Holdet 2022 hhx22j VøA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23
Institution Tradium
Fag og niveau Virksomhedsøkonomi A
Lærer(e) Jacob Østergaard Svarrer, Jan Furbo Sørensen
Hold 2022 hhx22j VøA (1j VøA hhx)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 01 Virksomheden og dens økonomi (1-8)
Titel 2 PBL Virksomhedens omkostningstruktur
Titel 3 PBL Virksomhedens omkostningstruktur
Titel 4 02 Virksomhedens rapportering (9-11)
Titel 5 04 Økonomiske analyser (12-16)
Titel 6 05 PBL CSR
Titel 7 Forløb#1

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 01 Virksomheden og dens økonomi (1-8)


Indhold  

Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof



VØ – systime Ibog, Niveau B, 9788761670816, Virksomheden (kapitel 1-8)



Diverse avisartikler.



Løvens hule



Omfang  

Anvendt uddannelsestid

Ca. 30 lektioner

Særlige fokus-punkter  

Opstart af virksomhed  

Virksomhedstyper og ejerformer  

Virksomhedens økonomi  

Indtægter og omkostninger  

Virksomhedens indtjening  

Forretningsplan og forretningsmodel  

Virksomhedens interessenter  

Virksomheden i vækst  



Kildesøgning og anvendelse heraf



Der er med udgangspunkt i opbygningen af Ibogen lagt vægt på forholdet mellem virksomheden og omverden samt placering i en makroøkonomi.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 1 22-12-2022
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 12,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 PBL Virksomhedens omkostningstruktur

1. Indledning Virksomheders omkostningsstruktur kan være meget forskellig. I nogle virk-somheder er der flest variable omkostninger, mens andre virksomheder har flest kapacitetsomkostninger (faste).

Fordelingen i den enkelte virksomhed kan også ændre sig over tid.
2. Problemfor-mulering Hvorfor har PKM anskaffet (investeret i) nye robotter og maskiner?
3. Fortolkning af problemet Gartneriet PKM i Odense er en dansk produktionsvirksomhed, der produce-rer potteplanter under varemærket FAIRYTALE FLOWERS®. Produktionen foregår i store og moderne væksthuse.

PKM har erstattet nogle af sine variable omkostninger med kapacitetsom-kostninger ved investeringer i produktionsudstyr.
4. Arbejds-spørgsmål • Udarbejd en kort virksomhedsbeskrivelse af PKM
• Hvilke variable omkostninger og kapacitetsomkostninger har PKM?
• Hvilke fordele er der for PKM ved at have mange variable omkostnin-ger?
• Hvilke fordele er der for PKM ved at have mange kapacitetsomkostnin-ger?
• Hvilke fordele kan PKM opnå ved den ændrede omkostningsstruktur?
5. Besvarelse af problemet I skal aflevere en PowerPoint, som I kan fremlægge mundtligt på 5-7 minut-ter.
6. Materiale Læs om Gartneriet PKM:
pkm.dk

Læs artiklerne:
• PKM vil bruge droner til at overvåge 400 meter lange drivhuse, Fy-ens Stiftstidende, 21. juni 2021
• Overskud trods en million planter i skraldespanden, Fyens Stiftsti-dende, 21. juni 2021
• Kasserer tusindvis af planter: Køb vores blomster, fyens.dk, 23. marts 2020
PBL-opgave 4.1: Virksomhedens omkostningsstruktur
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
PBL-OPGAVE 4.1: VIRKSOMHEDENS OMKOSTNINGSSTRUKTUR 13-01-2023
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 PBL Virksomhedens omkostningstruktur

1. Indledning Virksomheders omkostningsstruktur kan være meget forskellig. I nogle virk-somheder er der flest variable omkostninger, mens andre virksomheder har flest kapacitetsomkostninger (faste).

Fordelingen i den enkelte virksomhed kan også ændre sig over tid.
2. Problemfor-mulering Hvorfor har PKM anskaffet (investeret i) nye robotter og maskiner?
3. Fortolkning af problemet Gartneriet PKM i Odense er en dansk produktionsvirksomhed, der produce-rer potteplanter under varemærket FAIRYTALE FLOWERS®. Produktionen foregår i store og moderne væksthuse.

PKM har erstattet nogle af sine variable omkostninger med kapacitetsom-kostninger ved investeringer i produktionsudstyr.
4. Arbejds-spørgsmål • Udarbejd en kort virksomhedsbeskrivelse af PKM
• Hvilke variable omkostninger og kapacitetsomkostninger har PKM?
• Hvilke fordele er der for PKM ved at have mange variable omkostnin-ger?
• Hvilke fordele er der for PKM ved at have mange kapacitetsomkostnin-ger?
• Hvilke fordele kan PKM opnå ved den ændrede omkostningsstruktur?
5. Besvarelse af problemet I skal aflevere en PowerPoint, som I kan fremlægge mundtligt på 5-7 minut-ter.
6. Materiale Læs om Gartneriet PKM:
pkm.dk

Læs artiklerne:
• PKM vil bruge droner til at overvåge 400 meter lange drivhuse, Fy-ens Stiftstidende, 21. juni 2021
• Overskud trods en million planter i skraldespanden, Fyens Stiftsti-dende, 21. juni 2021
• Kasserer tusindvis af planter: Køb vores blomster, fyens.dk, 23. marts 2020
PBL-opgave 4.1: Virksomhedens omkostningsstruktur
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
PBL-OPGAVE 4.1: VIRKSOMHEDENS OMKOSTNINGSSTRUKTUR 13-01-2023
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 02 Virksomhedens rapportering (9-11)


Indhold  

Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof.



VØ – systime Ibog, Niveau B, 9788761686855, Rapportering og regnskabsanalyse (kapitel 9-11).

Supplerende materiale:

Regnskaber fra Edgemo, LEGO, Brøndby, Plantorama og Tivoli.

Diverse artikler

Løvens hule



Omfang  

Anvendt uddannelsestid

Ca. 32 lektioner

Særlige fokus-punkter  

Kompetencer, lærerplanens mål, progression



Hovedformålet med årsregnskabet

Resultatopgørelse og balance

Opstilling af virksomhedens årsregnskab

Årsrapporten (via gruppeopgave)



Fokus på samspillet mellem virksomheden og dens interessenter specielt i relation til dens underleverandører og hvordan kontrollen af disse kan sikre at underleverandørerne opfører sig ansvarligt, så det ikke skader virksomhedens omdømme.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
VØ - Aflevering 2 03-03-2023
Omfang Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 04 Økonomiske analyser (12-16)


Indhold  

Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof.



VØ – systime Ibog, Niveau B, 9788761686855, Økonomiske regnskabsanalyse (kapitel 12-16).



Supplerende materiale:



Avisartikler og Youtube-videoer


Særlige fokus-punkter  

Kompetencer, lærerplanens mål, progression



Økonomiske analyser

Analyse af rentabilitet

Analyse af indtjeningsevne

Analyse af kapitaltilpasningsevne

Analyse af soliditet og likviditet
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 3 19-05-2023
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 05 PBL CSR

Opgavebeskrivelse:



Hvilke CSR-aktiviteter har virksomheden og hvordan kan de tilpasses eller forbedres?





I skal bruge jeres faglige værktøjskasse inden for CSR til at undersøge en virksomhed, som har været involveret i en CSR-relateret hændelse.  



I skal undersøge virksomhedens CSR-aktiviteter og komme med forslag til, hvordan disse kan tilpasses eller forbedres. Jeres analyse bør have fokus på de aktiviteter, der giver mest mening ift. den hændelse, der har fundet sted.  



Tag udgangspunkt i én af følgende virksomheder eller en selvvalgt virksomhed (som skal godkendes af jeres vejleder):  

Amazon

Tesco

Boohoo

Vælger I selv en virksomhed, skal der være tale om en virksomhed, som har en særskilt CSR-rapport på engelsk og har været involveret i en CSR-relateret hændelse, der har givet anledning til kritik i medierne.  


Kapitel 17-18

Diverse artikler


Særlige fokus-punkter  



Det er nødvendigt, at I udarbejder en række arbejdsspørgsmål, som både kan virke retningsgivende for arbejdet og samtidig bryde arbejdet ned i mindre dele, så det bliver lettere at gå til.

Nedenstående spørgsmål er blot eksempler til inspiration:



Hvilke analysemodeller er velegnede til at belyse virksomhedens CSR-aktiviteter både med kvalitative og kvantitative elementer?

Der er krav om at Ashridges model for CSR-aktiviteter og mindst én anden CSR-model fra kap. 17 i VØ-bogen skal indgå i besvarelsen.

En analyse af virksomhedens CSR-aktiviteter, som skal indeholde både kvalitative og kvantitative elementer

Forslag til hvordan virksomheden kan tilpasse sine CSR-aktiviteter

Jeres analyse bør have fokus på de aktiviteter, der giver mest mening ift. den hændelse, der har fundet sted.
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#1

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer