Espergærde Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Espergærde Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1h me (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau
Mediefag C
Lærer(e)
Thomas Hangård Rasmussen
Hold
2025 me/1h (
1h me
,
1h me pp1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
1. Intro til mediefag og de filmiske virkemidler
Titel 2
2. Introduktion til filmdramaturgi
Titel 3
4. Shorts - kortfilmsforløb
Titel 4
5. Pilotprojekt - Lav en kortfilm (fiktion)
Titel 5
7. Eksamensproduktionen
Titel 6
6. Fakta - Short Dox
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
1. Intro til mediefag og de filmiske virkemidler
Velkommen til! Som det første i mediefag skal I lære om de filmsproglige virkemidler på billedsiden (derunder klipning) og på lydsiden.
Som led heri ser I filmeksempler på de filmiske virkemidler og arbejder med analyse af filmcitater og kortfilm, samt I skal lave nogle små praktiske øvelser, hvor de forskellige filmiske virkemidler I lærer om skal anvendes.
Grundbog: "Levende billeder" (3. udg.), s. 9, 19-50.
Filmisk materiale:
"Black Hole", kortfilm, 1 min. (billedsiden og dramaturgi):
https://www.youtube.com/watch?v=1ijTTyxyaKk
Anslaget til "Løvernes konge" (billedsiden):
https://www.youtube.com/watch?v=GibiNy4d4gc
Anslaget til "Wild at heart" (lydsiden):
https://www.youtube.com/watch?v=0dSswe5IWzQ
Anslaget til "Terminator 2 - Judgment Day" (lydsiden...og billedsiden):
https://www.youtube.com/watch?v=QH8tFNzJ9cE
Video med diverse korte filmeksempler på kontinuitetsklipning og montageklipning:
https://www.dropbox.com/scl/fi/50yk576qkjda04ikipaj2/Klipning-video.mp4?rlkey=ptpqdw9wkmqkc849fjz4l9t5i&e=2&st=p8ucnqso&dl=0
Titelsekvensen til "Dexter" - The Morning Routine. Fokus er på farveskala og farvesymbolik:
https://www.youtube.com/watch?v=ej8-Rqo-VT4
Look-See - A Father's Hug. Fokus er på lyssætning (high key og low key) og farver:
https://www.youtube.com/watch?v=FiE_bMYTmQs&list=PLfarU_76noqq6x-ZBx9ysQN5tDlxn_dgw&index=4
Praktiske øve-produktioner:
1. Lav en suspense-scene
2. Hoppende Person X - billedbeskæringerne og billedperspektiverne
3. Paradis - Pia Klees have - en montagescene der iscenesætter Pia Klees have som et paradis på jord
4. Små øvelser - fem styks - ud i forskellige klippeteknikker indenfor kontinuitetsklipning (usynlig klipning): Klip på bevægelse, klip på blikretning, elliptisk klipning, match cut og krydsklipning
5. Lav en dialog-scene
Indhold
Kernestof:
Ikke lektie: Inspiration til den spændingsladede filmproduktion I skal lave i grupper er denne korte, meget simple Tivoli-reklame, hvor der krydsklippes mellem en meget spændt lille piges POV og halvnære/nære indstillinger med pigens tiltagende spænd
image.png
Ikke lektie: Levende billeder, s. 19-51 tekstuddrag om de filmiske virkemidler.pdf
Lektie 1:
Som forberedelse til modulet, skal du læse de første 8 sider af den vedhæftede pdf, altså s. 19-27. Filmiske virkemidler. Levende billeder, s. 19-51.pdf Du skal have styr på begreberne nedenfor:
Opgave til modulet - billedbeskæringer og billedperspektiver: Filmisk næranalyse af kortfilmen THE BLACK HOLE.docx
Læs hjemme de næste 6 sider i Levende billeder PDFen, altså s. 27-32:Filmiske virkemidler. Levende billeder, s. 19-51.pdf Du skal have styr på begreberne nedenfor:
Den færdigredigerede produktion skal du uploade her i min Dropbox mappe: Thomas Dropbox
Filmisk næranalyse af kortfilmen THE BLACK HOLE med god besvarelse af opgaven.docx
Jeg har fået adgang til at vi kan komme ud og filme i en rigtig fed, grøn have, som er i gåafstand fra EG. Kan I lave lækre optagelser, som kan få den grønne have til at blive rigtig natur-sexet?
Vi nåede ikke virkemidler på lydsiden i modulet tirsdag. Så læs s. 29-32 om lyd på film i Levende billeder bogen eller her i PDFen: Filmiske virkemidler. Levende billeder, s. 19-51.pdf Du skal have styr på begreberne nedenfor:
Næranalyse af TERMINATOR 2 JUDGMENT DAY lydsiden og billedsiden.docx
Nu skal du få viden om teori bag klipning...redigering.
I modulet får I tid til at redigere gruppens optagelser fra Pias have Dropbox: Pia's PARADIS have
Klipning - video
Plads inddeling - der gælder indtil jeg siger de ikke gælder
Fik du ikke læst lektiesiderne om klipning, så læs dem nu. De er vigtige at kunne.
Øvelse 1: Klip på bevægelse BITCHES
En væsentlig del af film er dialoger mellem to eller flere personer i en scene. Hvordan laver man en filmdialog, som fungerer godt? Det skal vi øve på på i dette modul.
How to: Editing Film Dialogue
To lektier:
Vi indleder modulet med jeres næranalyse af klipningen i "Terminator 2 - Judgment Day" scenen fra forrige modul i tirsdags!
Morning Routine' Title Sequence | Dexter | SHOWTIME
Samme sider som til i går, s. 39-45 i "Levende billeder" bogen - handler om lyssætning i film, farver og billedkomposition. Filmiske virkemidler. Levende billeder, s. 19-51 (1).pdf
I skal læse hele den vedhæftede PDF fil - s. 19-51 om de filmiske virkemidler. Filmiske virkemidler. Levende billeder, s. 19-51.pdf
Lektie hjemme: Genopfrisk de filmiske virkemidler ved at læse denne PPT: Intro de filmiske virkemidler.pptx
FEMO principperne: Fire veje til fede filmiske frames
I kan slå betydningen op af de fleste af begreberne i dette dokument: Mediefaglige begreber a-z 2024.docx
Læs s. 51 og 53-54 (minus de grå tekstbokse om Chernobyl-serien), samt s. 56, 57 og 58 i "levende billeder" grundbogen.
Filmdramaturgisk analyse af UD, SPRING OVER, IND.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
2. Introduktion til filmdramaturgi
I forlængelse af forløbet vi lige har gennemført, hvor I er blevet introduceret til de filmsproglige virkemidler på billed- og lydside, introduceres I nu for filmdramaturgi - derunder tre-akts-modellen, orkestrering af karakterer og karaktertyper, aktantmodellen og for dramaturgiske virkemidler som set up/pay off, forhindringer, tidsfrister, suspense og surprise.
Vi gør det med udgangspunkt i to danske kortfilm på ca. 25 min. længde:
- "Ud, spring over, ind" (Thomas Daneskov, 2013)
- Sail on, my love" (Jonatan Kais, 2020)
Grundbog: "Levende billeder" (3. udg.), s. 37-44.
Indhold
Kernestof:
Læs s. 51 og 53-54 (minus de grå tekstbokse om Chernobyl-serien), samt s. 56, 57 og 58 i "levende billeder" grundbogen.
Filmdramaturgisk analyse af UD, SPRING OVER, IND.docx
image.png
De læste sider om filmdramaturgi skal du bruge til at besvare række analysespørgsmål til den fede kortfilm "Ud, spring over, ind": Filmdramaturgisk analyse af UD, SPRING OVER, IND 2025.docx
Læs hjemme s.63 til 65 i "Levende billeder" om tre-akter-modellen (ordinary world - special world - ordinary world) og berettermodellen.
Filmdramaturgisk analyse af UD, SPRING OVER, IND 2025.docx
Filmdramaturgisk analyse af SAIL NO, MY LOVE 2025.docx
Skim hjemme siderne om filmdramaturgi, som I læste i det første modul med mig: Levende billeder, s. 51-65 FILMDRAMATURGI.pdf
Jonatan laver også musikvideoer. Du kan tjekke den her ud, som han lavede for Drew Sycamore i start 2021:Drew Sycamore - 45 Fahrenheit Girl (Official Music Video)
Levende billeder, s. 51-65 FILMDRAMATURGI.pdf
introduktion til projektdage med at lave promoveringsvideo til Pia Klees mission om at skybrudssikre danske boliger.docx
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
4. Shorts - kortfilmsforløb
I dette forløb skal I lære om kortfilmsformatet - med fokus på fiktive kortfilm. Kendetræk ved kortfilmsformatet, de tre kortfilmstyper:
1) Den klassisk fortællende kortfilmstype
2) Slice of life kortfilmstypen
3) Den eksperimenterende kortfilmstype
Udgangspunktet for forløbet er den nye bog kortfilm "Shorts" af Dorte Granild og Mette Wolfhagen. (Systime, 2023).
Kapitel 1: 'Shorts'
Eleverne skal kunne:
- redegøre for forskelle mellem fiktion og fakta
- redegøre for kendetræk ved kortfilmsformatet
- redegøre for- og kunne analysere de tre froskellige kortfilmstyper: 'Den
klassisk fortællende kortfilm', 'Slice of life kortfilmen' og 'Den
eksperimenterende kortfilm'
- analysere kortfilm med den tilegnede viden om de kendetræk ved de tre kortfilmstyper, samt viden filmiske virkemidler på billedsiden og lydsiden, og viden om dramaturgiske virkemidler.
Filmisk materiale:
"The Lift" (Daniel Kragh-Jakobsen, 2019) - klassisk fortællende kortfilm
"Pistol" (Andreas Thaulow, 2016) - slice of life kortfilm
"Papa" (Dario Fau, 2023) - slice of life kortfilm
"Don't worry" (Jakob Grahl, 2021) - slice of life kortfilm
"The Black Hole" (Olly Williams & Phil Sansom, 2008) - slice of life kortfilm
"The End of Time" (Milcho Manchevski, 2017) - eksperimenterende kortfilm
"Overgang" (Jesper Quistgaard, 2013) - slice of life kortfilm
"Vis mod" (Anders Walter, 2014) - slice of life kortfilm
"9 meter" (Anders Walter, 2012) - klassisk fortællende kortfilm
"Helium" (Anders Walter, 2013) - klassisk fortællende kortfilm
"Knust glas" (Anders Walter, 2013) - musikvideo med træk af den klassisk fortællende kortfilm
Indhold
Kernestof:
Der er én lektie, som ikke er lang.
100 Meter Fri (dansk kortfilm)
Læs hjemme den korte lektie i "Shorts" grundbogen, s. 18-20 om 'slice of life-kortfilmen.
Par-arbejde i moduletAnalyseopgaver til kortfilmen "Overgang": OVERGANG (2013) 1. Tæl hvor mange indstillinger, der er i alt i kortfilmen. Hvordan er klippetempoet?2. Hvor mange scener er der i kortfilmen? Og hvor lang tid strækker plottet sig over?
Læs afsnittet 'Den klassisk fortællende kortfilm' i "Shorts" grundbogen, side 16-18.
Analyse af Anders Walter 9 meter som eksempel på den klassisk fortællende kortfilmstype ELEVVERSION (3).pptx
Læs afsnittet 'Den eksperimenterende kortfilm' i "Shorts" grundbogen, side .
Ikke lektie - analyseopgave i modulet: Hvilken kortfilmstype hører hver af disse tre kortfilm under.docx
Opgavebeskrivelse PILOTPROJEKT LAV EN SLICE OF LIFE KORTFILM.docx
Deadline for aflevering af pilotprojektet er i dag, fredag - kl. 24. Vi ser jeres slice of life kortfilm i modulet mandag. Dropbox: Upload jeres pilotprojekt her
I dette modul skal pilotprojekt-grupperne forberede en gruppefremlæggelse af deres pilotprojekt i stil med den I skal lave til den rigtige gruppeeksamen til december.
Opstart af eksamensprojektet. I skal i gang med præproduktion: 1) Få filmidé. 2) Lave filmsynopsis. 3) Lave skudliste eller storyboard.
Vi arbejder videre med eksamensprojektet i dette modul. I gik i gang med præproduktionen i går - det fortsætter I med i dette modul. 1) Få filmidé. 2) Lave filmsynopsis. 3) Lave skudliste eller storyboard. Tidsplan for eksamensprojektet i 1h me nov-d
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
5. Pilotprojekt - Lav en kortfilm (fiktion)
Pilotprojektet bliver et større filmprojekt i stil med promoveringsvideoen for Pia Klee, men bliver der tale om at I skal lave en fiktiv kortfilm. I skal nærmere bestemt lave en kortfilm af 'slice of life' kortfilmstypen. Den skal vare 2-3 minutter.
Det er en generalprøve på jeres eksamensprojekt, som I skal begynde på her i december.
Grupperne skal aflevere en filmsynopsis og en skudliste i præproduktionsfasen.
Indhold
Kernestof:
Opgavebeskrivelse PILOTPROJEKT LAV EN SLICE OF LIFE KORTFILM.docx
Lektie hjemme. Læs eksemplet på en rigtig god filmsynopsis til elevfilmen "Hideaway" i den vedhæftede opgavebeskrivelse til pilotprojektet.
image.png
Eksempel på god skudliste til kortfilmen Hideaway.docx
Vejledning mediefag c stx hf hhx htx- om prøveformen se s. 21 i dokumentet.
Deadline for aflevering af pilotprojektet er i dag, fredag - kl. 24. Vi ser jeres slice of life kortfilm i modulet mandag. Dropbox: Upload jeres pilotprojekt her
I dette modul skal pilotprojekt-grupperne forberede en gruppefremlæggelse af deres pilotprojekt i stil med den I skal lave til den rigtige gruppeeksamen til december.
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
7. Eksamensproduktionen
Fra start november og frem til start december skal I lave eksamensproduktion:
- præproduktion (filmidé, filmsynopsis og skudliste)
- produktion (filmoptagelser)
- postproduktion (redigering af filmoptagelser)
Indhold
Kernestof:
I dette modul skal pilotprojekt-grupperne forberede en gruppefremlæggelse af deres pilotprojekt i stil med den I skal lave til den rigtige gruppeeksamen til december.
Opstart af eksamensprojektet. I skal i gang med præproduktion: 1) Få filmidé. 2) Lave filmsynopsis. 3) Lave skudliste eller storyboard.
Vi arbejder videre med eksamensprojektet i dette modul. I gik i gang med præproduktionen i går - det fortsætter I med i dette modul. 1) Få filmidé. 2) Lave filmsynopsis. 3) Lave skudliste eller storyboard. Tidsplan for eksamensprojektet i 1h me nov-d
Sidste modul til at lave præproduktion i...
Du har nu lært om 'slice of life' kortfilmstypen, 'den klassisk fortællende' kortfilmstype og 'den eksperimenterende kortfilm'.
Du skal hjemme skimme s. 107-114 i "Shorts" bogen. Siderne handler om Anders Walter og det som vi kalder 'auteur' analyse:. 1h me 2025 auteuranalyse af Helium (Anders Walter)
Vi fortsætter arbejdet med den danske instruktør Anders Walter og hans måde at lave kortfilm på. Ham med "Vis mod" og "9 meter". I modulet i tirsdag analyserede vi hans kortfilm "Helium". Det arbejde fortsætter vi med i dette modul.
1h me 2025 auteuranalyse af Helium (Anders Walter)
I modulet skal du prøve hvordan man går til den individuelle del af mediefagseksamen. Den del, hvor du får 30 min. forberedelsestid (60 min. for dem med dispensation), og hvor du så bliver eksamineret i ca. 25 min. af mig (og censor).
Læs hjemme to sider - s. 121-122 - i Shorts bogen.
Husk jeres filmsynopsis og skudliste til modulet, som I så kan redigere efter.
Link til Alting har en begyndelse
Link til: Hotel 22
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
6. Fakta - Short Dox
Med udgangspunkt i Dorte Granild og Mette Wolfhagens eBog "Shorts" præsenteres eleverne for fakta-hovedgenren, faktakontrakten, autencitetsmarkører, dokumentargenren og kort for forskellige fortælleformer indenfor dokumentargenren: Den autoritative, den observerende, den poetiske og den performative.
Kapitel 2: 'Short dox' er læst i klassen.
Filmisk materiale:
- "Svane Musikradio" (Anders Holst & Kim Frost, 2022) - træk af den observerende og den poetiske fortælleform)
- "EG - Et afsluttet kapitel" (Frederik Valentin, 2016) - der er tale om en
tidligere eksamensproduktion, der handler om elevens tre år på
Espergærde Gymnasium. Der er træk af den autoritative fortælleform og
den poetiske.
- "Alting har en begyndelse! (første syv minutter af den 21 min. lange dokumentarkortfilm, instrueret af Marie Limkilde: 2017). Den observerende og poetiske fortælleform.
- "Kvindefængslet" - episode 1 (DR 2024, tilrettelæggere Asger Mow, Maria Lyhne Høj Vejen og Simon Lereng Wilmont). Den observerende fortælleform.
. "Hotel 22" (Elizabeth Lo, 2015). Eleverne har lavet en prøveeksamen ud fra de første fire minutter af dokumentarkortfilmen. Den observerende fortælleform.
Indhold
Kernestof:
Sidste modul til at lave præproduktion i...
Du har nu lært om 'slice of life' kortfilmstypen, 'den klassisk fortællende' kortfilmstype og 'den eksperimenterende kortfilm'.
Du skal hjemme skimme s. 107-114 i "Shorts" bogen. Siderne handler om Anders Walter og det som vi kalder 'auteur' analyse:. 1h me 2025 auteuranalyse af Helium (Anders Walter)
Vi fortsætter arbejdet med den danske instruktør Anders Walter og hans måde at lave kortfilm på. Ham med "Vis mod" og "9 meter". I modulet i tirsdag analyserede vi hans kortfilm "Helium". Det arbejde fortsætter vi med i dette modul.
1h me 2025 auteuranalyse af Helium (Anders Walter)
I modulet skal du prøve hvordan man går til den individuelle del af mediefagseksamen. Den del, hvor du får 30 min. forberedelsestid (60 min. for dem med dispensation), og hvor du så bliver eksamineret i ca. 25 min. af mig (og censor).
Læs hjemme to sider - s. 121-122 - i Shorts bogen.
Husk jeres filmsynopsis og skudliste til modulet, som I så kan redigere efter.
Link til Alting har en begyndelse
Link til: Hotel 22
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71380439899", "T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71380439899", "H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71380439899" }