Holdet 1h me (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Thomas Hangård Rasmussen
Hold 2025 me/1h (1h me, 1h me pp1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Intro til mediefag og de filmiske virkemidler
Titel 2 2. Introduktion til filmdramaturgi
Titel 3 4. Shorts - kortfilmsforløb
Titel 4 5. Pilotprojekt - Lav en kortfilm (fiktion)
Titel 5 7. Eksamensproduktionen
Titel 6 6. Fakta - Short Dox

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Intro til mediefag og de filmiske virkemidler

Velkommen til! Som det første i mediefag skal I lære om de filmsproglige virkemidler på billedsiden (derunder klipning) og på lydsiden.

Som led heri ser I filmeksempler på de filmiske virkemidler og arbejder med analyse af filmcitater og kortfilm, samt I skal lave nogle  små praktiske øvelser, hvor de forskellige filmiske virkemidler I lærer om skal anvendes.

Grundbog: "Levende billeder" (3. udg.), s. 9, 19-50.

Filmisk materiale:
"Black Hole", kortfilm, 1 min. (billedsiden og dramaturgi): https://www.youtube.com/watch?v=1ijTTyxyaKk

Anslaget til "Løvernes konge" (billedsiden): https://www.youtube.com/watch?v=GibiNy4d4gc

Anslaget til "Wild at heart" (lydsiden): https://www.youtube.com/watch?v=0dSswe5IWzQ

Anslaget til "Terminator 2 - Judgment Day" (lydsiden...og billedsiden): https://www.youtube.com/watch?v=QH8tFNzJ9cE

Video med diverse korte filmeksempler på kontinuitetsklipning og montageklipning: https://www.dropbox.com/scl/fi/50yk576qkjda04ikipaj2/Klipning-video.mp4?rlkey=ptpqdw9wkmqkc849fjz4l9t5i&e=2&st=p8ucnqso&dl=0

Titelsekvensen til "Dexter" - The Morning Routine. Fokus er på farveskala og farvesymbolik: https://www.youtube.com/watch?v=ej8-Rqo-VT4

Look-See - A Father's Hug. Fokus er på lyssætning (high key og low key) og farver: https://www.youtube.com/watch?v=FiE_bMYTmQs&list=PLfarU_76noqq6x-ZBx9ysQN5tDlxn_dgw&index=4


Praktiske øve-produktioner:

1. Lav en suspense-scene
2. Hoppende Person X - billedbeskæringerne og billedperspektiverne
3. Paradis - Pia Klees have - en montagescene der iscenesætter Pia Klees have som et paradis på jord
4. Små øvelser - fem styks - ud i forskellige klippeteknikker indenfor kontinuitetsklipning (usynlig klipning): Klip på bevægelse, klip på blikretning, elliptisk klipning, match cut og krydsklipning
5. Lav en dialog-scene
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2. Introduktion til filmdramaturgi

I forlængelse af forløbet vi lige har gennemført, hvor I er blevet introduceret til de filmsproglige virkemidler på billed- og lydside, introduceres I nu for filmdramaturgi - derunder tre-akts-modellen, orkestrering af karakterer og karaktertyper, aktantmodellen og for dramaturgiske virkemidler som set up/pay off, forhindringer, tidsfrister, suspense og surprise.

Vi gør det med udgangspunkt i to danske kortfilm på ca. 25 min. længde:
- "Ud, spring over, ind" (Thomas Daneskov, 2013)
- Sail on, my love" (Jonatan Kais, 2020)


Grundbog: "Levende billeder" (3. udg.), s. 37-44.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 4. Shorts - kortfilmsforløb

I dette forløb skal I lære om kortfilmsformatet - med fokus på fiktive kortfilm. Kendetræk ved kortfilmsformatet, de tre kortfilmstyper:

1) Den klassisk fortællende kortfilmstype
2) Slice of life kortfilmstypen
3) Den eksperimenterende kortfilmstype

Udgangspunktet for forløbet er den nye bog kortfilm "Shorts" af Dorte Granild og Mette Wolfhagen. (Systime, 2023).
Kapitel 1: 'Shorts'

Eleverne skal kunne:
- redegøre for forskelle mellem fiktion og fakta
- redegøre for kendetræk ved kortfilmsformatet
- redegøre for- og kunne analysere de tre froskellige kortfilmstyper: 'Den
  klassisk fortællende kortfilm', 'Slice of life kortfilmen' og 'Den
  eksperimenterende kortfilm'
- analysere kortfilm med  den tilegnede viden om de kendetræk ved de tre kortfilmstyper, samt viden filmiske virkemidler på billedsiden og lydsiden, og viden om dramaturgiske virkemidler.

Filmisk materiale:

"The Lift" (Daniel Kragh-Jakobsen, 2019) - klassisk fortællende kortfilm

"Pistol" (Andreas Thaulow, 2016) - slice of life kortfilm

"Papa" (Dario Fau, 2023) - slice of life kortfilm

"Don't worry" (Jakob Grahl, 2021) -  slice of life kortfilm

"The Black Hole" (Olly Williams & Phil Sansom, 2008)  - slice of life kortfilm

"The End of Time" (Milcho Manchevski, 2017) - eksperimenterende kortfilm

"Overgang" (Jesper Quistgaard, 2013) - slice of life kortfilm

"Vis mod" (Anders Walter, 2014) - slice of life kortfilm

"9 meter" (Anders Walter, 2012) - klassisk fortællende kortfilm

"Helium" (Anders Walter, 2013) - klassisk fortællende kortfilm
"Knust glas" (Anders Walter, 2013) - musikvideo med træk af den klassisk fortællende kortfilm




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 5. Pilotprojekt - Lav en kortfilm (fiktion)

Pilotprojektet bliver et større filmprojekt i stil med promoveringsvideoen for Pia Klee, men bliver der tale om at I skal lave en fiktiv kortfilm. I skal nærmere bestemt lave en kortfilm af 'slice of life' kortfilmstypen. Den skal vare 2-3 minutter.

Det er en generalprøve på jeres eksamensprojekt, som I skal begynde på her i december.

Grupperne skal aflevere en filmsynopsis og en skudliste i præproduktionsfasen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 7. Eksamensproduktionen

Fra start november og frem til start december skal I lave eksamensproduktion:
- præproduktion (filmidé, filmsynopsis og skudliste)
-  produktion (filmoptagelser)
-  postproduktion (redigering af filmoptagelser)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 6. Fakta - Short Dox

Med udgangspunkt i Dorte Granild og Mette Wolfhagens eBog "Shorts" præsenteres eleverne for fakta-hovedgenren, faktakontrakten, autencitetsmarkører, dokumentargenren og kort for forskellige fortælleformer indenfor dokumentargenren: Den autoritative, den observerende, den poetiske og den performative.

Kapitel 2: 'Short dox' er læst i klassen.

Filmisk materiale:

- "Svane Musikradio" (Anders Holst & Kim Frost, 2022) - træk af den observerende og den poetiske fortælleform)

- "EG - Et afsluttet kapitel" (Frederik Valentin, 2016) - der er tale om en
   tidligere eksamensproduktion, der handler om elevens tre år på
   Espergærde Gymnasium. Der er træk af den autoritative fortælleform og
   den poetiske.

- "Alting har en begyndelse! (første syv minutter af den 21 min. lange dokumentarkortfilm, instrueret af Marie Limkilde: 2017). Den observerende og poetiske fortælleform.

- "Kvindefængslet" - episode 1 (DR 2024, tilrettelæggere Asger Mow, Maria Lyhne Høj Vejen og Simon Lereng Wilmont). Den observerende fortælleform.

. "Hotel 22" (Elizabeth Lo, 2015). Eleverne har lavet en prøveeksamen ud fra de første fire minutter af dokumentarkortfilmen. Den observerende fortælleform.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer