Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23
|
Institution
|
Tradium
|
Fag og niveau
|
Virksomhedsøkonomi A
|
Lærer(e)
|
Jacob Østergaard Svarrer, Jan Furbo Sørensen
|
Hold
|
2022 hhx22j VøA (1j VøA hhx)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
01 Virksomheden og dens økonomi (1-8)
Indhold
Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof
VØ – systime Ibog, Niveau B, 9788761670816, Virksomheden (kapitel 1-8)
Diverse avisartikler.
Løvens hule
Omfang
Anvendt uddannelsestid
Ca. 30 lektioner
Særlige fokus-punkter
Opstart af virksomhed
Virksomhedstyper og ejerformer
Virksomhedens økonomi
Indtægter og omkostninger
Virksomhedens indtjening
Forretningsplan og forretningsmodel
Virksomhedens interessenter
Virksomheden i vækst
Kildesøgning og anvendelse heraf
Der er med udgangspunkt i opbygningen af Ibogen lagt vægt på forholdet mellem virksomheden og omverden samt placering i en makroøkonomi.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 1
|
22-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
12,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
PBL Virksomhedens omkostningstruktur
1. Indledning Virksomheders omkostningsstruktur kan være meget forskellig. I nogle virk-somheder er der flest variable omkostninger, mens andre virksomheder har flest kapacitetsomkostninger (faste).
Fordelingen i den enkelte virksomhed kan også ændre sig over tid.
2. Problemfor-mulering Hvorfor har PKM anskaffet (investeret i) nye robotter og maskiner?
3. Fortolkning af problemet Gartneriet PKM i Odense er en dansk produktionsvirksomhed, der produce-rer potteplanter under varemærket FAIRYTALE FLOWERS®. Produktionen foregår i store og moderne væksthuse.
PKM har erstattet nogle af sine variable omkostninger med kapacitetsom-kostninger ved investeringer i produktionsudstyr.
4. Arbejds-spørgsmål • Udarbejd en kort virksomhedsbeskrivelse af PKM
• Hvilke variable omkostninger og kapacitetsomkostninger har PKM?
• Hvilke fordele er der for PKM ved at have mange variable omkostnin-ger?
• Hvilke fordele er der for PKM ved at have mange kapacitetsomkostnin-ger?
• Hvilke fordele kan PKM opnå ved den ændrede omkostningsstruktur?
5. Besvarelse af problemet I skal aflevere en PowerPoint, som I kan fremlægge mundtligt på 5-7 minut-ter.
6. Materiale Læs om Gartneriet PKM:
• pkm.dk
Læs artiklerne:
• PKM vil bruge droner til at overvåge 400 meter lange drivhuse, Fy-ens Stiftstidende, 21. juni 2021
• Overskud trods en million planter i skraldespanden, Fyens Stiftsti-dende, 21. juni 2021
• Kasserer tusindvis af planter: Køb vores blomster, fyens.dk, 23. marts 2020
PBL-opgave 4.1: Virksomhedens omkostningsstruktur
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
PBL-OPGAVE 4.1: VIRKSOMHEDENS OMKOSTNINGSSTRUKTUR
|
13-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
PBL Virksomhedens omkostningstruktur
1. Indledning Virksomheders omkostningsstruktur kan være meget forskellig. I nogle virk-somheder er der flest variable omkostninger, mens andre virksomheder har flest kapacitetsomkostninger (faste).
Fordelingen i den enkelte virksomhed kan også ændre sig over tid.
2. Problemfor-mulering Hvorfor har PKM anskaffet (investeret i) nye robotter og maskiner?
3. Fortolkning af problemet Gartneriet PKM i Odense er en dansk produktionsvirksomhed, der produce-rer potteplanter under varemærket FAIRYTALE FLOWERS®. Produktionen foregår i store og moderne væksthuse.
PKM har erstattet nogle af sine variable omkostninger med kapacitetsom-kostninger ved investeringer i produktionsudstyr.
4. Arbejds-spørgsmål • Udarbejd en kort virksomhedsbeskrivelse af PKM
• Hvilke variable omkostninger og kapacitetsomkostninger har PKM?
• Hvilke fordele er der for PKM ved at have mange variable omkostnin-ger?
• Hvilke fordele er der for PKM ved at have mange kapacitetsomkostnin-ger?
• Hvilke fordele kan PKM opnå ved den ændrede omkostningsstruktur?
5. Besvarelse af problemet I skal aflevere en PowerPoint, som I kan fremlægge mundtligt på 5-7 minut-ter.
6. Materiale Læs om Gartneriet PKM:
• pkm.dk
Læs artiklerne:
• PKM vil bruge droner til at overvåge 400 meter lange drivhuse, Fy-ens Stiftstidende, 21. juni 2021
• Overskud trods en million planter i skraldespanden, Fyens Stiftsti-dende, 21. juni 2021
• Kasserer tusindvis af planter: Køb vores blomster, fyens.dk, 23. marts 2020
PBL-opgave 4.1: Virksomhedens omkostningsstruktur
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
PBL-OPGAVE 4.1: VIRKSOMHEDENS OMKOSTNINGSSTRUKTUR
|
13-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
02 Virksomhedens rapportering (9-11)
Indhold
Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof.
VØ – systime Ibog, Niveau B, 9788761686855, Rapportering og regnskabsanalyse (kapitel 9-11).
Supplerende materiale:
Regnskaber fra Edgemo, LEGO, Brøndby, Plantorama og Tivoli.
Diverse artikler
Løvens hule
Omfang
Anvendt uddannelsestid
Ca. 32 lektioner
Særlige fokus-punkter
Kompetencer, lærerplanens mål, progression
Hovedformålet med årsregnskabet
Resultatopgørelse og balance
Opstilling af virksomhedens årsregnskab
Årsrapporten (via gruppeopgave)
Fokus på samspillet mellem virksomheden og dens interessenter specielt i relation til dens underleverandører og hvordan kontrollen af disse kan sikre at underleverandørerne opfører sig ansvarligt, så det ikke skader virksomhedens omdømme.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
VØ - Aflevering 2
|
03-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
32,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
04 Økonomiske analyser (12-16)
Indhold
Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof.
VØ – systime Ibog, Niveau B, 9788761686855, Økonomiske regnskabsanalyse (kapitel 12-16).
Supplerende materiale:
Avisartikler og Youtube-videoer
Særlige fokus-punkter
Kompetencer, lærerplanens mål, progression
Økonomiske analyser
Analyse af rentabilitet
Analyse af indtjeningsevne
Analyse af kapitaltilpasningsevne
Analyse af soliditet og likviditet
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 3
|
19-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
05 PBL CSR
Opgavebeskrivelse:
Hvilke CSR-aktiviteter har virksomheden og hvordan kan de tilpasses eller forbedres?
I skal bruge jeres faglige værktøjskasse inden for CSR til at undersøge en virksomhed, som har været involveret i en CSR-relateret hændelse.
I skal undersøge virksomhedens CSR-aktiviteter og komme med forslag til, hvordan disse kan tilpasses eller forbedres. Jeres analyse bør have fokus på de aktiviteter, der giver mest mening ift. den hændelse, der har fundet sted.
Tag udgangspunkt i én af følgende virksomheder eller en selvvalgt virksomhed (som skal godkendes af jeres vejleder):
Amazon
Tesco
Boohoo
Vælger I selv en virksomhed, skal der være tale om en virksomhed, som har en særskilt CSR-rapport på engelsk og har været involveret i en CSR-relateret hændelse, der har givet anledning til kritik i medierne.
Kapitel 17-18
Diverse artikler
Særlige fokus-punkter
Det er nødvendigt, at I udarbejder en række arbejdsspørgsmål, som både kan virke retningsgivende for arbejdet og samtidig bryde arbejdet ned i mindre dele, så det bliver lettere at gå til.
Nedenstående spørgsmål er blot eksempler til inspiration:
Hvilke analysemodeller er velegnede til at belyse virksomhedens CSR-aktiviteter både med kvalitative og kvantitative elementer?
Der er krav om at Ashridges model for CSR-aktiviteter og mindst én anden CSR-model fra kap. 17 i VØ-bogen skal indgå i besvarelsen.
En analyse af virksomhedens CSR-aktiviteter, som skal indeholde både kvalitative og kvantitative elementer
Forslag til hvordan virksomheden kan tilpasse sine CSR-aktiviteter
Jeres analyse bør have fokus på de aktiviteter, der giver mest mening ift. den hændelse, der har fundet sted.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55239728097",
"T": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55239728097",
"H": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55239728097"
}