Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Kathrine Rosamunde
|
Hold
|
2024 ps/7 (2g3g ps7)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Køn og kønsroller - en introduktion til psykologi
Introduktion til psykologi som videnskab
Forskellen mellem intuitiv hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi.
Freud og psykoanalysen - en lynintro
Dokumentarer:
Fra Bruce til Brenda (CFU)
Et helt menneske (DR)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Omsorgssvigt og barnets udvikling
Kernestof:
Udviklingspsykologi
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
- Omsorgssvigt
– tilknytning, sårbarhed og resiliens
Supplerende stof:
- det praksis- og anvendelsesorienterede
– videnskabelige og metodiske forhold
Vi kigger på den sunde udvikling overfor den usunde udvikling.
Vi har fokus på Erikson, Mahler, Bowlby, Stern, Ainsworth
Vi har fokus på udsatte børn
Som en del af forløbet har vi set:
'Er du Mors lille dreng?'
Uddrag af 'Jørn 10 år senere'
Uddrag af "Tvangsfjernet" - Indefra med Ander Agger, DR.DK
Uddrag af "Christianias Børn", DR.DK
Ainsworth Strange situation: https://www.youtube.com/watchv=QTsewNrHUHU
Sådan er det bare: https://www.dr.dk/drtv/episode/saadan-er-det-bare_99080 (om tilknytningstyper)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Digitalisering og det tænkende menneske
Udviklingspsykologi
Kernestof:
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
Kognition og læring
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Supplerende stof:
videnskabelige og metodiske forhold. Spejlneuroners opdagelse og deres betydning for forskningsområdet omkring forståelsen af mennesket udvikling og empati.
Vi har fokus på tænkningens udvikling i lyset af nyere tids digitalisering.
Vi har fokus på Piaget og Bandura
Som en del af forløbet har vi set Piagets forsøg:
https://www.youtube.com/results?search_query=piaget+konservationsfors%C3%B8g
https://www.youtube.com/watch?v=QxUxgPwpfgk
https://www.youtube.com/watch?v=TRF27F2bn-A
Banduras doll experiment
"Er voldelige computerspil skadelige for børn" DR.dk DR2 2012. Tilgået på CFU
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Ondskab og mobning
Kernestof:
Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
– stereotyper, fordomme og diskrimination
Supplerende stof:
– videnskabelige og metodiske forhold (kritik af Stanford experiment, fejlkilder)
Vi har fokus på udviklingen af ondskab og mobning.
Vi dykker ned i begreber som konformitet, lydighed, autoritet, grupper og gruppepres, moralsk frakobling og tilskuereffekt.
Herunder arbejdede vi med tekster og videoer fra www.exbus.dk
Som en del af forløbet har vi set
Ondskab, film Mikael Håfström 2003
The Stanford Prison experiment: https://www.youtube.com/watch?v=_6tz72i3_ac
Milgram experiment:https://www.youtube.com/watch?v=xOYLCy5PVgM&t=215s
The psychology of evil: https://www.youtube.com/watch?v=OsFEV35tWsg
Asch konformitetsforsøg: https://www.youtube.com/watch?v=TYIh4MkcfJA
Bogen: 20 Eksperimenter, Plurafutura, red Henrik Høgh Olsen og Thomas Dalsgaard, s.66-72
'Hængt ud på nettet'. Dr.dk 2018
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Ungdom og belastninger af individet
Personlighed og identitet
– identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping. Opdragelse, familie, daginstitution
Sorg og krise og sorgekslusionens exit i forbindelse med WHO’s reviderede diagnosemanual ICD-11.
Vi har set, forsøg med pædagogiske metoder:
https://www.youtube.com/watch?v=7knYHysbDlo
Udviklingspsykologi
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
Socialpsykologi
- kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
– stereotyper, fordomme og diskrimination
Vi har hørt podcast hvor Iben Maria Zeuthen interviewer Ghita Nørby:
https://www.bing.com/videos/search?q=Iben+Zeuthen+og+Ghita+N%c3%b8rby+Interview&docid=608037111643377204&mid=3BC91C5D3502E1373CA13BC91C5D3502E1373CA1&view=detail&FORM=VIRE
Som en del af forløbet har vi set:
Stress portrait of a killer
https://www.youtube.com/resultssearch_query=stress+portrait+of+a+killer+-+full+documentary
Fældet af stress: https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20F%C3%A6ldet%20af%20stress%20(1)&orderby=title&SearchID=2c0fb88f-46ea-49cf-adb1-0624f0615334&index=1
Ingen styr på ungerne, DR1 2013
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65482616844",
"T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65482616844",
"H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65482616844"
}