Titel
5
|
Kriminalitet og straf
Et forløb om kriminalitet med fokus på ungdomskriminalitet og årsager til kriminalitet.
Undervejs i forløbet har fokus været på følgende begreber og teorier:
- Typer af kriminalitet: ejendomskriminalitet, voldskriminalitet, seksualforbrydelser, it-kriminalitet
- Maslows behovspyramide
- Metodiske tilgange til undersøgelse af kriminalitet: Registerundersøgelse, Skadestueundersøgelse, offerundersøgelse, selvrapportering
- Opportunitet
- Mørketal
- Den kriminelle lavalder
- Social arv
- Socialisering og resocialisering
- Kendskab til retssystemet: Magtens tredeling, Grundloven, Retsplejeloven, straffeloven, to-instans-princip, byret, landsret, Højesteret, domsmænd, nævninge
- Værdipolitisk venstre, værdipolitisk højre
Årsager til kriminalitet:
- SNAP-modellen
- Kulturteorier (Sutherland)
- Motivationsteorier (Merton)
- Kontrolteorier (Hirschi)
- 'Den kriminelle syndebuk' (Durkheim)
Straf:
- Statsteorien (Weber)
- Samfundspagten
- Naturtilstanden (Hobbes)
- Den retfærdige straf (Kant)
Faglige mål - i forlængelse af dette forløb skal eleverne kunne:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge kriminalitet
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge, samt enkle teorier til at forklare og diskutere kriminalitet som fænomen, herunder som professionsrettet problemstilling
- Undersøge og dokumentere partiernes retspolitik
- Sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- Demonstrere viden om fagets metoder, herunder kvantitativ metode: Statistik, Tabellæsning/figurlæsning, der viser sociale faktorers betydning for hvem der bliver kriminelle, samt formidlingen heraf. Yderligere skal de kunne opstille simple modeller til at forklare kriminalitet.
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- Formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Primær litteratur:
Bjørnstrup, V., Matthiesen, T. & Skov, O. B. (2017). Fra drengestreger til bandekrig. Columbus: Side 11-15, 15-20, 20-26, 27-37, 77-86, 88-94, 102-105
Sekundær litteratur:
Se nedenfor.
Antal normalsider læst i dette forløb: 115,5(?)
|