Holdet 2024 sa/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Pernille Bardino Jensen
Hold 2024 sa/t (1t sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb i samfundsfag: Ungdomskultur
Titel 2 Forløb 1: Identitetsdannelse og socialisering
Titel 3 Forløb 2: Dansk politik
Titel 4 Forløb 3: Dansk økonomi
Titel 5 Forløb 4: Repetition og Eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb i samfundsfag: Ungdomskultur

Beskrivelse:
Omdrejningspunktet for grundforløbet i samfundsfag er problemstillingen: Hvordan kan det være, at unge i Danmark på trods af frihed, rigdom og valgmuligheder, har så dårligt mentalt helbred?
Gennem forløbets ni moduler introduceres eleverne til de samfundsfaglige discipliner: sociologi, politik og økonomi. I forløbet inddrages både kvalitative og kvantitative data.

Begreber:
Giddens (individualisering, aftraditionalisering, øget refleksivitet og ontologisk usikkerhed)
Bourdieu (habitus, økonomisk, kulturel og social kapital, felt)
Bernsteins sprogkode-teori
Magt former (Direkte, indirekte og Institutionaliseret)
Lovgivningsprocessen   
Medboger
Civilsamfund, interesseorganisationer, græsrodsbevægelser
Social mobilitet (generations- og karrieremobilitet)
positiv/negativ social arv
mønsterbrydere

Kernestof:
̶ identitetsdannelse og socialisering
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb 1: Identitetsdannelse og socialisering


Hvordan lærer vi mennesker de normer, værdier og færdigheder, som er nødvendige i samfundet, og som skaber betingelser for at vi kan integrere os i samfundet? Hvad bestemmer vores adfærd?

Følgende begreber er gennemgået i forløbet og kendskab til begreberne og evnen til at bruge disse begreber udgør de faglige mål:

Socialisering: Sommerfuglemodellen – primær og sekundær socialisering og multisocialisering model
Social kontrol – Sanktioner
Identitet: : Forskellige lag i identiteten
Traditionel samfund, Moderne samfund, Senmoderne samfund
Anthony Giddens kendetegn: Adskillelse af tid og rum, Øget refleksivitet, Udlejring af de sociale relationer.
Thomas Ziehes begreber: Kulturel frigørelse og formbarhed.
Ulrich Becks kendetegn ved det senmoderne samfund.
Reaktioner på senmoderniteten: Ziehe – subjektivering, ontologisering og potensering
De forskellige livsformer
Minervamodellen
Pierre Bourdieus tre kapitalformer.
Social mobilitet og social arv.
Kultur og nationalitet og Bindestregs identitet
Honneth  : Kampen om anerkendelse
Rosa: Acceleration, resonans

Kernestof:
̶ identitetsdannelse og socialisering
̶ sociale og kulturelle forskelle.
- ligestilling mellem kønnene.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb 2: Dansk politik


Hvilket politiske partier er der i Danmark og hvad er politiske ideologier? Hvorledes træffes de politiske beslutninger i Danmark, samt i en mere global sammenhæng. Hvilke politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund?

Følgende begreber er gennemgået i forløbet og kendskab til begreberne og evnen til at bruge disse begreber udgør de faglige mål:

Politisk ideologier, liberalisme, konservatisme og socialisme
Ideologiske forgreninger
Partier, vælgere og fordelings- og værdipolitik
Politiske partiers adfærd
Vælger adfærd
Magtens tredeling
Demokrati og andre styreformer
Det politiske system og magt
Politisk deltagelse og medborgerskab
Medierne - den fjerde statsmagt (Mediernes rolle)

Kernestof:
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb 3: Dansk økonomi

Hvilket behov skal mennesket have opfyldt for at kunne leve et godt og lykkeligt liv?

Følgende emner / begreber er gennemgået i forløbet og kendskab til emnerne/begreberne og evnen til at bruge disse udgør de faglige mål.

Mangel- og vækstbehov
Maslows behovspyramide
Markedmekanismerne, udbud og efterspørgsel
Markedet, Det civile samfund, staten
Samfundsøkonomi og det økonomiske kredsløb.
Velfærdstrekanten og de 3 arenaer for behovsopfyldelse
Hvad er god økonomi? - De økonomiske mål
Markedsøkonomi, Planøkonomi, Blandingsøkonomi
Økonomisk politik -finansøkonomi -pengepolitik -strukturpolitik
Velstand og velfærd
Velfærdsstatens interne udfordringer

Kernestof:
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb 4: Repetition og Eksamenstræning

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer