Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Espergærde Gymnasium og HF
|
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
|
Lærer(e)
|
Jacob Sjúrður Hansen
|
|
Hold
|
2025 SP/gf/3 (1g11 SP)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
1.g Grundforløb Español
I dette opstartsgrundforløb på samlet 9 moduler introduceres eleverne til grundlæggende spansk grammatik og den spansktalende verden.
Der bruges ikke PC i undervisningen. Der skrives kun på papir / i notehæfte.
Som udgangspunkt bruges bogen Caminando igennem hele forløbet sammen med forskellige grammatiske opgaver.
Grammatiske fokuspunkter:
- Alfabetet: udtale af enkelte bogstaver + udtale af bogstaverne i ord (fonetisk), især j, ll, y og stumt h.
- De regelmæssige ar, er og ir verber (implicit subjekt).
- De uregelmæssige verber ser og estar med betydning og forskelsbrug samt verbet hay.
- De uregelmæssige verber ir, hacer og tener.
- De 8 kendeord med fokus på bestemt / ubestemt, ental / flertal.
- Navneord og køn + flertalsendelser
- Tillægsord og køn + flertalsendelser (begrænset omfang).
- Tal 0 -31.
- Ugens 7 dage og årets 12 måneder.
- De 11 grundfarver (begrænset omfang)
Der vil være fokus på simpel spansk tale samt læsning (individuelt / grupper) af udvalgte kapitler i Caminando bogen.
- Hjemmeopgaverne (elevtid) vil være grammatiske opgaver på minlæring.dk
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1. Intro: Jeres professor Jacob + lo básico (lectio, minlæring, skrivehæfter etc.)
-
2. Introducción al clase de español.
-
1. Hvad lærte I om i sidste uge?
-
2. En el libro rojo: side 8 og 9 (transparente ord / udtale af bogstaverne).
-
3. Libro rojo: ser / estar (s. 66 / s. 23). Hvordan bøjes de + skrive korte sætninger.
-
1. Intro til _Ser_ og _Estar_ = at være
-
2. Fokus på s. 11 /12 + Fortælle om sig selv mundtligt med ser og estar (página) catorce (14)).
-
3. Kort hvordan regelmæssige ar, ir og ar verber bøjes
-
4. Læsning og forståelse i par s. 17 og s. 19 + studér bøjningsmønstrene af Ser og Estar på s. 19.
-
1. Lektie, øve hvordan verberne "SER" og "ESTAR" bøjes: side 66 og side 23 i el libro rojo (den røde bog).
-
2. Se videoen: ser y estar en español. Hvordan man bruger de to verber.
-
1. Mundtligt øve ar-verber med 6 forskellige ar-verber.
-
2. De spanske kendeord i de 6 grupper.
-
3. Kryds og tværs med lande + soduku med tallene 1-9.
-
1. Du skal øve bøjningsmønstrene på de regelmæssige -ar, -er -ir verber.
-
Artikler / kendeord s. 18.
-
1. Terningeleg med regelmæssige verber ar, er, ir + forstå på dansk hvad øvelserne betyder.
-
2. Øvelser med at bøje og bruge SER, ESTAR og TENER.
-
3. Opgaver i eng. / esp., minlæring / elevtidopgaver på Lectio, om læselektier etc.
-
1. GRUNDIGT øve bøjninger af 3 uregelmæssige verber: A) ESTAR (bogen / libro rojo s. 23) og SER (libro rojo s. 66) = Kan du dem nogenlunde udenad? + B) Verbet TENER, s. 32 (libro rojo). Samlet = 3 uregelmæssige verber.
-
2. Øv igen og igen: De regelmæssige verbers bøjningsmønstre
-
1. A) Fokus på bøjning af IR (terningeleg), B) Skrive 3 sætninger i ental og 3 sætninger i flertal.
-
2. Læsning og fokus på artikler og verber s. 17 og 28-29.
-
3. I par: Læse og forstå teksten s. 46-47.
-
1.Du skal øve bøjningsmønstret af det uregelmæssige verbum Hacer (s. 66) og det stærk uregelmæssige verbum Ir (s. 41).
-
2. Caminando bogen: A) Genlæs og forstå side 19-20 (fokus på bøjningen af ESTAR) + B) S. 28-29 (fokus på bøjningen af ar-verber samt bøjning af TENER).
-
1. Terningeleg med de regelmæssige verber.
-
2. HACER (s. 66) og bruge det til vejr (s. 35) + ESTAR og vejr + papir.
-
3. Kryds og tværs øvelser med de tre regelmæssige verber.
-
1. Camindando bogen: Øv dig på at bøje verberne ESTAR, HACER, IR (s. 184) + SER, TENER og DECIR (s.183).
-
2. Har du skrevet bøjningsmønstrene af ESTAR, HACER, IR, SER, TENER (5 i alt) i dit grønne hæfte? Ellers, så få det gjort ;-) + Skriv også bøjningsmønstret på det nye verbum DECIR.
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
1. Regelmæssige verber + ser / estar + hay
|
31-08-2025
|
|
2. Artikler / kendeord
|
21-09-2025
|
|
3. Substantiver og køn
|
05-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71428637222",
"T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71428637222",
"H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71428637222"
}