Holdet 2022 hhx22d AfsA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tradium
Fag og niveau Afsætning A
Lærer(e) Jesper Møgelvang, Jonas Vognsen Stork
Hold 2022 hhx22d AfsA (3d AfsA hhx)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Repetition og opstart
Titel 2 Produktparameteren
Titel 3 Promotionparameteren
Titel 4 Distribution
Titel 5 Pris
Titel 6 Service
Titel 7 Eksamensprojektet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Repetition og opstart

Da jeg først overtager holdet på 3. år, starter jeg med en quiz for at afdække elevernes faglige niveau, samt finde de huller der måske kan være i deres faglige repertoire. Derefter gennemgår studieplanen indtil videre, da jeg fra tidligere underviser har modtaget følgende punkter, som eleverne skulle have været igennem;

1. semester:
- Introduktionsforløb Restaurantprojekt, 20 moduler.
- Den interne situation og Den eksterne situation, samt strategi, 30 moduler.

2. semester:
- Konkurrence og brancheforhold, Købsadfærd på konsumentmarkedet,
Segmentering på konsumentmarkedet & Projekt: Oplevelsesøkonomi, 60 moduler.

3. semester:
- Marketingmix, Tværfagligt forløb m. Mat., Markedsanalyse , Projekt UEFA CL & Projekt: E-handel, 50moduler.

4. semester: Internationalisering, Strategi (A) & Projekt: Randers Ishockey, 50 moduler.

OBS. - som resultat af quizzen og den opfølgende samtale jeg have med klassen, gennemgik jeg købsadfærd på konsumentmarkedet og strategi med klassen igen, ligesom det blev tydeligt at Marketingmixet kun var overfladisk gennemgået, så der skal efterfølgende større fokus herpå.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Produktparameteren

I dette forløb gennemgås først og fremmest teorien forbundet med parameteren produkt (kortvarigt/langvarigt produkt, kvalitet, sortiment, PLC-kurven m.m.). Her laver eleverne en analytisk opgave omkring en virksomhed de har arbejdet med tidligere.
Efterfølgende, i anden del af dette forløb, gennemgås branding og positionering, samt de forskellige strategier der hører herunder. Forløbet afsluttes med en case, hvor eleverne skal rådgive virksomheder i deres valg af branding og positioneringsstrategier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Promotionparameteren

I dette forløb starter vi forløbet med en samlet opgave, hvor eleverne skal udarbejde en kampagne for Ungdommens Røde Kors. Undervejs i forløbet gennemgås teorien, og tanken er så, at eleverne skal bruge denne teori i gennemførelsen af den førnævnte kampagne.

De overordnede emner er promotionformerne, promotionstrategierne, medieplatformen samt tidens trends og tendenser.

Forløbet afsluttes med præsentationer af kampagnen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Personlige
  • Initiativ
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Distribution

I dette forløb gennemgår vi distributionsparameteren. Det starter med en klassisk tavleundervisning hvor vi gennemgår direkte og indirekte distribution, distributionskanalen, distributionskæden samt distributionsstrategien. Herefter arbejder grupperne med en selvvalgt case til analyse. Herefter ser vi på kædeformer, forretningsmodeller online og e-handel generelt, hvilket så afslutningsmæssigt kobles op på casen, inden de præsenterer deres arbejde for hinanden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 Pris

Her gennemgås de forskellige begreber og teori først generelt set. For at tjekke op på forståelsen, arbejder eleverne med en valgfri case, hvor de har analyserer de forskellige elementer (såsom prisstrategi, priselasticitet, prisfastsættelsesmetoder, prisdifferentiering og prisfastsættelse på nye produkter).

Efter forløbet omkring service, som afrunding på marketingmixet, udarbejder eleverne deres egen virksomhed, og skal her bruge teorien fra de fire P'er til at gennemgå deres arbejde. Der vil parameteren pris have lidt ekstra fokus, da denne undervisning ellers ikke har det store casearbejde bag sig.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Personlige
  • Initiativ
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 6 Service

Her gennemarbejdes serviceparameteren. Vi starter ud med de forskellige tilgange til service, samt forskellen på håndgribelighed. Herefter kører forløbet som et komparativt forløb, hvor eleverne, i grupper arbejder med virksomheder fra samme branche (altså fastfoodkæder, fitnesskæder eller lignende). Her analyserer vi så virksomhederne ud fra serviceværdikæden, serviceleverancesystemet og de 7 P'er. Slutteligt afrunder vi forløbet med nogle komparative præsentationer og analyse af elevernes arbejde.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 7 Eksamensprojektet

Her arbejder eleverne med deres valgfri eksamensprojektcase. Projektet udarbejdes i grupper af 3-4 personer i hver gruppe, og de må selv vælge mellem danske virksomheder (dog er de anbefalet ikke at vælge for store virksomheder). Opgaveoplægget lyder således;

Analyser virksomhedens strategiske platform og internationalisering og udarbejd en marketing plan for et selvvalgt eksportmarked forud for virksomhedens indtrængning på markedet.

Undervejs igennem udarbejdelsen af projektet, vil der være undervisning i marketingmixet internationalt samt markedsføringsplanen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde