Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Tradium
|
Fag og niveau
|
Afsætning A
|
Lærer(e)
|
Benny Vinther
|
Hold
|
2022 hhx22e AfsA (1e AFA hhx, 2e AfsA hhx, 3e AfsA hhx)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Konkurrence og brancheforhold
Kernestof:
Birte Ravn Østergaard, Rene Mortensen, Michael Bregendal og Morten Haase, Marketing, systime, 2020
Kapitel 4 konkurrence og kapitel 5 branche forhold.
Materiale om den danske streamingsbranche.
Formålet med undervisningen er, at eleverne selvstændigt kan inddrage teorier og modeller til vurdering af konkurrencesituationen på et givet marked. Endvidere skal eleverne få indsigt i virksomhedens branche- og markedsforhold.
Centrale modeller i forløbet
• Konkurrencetragt
• Konkurrencemæssige positioner
• Konkurrentreaktioner
• Brancheanalysemodel (Porters 5-forces)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10,22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Virksomhedens strategiske grundlag
Kernestof:
Birte Ravn Østergaard, Rene Mortensen, Michael Bregendal og Morten Haase, Marketing, systime, 2020
Kapitel 2 virksomhedens interne situation og kapitel 3 virksomhedens eksterne situation.
Formålet med undervisningen er, at eleverne selvstændigt kan inddrage teorier og modeller til vurdering af virksomhedens interne og eksterne situation. Eleverne skal endvidere få en forståelse for hvorledes virksomhedens eksterne faktorer på-virker virksomhedens interne forhold
Centrale modeller i forløbet
• Omverdensmodellen
• Pestel
• Forretnings modeller herunder
o BMC
o Værdikæder
• Virksomhedens konkurrencedygtighed
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Netflix
|
19-12-2022
|
Netflix
|
22-12-2022
|
Netflix
|
03-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
7,22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Virksomhedens strategiske valg
Kernestof:
Birte Ravn Østergaard, Rene Mortensen, Michael Bregendal og Morten Haase, Marketing, systime, 2020
Kapitel 8 Strategi
Formålet med undervisningen er, at eleverne selvstændigt kan inddrage teorier og modeller til fastlæggelse af virksomhedens strategi. Forløbets grundlag er forløb 3 virksomhedens interne og eksterne forhold.
Centrale modeller i forløbet
• Ansoffs vækstmatrice
• Porters konkurrencestrategier
• SWOT
I afslutningen af forløbet deltager klassen i SO2
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Månsson
|
21-02-2023
|
Månsson
|
09-03-2023
|
Månsson
|
13-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7,67 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Købsadfærd på konsument- og producentvaremarkedet
Kernestof:
Birte Ravn Østergaard, Rene Mortensen, Michael Bregendal og Morten Haase, Marketing, systime, 2020
Kapitel 6 købsadfærd på konsumentvaremarkedet og kapitel 7 købsadfærd på producentvaremarkedet.
Formålet med undervisningen er, at eleverne selvstændigt kan inddrage teorier og modeller til vurdering af købsadfærden på konsumentvaremarkedet og producent-varemarkedet. Eleverne skal endvidere kunne identificere og diskuter centrale for-skelle på de to markeder.
Centrale modeller i forløbet
• Producentvaremarkedet
o Delmarkeder
o Købstype
o Buy–grid
o Købscentret
• Konsumentvaremarkedet
o Stimuli
o Organisme
o Response
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Synopsis kaffebranchen
|
10-05-2023
|
Projekt branchen for kaffe
|
17-05-2023
|
Synopsis kaffebranchen
|
17-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14,33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Markedsnalyse
Kernestof:
Birte Ravn Østergaard, Rene Mortensen, Michael Bregendal og Morten Haase, Marketing, systime, 2020
Kapitel 1 markedsanalyse
Formålet med undervisningen er, at eleverne kan indsamle og anvende primære og sekundære data. Eleverne skal endvidere kunne forholde sig kildekritisk til indsamlede data.
Centrale modeller i forløbet
• Primære data
• Sekundære data
• Kvalitative data
• Kvantitative data
• Respondentudvælgelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Marketingmix
Kernestof:
Birte Ravn Østergaard, Rene Mortensen, Michael Bregendal og Morten Haase, Marketing, systime, 2020
Kapitel 14 – 16, 18, 20 og 22.
Formålet med undervisningen er, at eleverne kan redegøre, analyser og diskuter virk-somhedens marketingmix. Eleverne skal opnå en forståelse for at der er en tæt sam-menhæng mellem virksomhedens strategiske valg, konkurrenceforhold, konsumenter-nes købsadfærd og virksomhedens sammensætning af marketingmixet.
Centrale modeller/teorier i forløbet
• Serviceydelser
• Pris
• Produkt
• Promotion
• Distribution
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
40,00 moduler
Dækker over:
37,44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Personlige
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Internationalisering
Formålet med undervisningen er, at eleverne kan redegøre for og diskuter virksomhedens forudsætninger for at internationalisere sig. Eleverne skal endvidere opnå en forståelse for de problemer kulturelle forskelle mellem verdensdelene kan medføre.
Centrale modeller i forløbet
• Eksport beredskab
• Eksportmotiver
• Kulturelle modeller
Kernestof:
Birte Ravn Østergaard, Rene Mortensen, Michael Bregendal og Morten Haase, Marketing, systime, 2020
Kapitel 9 internationalisering
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Temu
|
18-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
4,56 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
Strategi del 2
Udgangspunktet for undervisningen er forløb 5 strategiske valg. I forløbet skal elve-venen yderligere kunne analyser og diskuter/perspektiver virksomhedernes strategi-ske arbejde, gennem en dybere forståelse for forskellige strategiske valg.
Centrale modeller i forløbet
• Vækststrategier
• Blue – ocean
• Porteføljestrategier
Kernestof:
Birte Ravn Østergaard, Rene Mortensen, Michael Bregendal og Morten Haase, Mar-keting, systime, 2020
Kapitel 10 strategiske analyser
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
3,56 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Sociale
- IT
- Lectio
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
9
|
Marketingmix i international perspektiv
Formålet med undervisningen er, at eleverne selvstændigt kan inddrage teorier om-kring internationalisering til at analyser og diskuter tilpasningen af virksomhedens marketing mix i forbindelse med virksomhedens internationalisering.
Centrale modeller i forløbet
• Pris
• Promotion
• Produkt
• Distribution
Kernestof:
Birte Ravn Østergaard, Rene Mortensen, Michael Bregendal og Morten Haase, Marketing, systime, 2020
Kapitel 17, 19, 21, 23 og 24
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Roccamore
|
09-12-2024
|
3e AfsA hhx skr. prøve
|
23-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
16,22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
10
|
Marketingplan
Formålet med undervisningen er, at eleverne selvstændigt kan udarbejde en marketingplan, der tager udgangspunkt i overvejelser omkring virksomhedens interne og eksterne situation samt virksomhedens strategiske valg
Centrale modeller i forløbet
• Marketingplanen
Forløbet sluttes af med en forløb, hvor eleverne i med udgangspunkt i energidrikke branchen skal vælge en virksomhed i branchen og udarbejde en marketingplan. Forløbet benyttes i forbindelse med den mundtlige eksamen.
Birte Ravn Østergaard, Rene Mortensen, Michael Bregendal og Morten Haase, Mar-keting, systime, 2020
Kapitel 25 Marketingplan
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Det danske kaffe marked
|
17-02-2025
|
Branchen for take-away
|
10-04-2025
|
Eksamensprojekt
|
02-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13,22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55557135351",
"T": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55557135351",
"H": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55557135351"
}