Holdet 1g4 sa (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Niels Leifer
Hold 2025 sa/gf4 (1g4 sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb i samfundsfag 2025

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb i samfundsfag 2025

Foløbets titel er:
"Unges identitetsdannelse og trivsel i det senmoderne digitale samfund"

Beskrivelse:
Omdrejningspunktet for grundforløbet i samfundsfag er problemstillingen hvorfor man taler om en trivselskrise blandt unge i Danmark, på trods af frihed, rigdom og valgmuligheder.

Gennem forløbets ni moduler introduceres eleverne til de samfundsfaglige discipliner: sociologi (især) og politik (i mindre omfang). I forløbet inddrages både kvalitative og kvantitative data.

Kernestof:
Sociologisk teori om det senmoderne samfund
Rettigheder og demokratisk deltagelse.
De politiske ideologier.

Faglige mål:
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer undersøge aktuelle politiske beslutninger.
Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer