Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Hanne Skadborg, Lea Engelbrecht Lavtsen
|
Hold
|
2024 la/l (2l la)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introforløb. Augustus
Vi arbejder med tilrettelagte latinske begynderstykker for dels at repetere pensum fra AP/latin grundforløbet dels lære helt grundlæggende grammatik. Introduktionen skal således give afsæt for det videre arbejde med latinske originaltekster. Vi fokuserer på Augustus' regeringsperiode, samt Augustus som person og politisk skikkelse. Augustus politiske program rækker også bagud i tid og eleverne arbejder derfor med senrepublikken, samt trækker de lange linjer i Roms historie tilbage til grundlæggelsen.
Materiale: Susanne Høeg. Augustus + Basisgrammatik. Modtryk 2019
Stk. I, II, IIIA, IIIB, IV
Grammatik s. 10-13, 16-17, 28-31, 44, 62-72, 55-56
Øvrigt materiale/ baggrundsstof
Materiale: Susanne Høeg. Augustus + Basisgrammatik. Modtryk 2019
s. 4-7 (indledning)
s. 26-27: Augustus som præst + Prima Porta statuen
s. 34-36 : Sueton om Augustus
s. 38-39: Seneca om Augustus
Film: Antikkens storbyer, Rom, DRKultur 2019, 60 min.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Senrepublikkens digtning. Catul
Forløbet skal give indsigt i senrepublikkens digtning/tidlig guldalder digtning, repræsenteret af Catul. Herunder Cæsar-tidens tankesæt med den græske kulturs/litteraturs indtog i Rom.Vi fokuserer på Catuls private/personlige digte til og om kvinden Lesbia (Clodia). Vi følger kærlighedsforholdet fra starten og den stormende forelskelse til afslutningen som ledsages af bitterhed og fornedrelse. Der vil blive perspektiveret til både samtidige kilder og nutidige litterære tekster.
Dette forløb er planlagt som et lidt længere forløb, da vi desuden vil arbejde intensivt med at lære ny grammatik til hvert tekststykke.
Centrale begreber: OTIUM/NEGOTIUM: Otium med fokus på det erotiske tilbagetrukne liv med elskerinden og vennerne, og "carpe diem" - Negotium Det traditionelle, aktive politiske liv
Materiale: Susanne Høeg: Catul, Modtryk 2019
STATARISK læst (eksamenstekster):
Digt, 5, 3, 13.
I alt ca.4 s.
KURSORISK/ læst i oversættelse:
Digt 8, 43, 70, 75, 51, 85, 58.
Ialt ca. 1 s.
Grammatik s. 8-9, 12-13, 16-17, 26-27, 36-37, 40
Øvrigt materiale/baggrundsstof:
Susanne Høeg: Catul, Modtryk 2019 s. 4-5 (indledning), s. 41-44: Ciceros forsvarstale for Caelius, s. 50: Sapfo digt 31
Elevoplæg om: Digteren Catul, Sapfo, neoterikerne, epikuræisme.
Allan A. Lund: I seng med romerne. Køn og sex i det antikke Rom, Mus.Tus. 2005, s. 109-111 + 116-120
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Genkende og identificere almindeligt forekommende latinske enkeltformer ud fra kendskab til stammer og bøjningsendelser og anvende denne morfologiske viden i en syntaktisk analyse af latinske sætninger ̶- Oplæse og oversætte lettere latinske originaltekster til dansk med brug af fagets hjælpemidler - Sætte teksterne ind i deres historiske og kulturelle kontekst - Udnytte sproglige iagttagelser i en forståelse af teksten ̶- Identificere centrale ord og begreber i de latinske tekster og genkende dem som fremmedord og låneord i andre sprog, herunder videnskabssprogene
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Phaedrus
Den antikke fabel: Phaedrus Vi har talt om genrens opståen i Grækenland og traditionen efter den græske fabeldigter Æsop. Vi har arbejdet med fablens opbygning, temaer, stiltræk og funktion, herunder Phaedrus´ samfundskritiske og politiske perspektiver. Derudover har vi set på fablens 'persongalleri' (mennesker og dyr) som indgår i de små fortællinger og den rolle de spiller, samt hvilke dyder og laster, der tillægges de forskellige aktører.
Materiale:
Jo Hermann: Gloseret latinsk tekst fundet på nettet. @ Artige Ord 2005.
Oversættelse fra Sommer & Sørensen, Latinserien, ved Erik Jensen og Sv. Aa. Outzen.
Omfang latinsk tekst ca. 2,4 ns.:
Statarisk læst (eksamenstekster):
Den sprængte frø og oksen (Rana rupta et bos I, 24)
Ræven og druen (IV,3 De vulpe et uva)
Ulven og lammet (I,1 Lupus et agnus)
Kursorisk/i oversættelse:
Koen, geden, fåret og løven (I,5 Vacca et capella, ovis et leo)
Om menneskenes fejl (IV,10 De vitiis hominum)
Æslet og den gamle hyrde (I,15 (Asinus ad senem pastorem)
Omfang øvrigt materiale: ca. 12 sider.
Indledningen side 59-62 i Latin her og nu, Jørgensen og Jensen, Praxis, 2021
Små projektlignende elevopgaver om følgende emner: - Om Phaedrus - Om fabelgenren.
lærerproduceret introduktionsmateriale
Elevernes egne opslag på nettet
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Seneca
Med udgangspunkt i Senecas 'Slavebrev' skal vi kort stifte bekendtskab med brevgenren. Vi taler om Senecas menneskesyn med udgangspunkt i stoicismen, og eleverne får kendskab til slaveriet i Rom. Vi skal perspektivere til uddrag af to andre Senecabreve.
Materiale:
Jo Hermann: Gloseret latinsk tekst fundet på nettet. @ Artige Ord 2004.
Oversættelsen er fra Torzten og Christensen, Romersk Antologi.
Omfang latinsk tekst: 3,5 ns.
Seneca, Epistulae ad Lucilium/Slavebrevet:
læst statarisk (eksamenstekst): afsnit 1, 5.
læst kursorisk/oversættelse: Resten af brevet (afsnit 2-4, 6-21)
Perspektivering:
Seneca: brev 16 (afsnit 3-5) og brev 50 (fra Susanne Høeg & Margit Kiil Jørgensen: God Latin 4: Seneca - stoiske tanker, Modtryk).
Supplerende materiale:
Susanne Høeg & Margit Kiil Jørgensen: God Latin 4: Seneca - stoiske tanker, Modtryk 2020 Introduktion til Seneca og hans tid; side 4-6
Lærerproduceret materiale om det romerske slaveri og stoicisme.
Omfang supplerende materiale ca. 10 ns.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65467384561",
"T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65467384561",
"H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65467384561"
}