Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tradium
|
Fag og niveau
|
Afsætning A
|
Lærer(e)
|
Jesper Møgelvang, Jonas Vognsen Stork
|
Hold
|
2022 hhx22d AfsA (3d AfsA hhx)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Repetition og opstart
Da jeg først overtager holdet på 3. år, starter jeg med en quiz for at afdække elevernes faglige niveau, samt finde de huller der måske kan være i deres faglige repertoire. Derefter gennemgår studieplanen indtil videre, da jeg fra tidligere underviser har modtaget følgende punkter, som eleverne skulle have været igennem;
1. semester:
- Introduktionsforløb Restaurantprojekt, 20 moduler.
- Den interne situation og Den eksterne situation, samt strategi, 30 moduler.
2. semester:
- Konkurrence og brancheforhold, Købsadfærd på konsumentmarkedet,
Segmentering på konsumentmarkedet & Projekt: Oplevelsesøkonomi, 60 moduler.
3. semester:
- Marketingmix, Tværfagligt forløb m. Mat., Markedsanalyse , Projekt UEFA CL & Projekt: E-handel, 50moduler.
4. semester: Internationalisering, Strategi (A) & Projekt: Randers Ishockey, 50 moduler.
OBS. - som resultat af quizzen og den opfølgende samtale jeg have med klassen, gennemgik jeg købsadfærd på konsumentmarkedet og strategi med klassen igen, ligesom det blev tydeligt at Marketingmixet kun var overfladisk gennemgået, så der skal efterfølgende større fokus herpå.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Produktparameteren
I dette forløb gennemgås først og fremmest teorien forbundet med parameteren produkt (kortvarigt/langvarigt produkt, kvalitet, sortiment, PLC-kurven m.m.). Her laver eleverne en analytisk opgave omkring en virksomhed de har arbejdet med tidligere.
Efterfølgende, i anden del af dette forløb, gennemgås branding og positionering, samt de forskellige strategier der hører herunder. Forløbet afsluttes med en case, hvor eleverne skal rådgive virksomheder i deres valg af branding og positioneringsstrategier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Promotionparameteren
I dette forløb starter vi forløbet med en samlet opgave, hvor eleverne skal udarbejde en kampagne for Ungdommens Røde Kors. Undervejs i forløbet gennemgås teorien, og tanken er så, at eleverne skal bruge denne teori i gennemførelsen af den førnævnte kampagne.
De overordnede emner er promotionformerne, promotionstrategierne, medieplatformen samt tidens trends og tendenser.
Forløbet afsluttes med præsentationer af kampagnen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Formidling
- Personlige
- Initiativ
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Distribution
I dette forløb gennemgår vi distributionsparameteren. Det starter med en klassisk tavleundervisning hvor vi gennemgår direkte og indirekte distribution, distributionskanalen, distributionskæden samt distributionsstrategien. Herefter arbejder grupperne med en selvvalgt case til analyse. Herefter ser vi på kædeformer, forretningsmodeller online og e-handel generelt, hvilket så afslutningsmæssigt kobles op på casen, inden de præsenterer deres arbejde for hinanden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Pris
Her gennemgås de forskellige begreber og teori først generelt set. For at tjekke op på forståelsen, arbejder eleverne med en valgfri case, hvor de har analyserer de forskellige elementer (såsom prisstrategi, priselasticitet, prisfastsættelsesmetoder, prisdifferentiering og prisfastsættelse på nye produkter).
Efter forløbet omkring service, som afrunding på marketingmixet, udarbejder eleverne deres egen virksomhed, og skal her bruge teorien fra de fire P'er til at gennemgå deres arbejde. Der vil parameteren pris have lidt ekstra fokus, da denne undervisning ellers ikke har det store casearbejde bag sig.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Personlige
- Initiativ
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Service
Her gennemarbejdes serviceparameteren. Vi starter ud med de forskellige tilgange til service, samt forskellen på håndgribelighed. Herefter kører forløbet som et komparativt forløb, hvor eleverne, i grupper arbejder med virksomheder fra samme branche (altså fastfoodkæder, fitnesskæder eller lignende). Her analyserer vi så virksomhederne ud fra serviceværdikæden, serviceleverancesystemet og de 7 P'er. Slutteligt afrunder vi forløbet med nogle komparative præsentationer og analyse af elevernes arbejde.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Eksamensprojektet
Her arbejder eleverne med deres valgfri eksamensprojektcase. Projektet udarbejdes i grupper af 3-4 personer i hver gruppe, og de må selv vælge mellem danske virksomheder (dog er de anbefalet ikke at vælge for store virksomheder). Opgaveoplægget lyder således;
Analyser virksomhedens strategiske platform og internationalisering og udarbejd en marketing plan for et selvvalgt eksportmarked forud for virksomhedens indtrængning på markedet.
Undervejs igennem udarbejdelsen af projektet, vil der være undervisning i marketingmixet internationalt samt markedsføringsplanen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55557130463",
"T": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55557130463",
"H": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55557130463"
}