Holdet 1g6 sa (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Poul Kornerup-Lauridsen
Hold 2025 sa/gf6 (1g6 sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Unges identitetsdannelse og trivsel i det senmoder

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Unges identitetsdannelse og trivsel i det senmoder

Beskrivelse:

Omdrejningspunktet for grundforløbet i samfundsfag er problemstillingen ulighed i uddannelse, polarisering og regeringens forslag om elevfordeling på de gymnasiale uddannelser. Gennem forløbets ni moduler introduceres eleverne til de samfundsfaglige discipliner: sociologi, politik og økonomi. Med de sociologiske briller på undersøges ulighed empirisk, og vi arbejder med forskellige begreber, der kan forklare ulighed i uddannelse. Politisk introduceres til det politiske system og det undersøges, hvordan aftalen om elevfordeling er blevet til og hvilke forskellige politiske argumenter, der er for og imod forslaget, både blandt partierne og i befolkningen. Endelig kigger vi på de økonomiske aspekter, herunder på, hvad det koster samfundet, når 20% ikke får en uddannelse. I forløbet inddrages både kvalitative og kvantitative data.

Faglige mål:

Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.

Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer undersøge aktuelle politiske beslutninger.

Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre

Undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet.

Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer