Holdet 2024 Sa2/fp61 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Jonas Borchers
Hold 2024 Sa2/fp61 (2h Sa2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Køn og ligestilling
Titel 2 Dansk politik
Titel 3 EU's udfordringer
Titel 4 Økonomi og velfærd
Titel 5 Kriminalitet og straf
Titel 6 Ulighed og social arv
Titel 7 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Køn og ligestilling

Forløbet undersøger på tværs af disciplinerne sociologi, økonomi og politik, hvilken rolle køn spiller i familien, i uddannelsessystemet, på arbejdsmarkedet, i velfærdsstaten og i det politiske liv.

Forløbet afsluttes med en politisk rollespilsdebat, hvor eleverne skal debattere kønskvoter eller ej ud fra tildelte partier.

Kernestof: Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering, samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur, politiske ideologier, skillelinjer, magt - og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene, velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, arbejdsmarkedsforhold, kvantitativ og komparativ metode.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Synopsis: Køn og ligestilling 20-09-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Dansk politik

Et kort forløb med fokus på folketingsvalget 2022 og på de tre klassiske ideologier - liberalisme, konservatisme og socialisme - samt kendetræk ved dansk politik. Derunder partierne og vælgerne. Eleverne introduceres til teorier om partiadfærd og om vælgeradfærd - Molins model, kernevælgere og marginalvælgere, issuevoting-teorien.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Synopsis: Dansk politik 07-11-2024
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 EU's udfordringer

Forløb om EU. Eleverne introduceres for hvad EU er, formålet og opbygning. Herunder arbejder eleverne med danske konflikter i EU regi samt nuværende konflikter i EU, herunder spørgsmålet om det danske forsvarsforbehold og EU's rolle indenfor klimaområdet, hvor EU forhandler klima i FN på ét samlet mandat. Disse to cases har til formål at gøre forløbet aktuelt. Slutteligt diskuteres fordele og ulemper ved Danmarks medlemskab af EU.

Vi skal beskæftige os med følgende temaer:
- EU's formål
- Magten i EU
- Beslutninger i EU
- EU's forsvarssamarbejde
- UNFCCC (COP-regimet i FN, hvor klimaaftaler forhandles)
- EU's internationale rolle i forbindelse med klimaforhandlinger

Centrale begreber og teorier i forløbet:
- integration i dybden og bredden
- Den fri bevægelighed
- EU's toldunion og det indre marked
- EU's udvidelser
- EU's Fælles Udenrigs- og Sikkerhedspolitik (FUSP)
- EU's vigtigste institutioner: Kommisionen, Ministerrådet, EU-parlamentet, EU-Domstolen, Det Europæiske Råd
- Overstatsligt og mellemstatsligt samarbejde
- Suverænitetsafgivelse og Danmarks Grundlov
- Direktiver og forordninger
- EU's beslutningsprocedurer
- Forsvarsforbehold
- PESCO-samarbejdet
- NATO
- EU som udenrigspolitisk aktør
- Bæredygtighed
- EU's klimamål
- EU's forhold til Rusland
- Grøn omstilling og konkurrenceevne

Faglige mål - eleverne skal kunne:
- Undersøge og dokumentere betydningen af EU og globale forhold
- Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.


Primær litteratur:
- Frederiksen, L. (2019). EU's udfordringer: En casebaseret grundbog om EU. Columbus: Side 13-25, 26-40, 41-47, 99-100, 173-179, 179-184, 185-194
- Hasselbach, M. & Knudsen, M. H. (2020). Klima og bæredygtighed. Columbus: Side 114-123, 124-133

Sekundær litteratur:
- Se nedenfor.

Antal normalsider læst i dette forløb: 80

Samlet antal sider læst:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Økonomi og velfærd

Primær litteratur:
Brøndum, Peter m.fl. (2017) "Luk samfundet op" (4. udg.), Columbus

Supplerende materiale:
• Lærerproducerede PowerPoint-præsentationer
• DR: ”Økonomi for dummies med Huxi Bach” (afsnit 1 og 2)


I forløbet har fokuspunkterne været følgende (kernestof):
•Grundlæggende økonomi: Udbud og efterspørgsel, ligevægtspunkt. Markedsøkonomi, planøkonomi og blandingsøkonomi. Det økonomiske kredsløb.
•Økonomiske mål: Vækst (BNP), arbejdsløshed, inflation
•Økonomisk politik: Lempelig og stram finanspolitik, lempelig og stram pengepolitik
•Økonomisk teori: Keynes og Friedman (monetarisme)  
*Velfærdsstatsmodellerne: Den universelle, den selektive og den residuale
•Forskellige typer af økonomiske understøttelse i den universelle velfærds-stat
* Velfærdsstatens udfordringer
•Konkurrencestaten vs. velfærdsstaten
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Casearbejde: Dansk Økonomi 02-02-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Kriminalitet og straf

Et forløb om kriminalitet med fokus på ungdomskriminalitet og årsager til kriminalitet.

Undervejs i forløbet har fokus været på følgende begreber og teorier:
- Typer af kriminalitet: ejendomskriminalitet, voldskriminalitet, seksualforbrydelser, it-kriminalitet
- Maslows behovspyramide
- Metodiske tilgange til undersøgelse af kriminalitet: Registerundersøgelse, Skadestueundersøgelse, offerundersøgelse, selvrapportering
- Opportunitet
- Mørketal
- Den kriminelle lavalder
- Social arv
- Socialisering og resocialisering
- Kendskab til retssystemet: Magtens tredeling, Grundloven, Retsplejeloven, straffeloven, to-instans-princip, byret, landsret, Højesteret, domsmænd, nævninge
- Værdipolitisk venstre, værdipolitisk højre

Årsager til kriminalitet:
- SNAP-modellen
- Kulturteorier (Sutherland)
- Motivationsteorier (Merton)
- Kontrolteorier (Hirschi)
- 'Den kriminelle syndebuk' (Durkheim)

Straf:
- Statsteorien (Weber)
- Samfundspagten
- Naturtilstanden (Hobbes)
- Den retfærdige straf (Kant)

Faglige mål - i forlængelse af dette forløb skal eleverne kunne:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge kriminalitet
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge, samt enkle teorier til at forklare og diskutere kriminalitet som fænomen, herunder som professionsrettet problemstilling
- Undersøge og dokumentere partiernes retspolitik
- Sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- Demonstrere viden om fagets metoder, herunder kvantitativ metode: Statistik, Tabellæsning/figurlæsning, der viser sociale faktorers betydning for hvem der bliver kriminelle, samt formidlingen heraf. Yderligere skal de kunne opstille simple modeller til at forklare kriminalitet.
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- Formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Primær litteratur:
Bjørnstrup, V., Matthiesen, T. & Skov, O. B. (2017). Fra drengestreger til bandekrig. Columbus: Side 11-15, 15-20, 20-26, 27-37, 77-86, 88-94, 102-105

Sekundær litteratur:
Se nedenfor.

Antal normalsider læst i dette forløb: 115,5(?)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Synopsis: Kriminalitet og straf 24-04-2025
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Ulighed og social arv

Primær litteratur:
Brøndum, Peter m.fl. (2017) "Luk samfundet op" (4. udg.), Columbus
Bundgaard, Maria m.fl. (2019) "Sociologisk set: En grundbog i sociologi", Systime

Supplerende materiale:
• Lærerproducerede PowerPoint-præsentationer
• DR: ”En syg forskel", 1. afsnit
* DR: "Barndom på bistand", 1. sæson, 1. afsnit

Begreber og teorier der er gennemgået i forløbet (Kernestof):
* Fattigdom i Danmark: Absolut og relativ fattigdom
* Pierre Bourdieu: Social arv, kapitaler, reproduktion, symbolsk vold
* Karl Marx: samfundets økonomiske struktur (basis og overbygning), merværdi, proletariatet, kommunisme, socialisme
* Livsstil: Minervamodellen – det blå, grønne, violette og rosa segment
* Emner: Social arv inden for uddannelse og sundhed, geografiske forskelle i Danmark
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Eksamensforberedelse

Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Powerpoint til repetition (I) 14-05-2025
Powerpoint til repetition (II) 15-05-2025
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer