Holdet 2024 Ng/4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Naturgeografi B
Lærer(e) Anders Taarnborg Bartholdy
Hold 2024 Ng/4 (3g Ng4)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 NG B Kystmorfologi
Titel 2 Kort forløb om vandstress i Europa
Titel 3 Orkaner
Titel 4 Forløb omkring Stevns klint
Titel 5 Forløb om vejr, klima og klimaforandringer
Titel 6 Geologi
Titel 7 Fællesoplæg om sand og beton
Titel 8 2 Workshops om bæredygtig bolig og klimasikring
Titel 9 Hydrologi, floder og geomorfologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 NG B Kystmorfologi

Arbejde med kystsikring og kystmorfologi, herunder opmåling af kystprofil bag en bølgebryder med aflevering om kystbeskyttelse.

Materiale brugt i undervisningen:
Bog:
Naturgeografi jorden og mennesket 2. udgave. side 128 - 139
PDF fra kystdirektoratet - Kystanalyse side 29-36 (Ligger på TEAMS)
Google earth øvelse - kystformer. Øvelsen ligger på TEAMS i dokumentet "Kystformer i google earth""
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering kystbeskyttelse bag en bølgebryder 2024 29-08-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kort forløb om vandstress i Europa

En stor del af holdet har været på studietur til Barcelona, og har i den forbindelse set på dæmninger og afsaltningsanlæg i forbindelse med ferskvandsforsyning til byen.

Som optakt til turen har hele holdet arbejdet med selvvalgte cases omkring vandstress forskellige steder i Sydeuropa.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Orkaner

I forløbet har vi arbejdet med orkaners dannelse, samt kørt et case-forløb hvor tidligere orkaners historik blev undersøgt.

Aflevering: Case omkring en bestemt orkans udvikling og skader

Materialer vi har arbejdet med

Bog:
Naturgeografi Jorden og Mennesket 2. udgave
side 164-167, side 147-150 øverst.

Hjemmesider:
https://www.tropicalstormrisk.com
https://www.nhc.noaa.gov
https://youtu.be/0RhiAnkm37E
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb omkring Stevns klint

Kort forløb om Stevnsklint afsluttet med ekskursion til klinten. Elevoplæg ved klinten med fokus på kridtet, fiskeleret, bryozokalken og istidens rolle i at hæve klinten op.

Efter ekskursionen har vi arbejdet med kulstofkredsløbet og olieindvinding fra lag af kridt/kalk.

Vi har også lavet eksperimentelt arbejde ved at måle porøsiteten af kridtprøver hjemtaget fra Stevns klint, samt kigget på bryozokalk i mikroskob.

Materialer brugt i forløbet
Bog:
Naturgeografi jorden og mennesket
side 50-51
side 172-174 kulstofkredsløbet og tilbagekoblinger

PDF: Geoviden nr 3 2014 "STEVNS KLINT - ny dansk verdensarv" (ligger på TEAMS)
(ligger på TEAMS)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport Indvinding af olie fra kalk 01-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb om vejr, klima og klimaforandringer

Forløbet har fokuseret på: Vejrforudsigelse herunder fokus på nedbørsdannelse, Strålingsbalancen, Naturlige og kunstige klimaforandringer, tørke på Afrikas horn, Klimamodeller og fremtidens klima samt El Niño (ENSO) og NAO-indekset.

Eleverne har lavet følgende skriftligt:
Øvelse til at bestemme luftens fugtighed
Videoaflevering med vejrudsigter, og jetstrømmens dannelse
Rapport omkring Strålingsbalancen

Materialer brugt i undervisningen:

Bog:
Naturgeografi jorden o mennesket 2. udgave
Side: 146-149, 150-154, 160-161, 167-168, 174-177, 191-195

Geografihåndbogen 4. udgave
Side 191-206 og 214-225    udleveret som PDF og findes på TEAMS i klimatologimappen

Geodetektiven side 179-189

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Vejrudsigt aflevering 22-01-2025
Strålingsbalancen og Klimaet 10-02-2025
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Geologi

Forløb har fokuseret på følgende:
Pladetektonik, jordskælv, Tsunamier, og Bjergarter.

Materialer brugt i forløbet:
Bog:
Naturgeografi jorden og mennesket 2. udgave:
Side 63 -97

Geodetektiven 1. udgave:
side 107-114

Hjemmesider:
Webgeology - bjergarter: https://www.nbvm.no/dk/rocks1_dk.html
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Fællesoplæg om sand og beton

Oplæg fra DTU og efterfælgende undervisning om sand som begrænset ressource, og aske som muligt alternativ

Præsentationen blev holdt ved følgende PDF:
Substitution af sand i beton_Espergærde.pdf
PDF'en ligger på modulet her i lectio, samt i TEAMS mappen under "generelt" og "filer"


Oplægsteksten til arrangementet lyder som følger:

Vi er ved at løbe tør for sand i Danmark, af den type og kvalitet der kan bruges i beton. På samme tid produceres der en masse aske ved forbrænding af træ, som lige nu kan bruges til byggemateriale eller jordforbedring som man ofte ser med aske fra kraftværkerne. Nu har vi fundet en bestemt type aske som potentielt kan slå to fluer med et smæk, ved at anvende det som erstatning for naturligt sand, som man dermed ikke behøver suge op fra havbunden eller grave op fra en grusgrav. Ydermere skal materialet transporteres kortere afstande end sand der importeres fra forskellige landsdele, eller sågar fra udlandet.
Det skal derfor undersøges hvilken effekt det har på betons holdbarhed og styrke, og hvor det eventuelt kan finde vej til anvendelse ude i beton industrien.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 2 Workshops om bæredygtig bolig og klimasikring

2 Workshops afholdt af elever fra AAU

1) Skab en bæredygtig bolig
2) Klima og klimasikring

Her arbejde eleverne blandt andet med lokale oversvømmelsesløsninger, såkaldte LAR løsninger, og undersøgte hvordan man kan nedbringe sit klimaaftryk ved for eksempel at energioptimere sin bolig.
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Hydrologi, floder og geomorfologi

Forløbet har haft særlig fokus på: Det fluviale landskab, Naturgenopretning, grundvand og grundvandsforurening og vandets kredsløb. Vi har også beskæftiget os med det danske landskab, herunder istider, og landskaber skabt efter sidste istid.

Eleverne har målt vandføring i Nivå og Usserød Å, samt været på ekskursion langs Usserød Å med fokus på naturgenopretning, og problematikker med oversvømmelser som følge af genslyngning. Fulgt op af rapportaflevering om emnet.
Der ud over har vi været på en geomorfologisk ekskursion rundt i nordsjælland, og set på dødislandskaber, randmoræner, tunneldale, åsbakker og stenalderhavets kystklinter.

Materialer brugt i undervisningen

bog:
Naturgeografi jorden og mennesket 2. udgave
side 103-128
Side  200-207
Per smeds kort for Sjælland - ligger på TEAMS under Hydrologi og Geomorfologi

PDF:
Uddrag Nærringsstoffer Arealanvendelse og Naturgenopretning miljøministeriet 1997 (8 sider). findes på TEAMS


Hjemmesider
https://youtu.be/FpZVVEjFhv0
https://youtu.be/3IXUF9n16nA
https://miljoegis.mim.dk/cbkort?&profile=miljoegis-klimatilpasningsplaner

Video
Når vandet kommer - ligger på TEAMS i Hydrologimappen. Filformatet er .ts, og det kan afspilles med afspilleren vlc-player. Den kan hentes ned gratis fra nettet.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Vandføring i Nivåen 06-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer