Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23
|
Institution
|
Tradium
|
Fag og niveau
|
Afsætning A
|
Lærer(e)
|
Benny Vinther, Brian Thorvaldsen
|
Hold
|
2022 hhx22c AfsA (1c AFA hhx)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Konkurrence og brancheforhold
Kernestof:
Birte Ravn Østergaard, Rene Mortensen, Michael Bregendal og Morten Haase, Marketing, systime, 2020
Kapitel 4 konkurrence og kapitel 5 branche forhold.
Materiale om den danske streamingsbranche.
Formålet med undervisningen er, at eleverne selvstændigt kan inddrage teorier og modeller til vurdering af konkurrencesituationen på et givet marked. Endvidere skal eleverne få indsigt i virksomhedens branche- og markedsforhold.
Centrale modeller i forløbet
• Konkurrencetragt
• Konkurrencemæssige positioner
• Konkurrentreaktioner
• Brancheanalysemodel (Porters 5-forces)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Virksomhedens strategiske grundlag
Kernestof:
Birte Ravn Østergaard, Rene Mortensen, Michael Bregendal og Morten Haase, Marketing, systime, 2020
Kapitel 2 virksomhedens interne situation og kapitel 3 virksomhedens eksterne situation.
Formålet med undervisningen er, at eleverne selvstændigt kan inddrage teorier og modeller til vurdering af virksomhedens interne og eksterne situation. Eleverne skal endvidere få en forståelse for hvorledes virksomhedens eksterne faktorer på-virker virksomhedens interne forhold
Centrale modeller i forløbet
• Omverdensmodellen
• Pestel
• Forretnings modeller herunder
o BMC
o Værdikæder
• Virksomhedens konkurrencedygtighed
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Netflix
|
19-12-2022
|
Netflix
|
22-12-2022
|
Netflix
|
03-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Virksomhedens strategiske valg
Kernestof:
Birte Ravn Østergaard, Rene Mortensen, Michael Bregendal og Morten Haase, Marketing, systime, 2020
Kapitel 8 Strategi
Formålet med undervisningen er, at eleverne selvstændigt kan inddrage teorier og modeller til fastlæggelse af virksomhedens strategi. Forløbets grundlag er forløb 3 virksomhedens interne og eksterne forhold.
Centrale modeller i forløbet
• Ansoffs vækstmatrice
• Porters konkurrencestrategier
• SWOT
I afslutningen af forløbet deltager klassen i SO2
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Månsson
|
21-02-2023
|
Månsson
|
09-03-2023
|
Månsson
|
13-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Købsadfærd på konsument- og producentvaremarkedet
Kernestof:
Birte Ravn Østergaard, Rene Mortensen, Michael Bregendal og Morten Haase, Marketing, systime, 2020
Kapitel 6 købsadfærd på konsumentvaremarkedet og kapitel 7 købsadfærd på producentvaremarkedet.
Formålet med undervisningen er, at eleverne selvstændigt kan inddrage teorier og modeller til vurdering af købsadfærden på konsumentvaremarkedet og producent-varemarkedet. Eleverne skal endvidere kunne identificere og diskuter centrale for-skelle på de to markeder.
Centrale modeller i forløbet
• Producentvaremarkedet
o Delmarkeder
o Købstype
o Buy–grid
o Købscentret
• Konsumentvaremarkedet
o Stimuli
o Organisme
o Response
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Synopsis kaffebranchen
|
10-05-2023
|
Projekt branchen for kaffe
|
17-05-2023
|
Synopsis kaffebranchen
|
17-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55557125099",
"T": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55557125099",
"H": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55557125099"
}