Holdet 1g11 En (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Jacob Sjúrður Hansen
Hold 2025 En/gf11 (1g11 En, 1g11 En vejl.)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Identities

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Identities

Vi samler op fra jeres undervisning i grundskolen og undersøger forskellige kilder med det overordnede tema "Aspects of Identity". Temaets forløb behandler flere underember (sub-themes) så som Young identity, Digital identity, Ethnic identity etc.

Arbejdet med kildematerialerne kombineres derudover med grammatik- og sprogundervisning. Endvidere taler vi om kultur, historie, politik - hvad vi nu har tid til i dette indledende kursus / forløb, der er springbræt til jeres studieretning fra november 2025.

We will mainly speak English in class (get used to it from day one). Dog ikke grammatik, som forklares på dansk ;-)

OBS: PCs will not be used much in class. Instead, there will be a strong emphasis / focus on writing by hand and reading printed text materials. This is foremost to teach you all to concentrate on the materials / subthemes and not be disturbed by the wonders of the World Wide Web during class ;-)


Introduction first week: Short short stories

Young identity:  
Short story: Michael Richards: Just Like That (1987)

Short movie: Stephen Daldry: Eight (1998) (12.35)
https://www.youtube.com/watch?v=zlYzsIYP6GE&ab_channel=FilmmanCineMix

Digital identity:  
Article: Ashley Crossman: The Presentation of Self in Everyday Life (2015): on Goffman

Ethnic identity:
LeAlan Jones: Our America

Identity – before and after:
Ray Bradbury: The Highest Branch on the Tree (1998)

Gender Identity:
National Geographic, The Gender Issue, children on gender (2016): https://www.youtube.com/watch?v=2B3ea7IGwLA

Article: Alexa Keefe: Gender Revolution Carries a Message of Hope (2016)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer