kvantitative data.
Kernestof:
Sociologi:
Identitetsdannelse og socialisering
Sociale og kulturelle forskelle.
Politik:
Politiske beslutningsprocesser i Danmark
Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Faglige mål:
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer undersøge aktuelle politiske beslutninger.
Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
Undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet.
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
1. Identitetsdannelse i det senmoderne samfund
Hvordan lærer vi mennesker de normer, værdier og færdigheder, som er nødvendige i samfundet, og som skaber betingelser for at vi kan integrere os i samfundet?. Hvad bestemmer vores adfærd? og hvilke faktorer er bestemmende for det enkelte individs livssituation?
Følgende begreber er gennemgået i forløbet og kendskab til begreberne og evnen til at bruge disse begreber udgør de faglige mål:
Socialisation
Social kontrol
Identitet
Traditionel samfund
Moderne samfund
Senmoderne samfund
Anthony Giddens kendetegn: Adskillelse af tid og rum, Øget refleksivitet, Udlejring af de sociale relationer.
Thomas Ziehes begreber: Kulturel frigørelse og formbarhed.
Ulrich Becks kendetegn ved det senmoderne samfund.
Ungdomskultur
De forskellige livsformer
Minervamodellen
Pierre Bourdieus tre kapitalformer.
SFI ́s socialgruppeinddeling.
Social mobilitet og social arv.
Ulighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
2. Politik og Demokrati i den digitale tidsalder
Hvilket politiske partier er der i Danmark og hvad er politiske ideologier? Hvorledes træffes de politiske beslutninger i Danmark, samt i en mere global sammenhæng. Hvilke politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund?
Følgende begreber er gennemgået i forløbet og kendskab til begreberne og evnen til at bruge disse begreber udgør de faglige mål:
Politisk ideologier, liberalisme, konservatisme og socialisme
Partier, vælgere og fordelings- og værdipolitik
Politiske partiers adfærd
Styreformer
Det politiske system og magt
Politisk deltagelse og medborgerskab
Medierne - den fjerde statsmagt.
Mediernes rolle.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
3. Økonomi og Velfærdsstat
Hvilket behov skal mennesket have opfyldt for at kunne leve et godt og lykkeligt liv.
Følgende emner / begreber er gennemgået i forløbet og kendskab til emnerne/begreberne og evnen til at bruge disse udgør de faglige mål.
Mangel- og vækstbehov
Maslows behovspyramide Danskernes forskellige veje til behovsopfyldelse
Markedmekanismerne, udbud og efterspørgsel
Markedet, Det civile samfund, staten
Samfundsøkonomi og det økonomiske kredsløb.
Velfærdstrekanten og de 3 arenaer for behovsopfyldelse
Hvad er god økonomi?
Markedsøkonomi, Planøkonomi, Blandingsøkonomi
Økonomisk politik -finansøkonomi -pengepolitik -strukturpolitik
Velstand og velfærd
Samspillet mellem borger og stat
Velfærdstatens interne og eksterne udfordringer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
4. Repetition og Eksamenstræning
Vi repeterer pensum - laver gamle eksamensopgaver og speedtalking ..
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295035077",
"T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295035077",
"H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295035077"
}