Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Espergærde Gymnasium og HF
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Jonas Ingemar Blomqvist, Mette Lind-Harder, Niels Kristian Holm
|
|
Hold
|
2025 nv/gf10 (1g10 nv, 1g10 nv bi, 1g10 nv ke, 1g10 nv ke øv, 1g10 nv ng, 1g10 nv ng øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
2
|
Bæredyghed (bio-del)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Bæredygtig energi
Beskrivelse: Eleverne præsenteres for bæredygtighedsbegrebet i en social, økonomisk, økologisk kontekst. Herefter vil fokus for forsøgene være økologisk bæredygtighed, men i den afsluttende rapport kan perspektiveringen inddrage både social og økonomisk bæredygtighed.
Faglige mål: Generelt:- Gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed. - Opsamle, systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer- Demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik indenfor naturvidenskab- Opsamle, systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer.
Naturgeografi: Viden om bæredygtighed, kulstofkredsløbet, oliedannelse og forekomster, vindenergi, høj- og lavtryk.
Litteratur: Naturgeografi - Vores Verden s. 63-65, 246-250, 280-284 + dokument om kulstofkredsløbet (1 side). DR dokumentar (2024): Jorden Kalder – farvel til skiferien?
Kompetencer: Opstille, anvende og fortolke lineære sammenhænge. Vise relevansen og anvendelsen af naturvidenskab i samfundet.
Arbejdsformer: Klasseundervisning, projektarbejdsform, skriftligt arbejde, eksperimentelt arbejde, feltarbejde.
Evaluering: Løbende evaluering med udgangspunkt i tre skriftlige produkter (to journaler og en rapport). Afsluttende mundtlig prøve med udgangspunkt i elevens skriftlige portfolio.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71427301293",
"T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71427301293",
"H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71427301293"
}