Holdet 1g13 sa (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Morten Emmerik Wøldike
Hold 2025 sa/gf13 (1g13 sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Unges identitetsdannelse og trivsel

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Unges identitetsdannelse og trivsel

Omdrejningspunktet for grundforløbet i samfundsfag er problemstillingen: Unges identitetsdannelse og trivsel i det senmoderne digitaliserede samfund. I forløbet introduceres eleverne til de samfundsfaglige discipliner: sociologi
og politik, og i forløbet er inddraget både kvalitative og kvantitative data, herunder et særligt fokus på Trivselskommissionens rapport fra 2025.

Forløbet er afsluttet med et miniprojekt, hvor eleverne har interviewet deres forældre og bedsteforældre om kropsidealer/skønhedsidealer og deres digitale skyer og har arbejdet i grupper om præsentationer af deres fund og resultater og har lavet fremlæggelser for hinanden i klassen.

Kernestof:
Sociologisk teori om det senmoderne samfund og identitetsdannelse, individualisering og digitaliseret hverdagsliv og teorier om magt, seksualitet og køn.   

Faglige mål:
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde