Holdet 1g8 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Hanna Kjær, Jesper Juulsgaard Meyer, Nina Kløcker Heinel
Hold 2025 nv/gf8 (1g8 nv, 1g8 nv bi, 1g8 nv bi øv, 1g8 nv ke, 1g8 nv ke øv, 1g8 nv ng, 1g8 nv ng øv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 NV Biologi - alkohol og celler
Titel 2 NV kemi - alkohol
Titel 3 Bæredygtig energi
Titel 4 NV Biologi - bæredygtighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 NV Biologi - alkohol og celler

Der er overordnet arbejdet med den naturvidenskabelige metode.

I biologi er der arbejdet med cellens opbygning og funktion. Her har været fokus på cellemembranen, vakuolen, mitokondrier, grønkorn, diffusion og osmose. Der er arbejdet med forskellige måder at forstyrre cellen via ethanol molekylets opbygning og dennes påvirkning på cellemembranen samt forskellige saltkoncentrationers påvirkning af kartofler (osmose).

Øvelser i biologi:
- Alkohols destabilisering af biologiske membraner (rødebedeforsøg)
- Osmose i kartofler
- Forsøg med karse og ethanol

Materiale i biologi:
- Biologi i udvikling 1. udgave s. 17
- Biologi i udvikling 2. udgave s. 18
- KRAM - alkohol s. 25
- Biologi til tiden s. 14-15
- Typer af data, NV-bogen kapitel 5
- Den naturvidenskabelige metode, NV-bogen kapitel 2
- Tekst om frøspiring fra "Skolen i skoven"
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Cellens opbygning og funktion 12-08-2025
Destabilisering af cellemembran 21-08-2025
Oxidation af alkoholer 21-08-2025
Rødbedeforsøg Kemi 28-08-2025
Osmoseforsøg 04-09-2025
Karseforsøg 10-09-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 NV kemi - alkohol

Generelt:
Gennemføre eksperimenter i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed. Opsamle, systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer. Demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik indenfor naturvidenskab.

Generelle mål og kompetencer:
Kendskab til forskellige kvantitative og kvalitative metoder.
Kendskab til forskellige forsøgsdesign og en evne til at vurdere usikkerheder, fejlkilder og hvordan eksperimenter kan forbedres.

Specifikke faglige mål repræsenteret ved de 4 øvelser:
Muffinsøvelse, for at opnå erfaring i atgå i laboratoriet.
Oxidation af permanganat, for at arbejde med et kvalitativt forsøg.
Bestemmelse af farvestoffet Betanin i rødbeder, herunder arbejde med standardkurve og spektroskopi. Afleverer journal over forsøget.
Gæringsforsøg, herunder simpel mængdeberegning - ikke som laboratorieøvelse, men teoretisk.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Cellens opbygning og funktion 12-08-2025
Destabilisering af cellemembran 21-08-2025
Oxidation af alkoholer 21-08-2025
Rødbedeforsøg Kemi 28-08-2025
Osmoseforsøg 04-09-2025
Karseforsøg 10-09-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Bæredygtig energi

Grundforløb I NV med fokus på Rapportskrivning og naturvidenskabelig metode
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
olie 18-09-2025
Arbejdsspørgsmål om fotosyntese, respiration mm. 23-09-2025
Insekter som mad 25-09-2025
Fotosynteseforsøg 30-09-2025
tryk 01-10-2025
Arbejdsspørgsmål ISM s. 22-29 02-10-2025
Kostanalyse 21-10-2025
vind 24-10-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 NV Biologi - bæredygtighed

NV Biologi: Bæredygtighed

Vi har arbejdet med potentialet i insekter som mad, opbygning og funktion af makronæringsstoffer (proteiner, carbohydrater og fedtstoffer), kostanalyse og kostråd. Derudover er der arbejdet med fotosyntese, respiration, carbon kredsløb, fødekæder og fødepyramide.

Øvelser i biologi:
- Undersøgelse af melbillelarvers fødepræferencer
- Fotosyntese forsøg (vandpest og BTB som pH-indikator)
- Kostanalyse

Materialer i biologi:
- Insekter som mad s. 6-7, 12, 22-34 (sidstnævnte undtaget farvede sider)
- Biologi i udvikling 2. udgave s. 216-219, 228
- Typer af data, NV-bogen, kapitel 5
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Arbejdsspørgsmål om fotosyntese, respiration mm. 23-09-2025
Insekter som mad 25-09-2025
Fotosynteseforsøg 30-09-2025
Arbejdsspørgsmål ISM s. 22-29 02-10-2025
Kostanalyse 21-10-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde