Holdet 2024 ng/f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Catharina Frost Lerche, Kenneth Thrane
Hold 2024 ng/f (1f ng)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 NG 1# Vejr og Klima
Titel 2 NG 2# Geologi
Titel 3 NG 3# Vand og Geomorfologi
Titel 4 NG 4# Bæredygtighed
Titel 5 NG 5# Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 NG 1# Vejr og Klima

Eleverne vil få indsigt i de processer der styrer vejret og klimaet på jorden. I forbindelse med dette lærer eleverne om atmosfæren, klima- og plantebælter (inklusiv hydrotermfigurer), strålings- og energibalance, årstider, albedo, vanddampsindhold og dugpunkt, nedbørstyper (konvektion-, konvergens-, stigning- og frontnedbør), corioliseffekten samt styrende globale vindsystemer.

1f. Litteraturliste til vind og vejr

PRIMÆR LITTERATUR
Leholt, Otto: Klimatologi (2017):
Hvorfor har vi årstider: s. 2-4.

Mangelsen, Jimmy et. al: Naturgeografi – Vores verden, 2. udgave.
Klima- og plantebælter: s. 264-267
Nedbør i verden: s. 272
Temperatur: s. 246-247
Kyst- og fastlandsklima: s. 249-250
Nedbørsformer: s. 256-259 (øverst).

Forsøg og videnskabeligt arbejde:
Analyse af hydrotermfigurer
Nedbør i 3 glas



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 NG 2# Geologi

Eleverne vil opnå kompetencer i at forholde sig til og anvende geofaglige repræsentationsformer som tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder. Derudover vil eleverne få en overordnet forståelse samt kunne give en samlet beskrivelse af grundlæggende geologiske processer. Eleverne skal desuden blive bekendt med, samt benytte fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt samt udføre simple former for empiribaseret arbejde, bag computeren og i felten.

Eleverne vil opnå en grundlæggende viden om: jordens opbygning, Alfred Wegener og teorien om kontinentaldrift og den pladetektoniske model, pladegrænser (konstruktive/divergerende, destruktive/konvergerende og bevarende/transforme pladegrænser), konvektion, oceanplader og kontinentalplader, vulkanen typer og forskel i viskositet (kegle- og skjoldvulkan), jordskælvs placering og størrelser ift. pladegrænser,  sammenhæng og forskellen mellem mineraler og bjergarter, grundlæggende bestemmelse og differentieringen mellem de tre bjergartshovedgrupper (magmatiske, sedimentære og metamorfe bjergarter), samt processerne (erosion, transport, aflejring, sedimentation, diagenese, opsmeltning, metamorfose, afkøling og hævning), der ligger bag dannelsen af de tre bjergartstyper samt deres respektive placering i det geologiske kredsløb.
Afslutningsvis bliver der kigget på anvendelser af de geologiske råstoffer og ressourcer inklusiv bl.a. udvalgte metaller og olie inklusive oliedannelse og kulstofkredsløbet.  

Forsøg/øvelser:
• Viskositet
• Bjergartsbestemmelse (håndstykker)
• Pladegrænser og forskelle på topografi, eventuelle vulkaner og jordskælv
• Felttur til Espergærde havn: bjergartsbestemmelse
• Interaktivt kulstofkredsløb
• Olie fanget under sand

hjemmeside med interaktivt kulstofkredsløb nu og for 300 år siden:
http://d3tt741pwxqwm0.cloudfront.net/WGBH/pcep14/pcep14_int_co2cycle/index.html#s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 NG 3# Vand og Geomorfologi

Eleverne vil lære om glacialmorfologiske jordbundsaflejringer fra sidste og forrige istid (Weichsel, Saale), hvilket danner grundlag for at kunne forstå udgangspunktet for vandets kredsløb, grundvandsdannelse i Øst- og Vestdanmark, permeabilitet og porøsitet, de tilgængelige vandressourcer, dennes placeringer, udnyttelse, samt forvaltning og udfordringer. Eleverne vil arbejde med vandbalanceligningen samt dykke ned i dennes komponenter (nedbør, potentiel- eller aktuel fordampning, samt overjordisk og underjordisk afstrømning). Forløbet vil have en fokus på den overfladiske afstrømning og giver eleverne forståelse, kendskab og viden om fluvialmorfologi samt ”vandløbets tre stadier” (ung/øvre, modent/mellem, gammelt/nedre) og dominerende processer heri (erosion, transport og aflejring). Der udføres feltarbejde hvor eleverne lære at opmåle tværsnitsprofil af en å, samt beregner en gennemsnits strømhastighed, for afslutningsvis at kunne beregne åens vandføring.


Forsøg/øvelser
• Vandføring i å
• Vandbalanceligningen: Beregn vandbalancen over et år  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 NG 4# Bæredygtighed

Emner:
Bæredygtighed (økologisk, økonomisk og social bæredygtighed)
Madspild og social, økologisk og økonomisk bæredygtighed
Global fordeling af fødevarer, fødevareindtag i rige og fattige lande, vegetabilske vs animalske fødevarer og energi, konsekvenser af for lidt mad
Forskellige fødevarers klimaaftryk
Verdensmålene
Bæreevne
Økologisk fodaftryk
Befolkningsvækst
Opdeling af Verden
i-lande og u-lande
Blackers demografiske transitionsmodel
Befolkningspyramider
Forudsætninger for industrialisering

DR horisont film om madspild:
https://www.youtube.com/watch?v=aKGjEndEhgg
https://www.youtube.com/watch?v=P2EZm4zbhi8

Find jeres eget økologiske fodaftryk med http://www.footprintcalculator.org/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 NG 5# Eksamensforberedelse

Repetition og gennemgang af udvalgte figurer og diagrammer som eleverne finder udfordrende, vendespil/spørgekort med fagtermer samt orientering omkring en eventuel eksamens situation.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
NG aflevering: Vendespil med fagtermer 11-05-2025
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer