Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Espergærde Gymnasium og HF
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Jonas Ingemar Blomqvist, Laura Niebuhr McQueen, Mette Lind-Harder
|
|
Hold
|
2025 nv/gf7 (1g7 nv, 1g7 nv bi, 1g7 nv bi øv, 1g7 nv ke, 1g7 nv ke øv, 1g7 nv ng, 1g7 nv ng øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Bæredygtig energi
Beskrivelse: Eleverne præsenteres for bæredygtighedsbegrebet i en social, økonomisk, økologisk kontekst. Herefter vil fokus for forsøgene være økologisk bæredygtighed, men i den afsluttende rapport kan perspektiveringen inddrage både social og økonomisk bæredygtighed.
Faglige mål: Generelt:- Gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed. - Opsamle, systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer- Demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik indenfor naturvidenskab- Opsamle, systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer.
Naturgeografi: Viden om bæredygtighed, kulstofkredsløbet, oliedannelse og forekomster, vindenergi, høj- og lavtryk.
Litteratur: Naturgeografi - Vores Verden s. 63-65, 246-250, 280-284 + dokument om kulstofkredsløbet (1 side). DR dokumentar (2024): Jorden Kalder – farvel til skiferien?
Kompetencer: Opstille, anvende og fortolke lineære sammenhænge. Vise relevansen og anvendelsen af naturvidenskab i samfundet.
Arbejdsformer: Klasseundervisning, projektarbejdsform, skriftligt arbejde, eksperimentelt arbejde, feltarbejde.
Evaluering: Løbende evaluering med udgangspunkt i tre skriftlige produkter (to journaler og en rapport). Afsluttende mundtlig prøve med udgangspunkt i elevens skriftlige portfolio.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Biologi-naturgeografi: Bæredygtighed
I forløbet arbejdes der med den naturvidenskabelige metode med fokus på bæredygtighed. Der arbejdes med organiske stofferes opbygning og funktion, de energigivende nærringsstoffer, kostanalyse og de nye kostråd, fotosyntese, respiration og kulstofkredsløb.
Eksperimentelt arbejde:
Øvelse 1: Undersøgelse af melbillelarvers fødepræferencer
Øvelse 2: Fotosynteseforsøg
Øvelse 3: Kostanalyse og de nye kostråd
Materiale:
"Insekter som mad" s. 6-7, 12, 22-34
"Biologi i udvikling" 2. udg. s., 216-219, 228
Typer af data, NV-bogen, kapitel 5
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Melbillelarvers fødepræferencer
|
13-08-2025
|
|
Arbejdsspørgsmål til s. 216-219, 128 i biologi i
|
14-08-2025
|
|
Fotosyntese forsøg
|
25-08-2025
|
|
Organiske stoffer
|
26-08-2025
|
|
Kostanalyse
|
05-09-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Biologi-kemi: "Alkohol og den forstyrrede celle"
I forløbet "Alkohol og den forstyrrede celle" arbejder vi med cellens opbygning og funktion med fokus på cellemembranen, vakuole, mitokondrier og grønkorn. Vi ser også på alkoholmolekylet, og hvordan det påvirker celler. Begreberne diffusion og osmose gennemgås også. Vi har desuden fokus på det kontrollede forsøg, variable, fejlkiler og usikkerheder.
Eksperimentelt arbejde + rapport:
Øvelse 4: Alkohols destabilisering af biologiske membraner
Øvelse 5: Osmose i kartofler
Øvelse 6: Forsøg med karse
Materiale:
Biologi i udvikling 2. udg. s. 18
KRAM - alkohol s. 25.
Biologi til tiden s. 14-15.
Biologi i udvikling, 1. udgave, s. 17.
Typer af data, NV-bogen, kapitel 5
Den naturvidenskabelige metode, NV-bogen kapitel 2
Tekst om frøspiring fra ”Skolen i skoven"
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Kemirapport: Oxidation
|
24-09-2025
|
|
Rapport til rødbedeforsøg
|
26-09-2025
|
|
Kemirapport: Rødbedefarve
|
01-10-2025
|
|
Rapport til osmose i kartofler
|
02-10-2025
|
|
Kemi: Poster/PP
|
09-10-2025
|
|
Rapport til karseforsøget
|
19-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71427285221",
"T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71427285221",
"H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71427285221"
}