Holdet 2022 hhx22x AfsA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Tradium
Fag og niveau Afsætning A
Lærer(e) Benny Vinther
Hold 2022 hhx22x AfsA (1x AFA hhx, 2x AfsA hhx, 3x AfsA hhx)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Konkurrence og brancheforhold
Titel 2 Virksomhedens strategiske grundlag
Titel 3 Virksomhedens strategiske valg
Titel 4 Købsadfærd på konsument- og producentvaremarkedet
Titel 5 Markedsanalyse
Titel 6 Marketingmix
Titel 7 Internationalisering
Titel 8 Strategi del 2
Titel 9 Marketingmix i international perspektiv
Titel 10 Marketingplan

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Konkurrence og brancheforhold

Kernestof:
Birte Ravn Østergaard, Rene Mortensen, Michael Bregendal og Morten Haase, Marketing, systime, 2020
Kapitel 4 konkurrence og kapitel 5 branche forhold.
Materiale om den danske streamingsbranche.

Formålet med undervisningen er, at eleverne selvstændigt kan inddrage teorier og modeller til vurdering af konkurrencesituationen på et givet marked. Endvidere skal eleverne få indsigt i virksomhedens branche- og markedsforhold.

Centrale modeller i forløbet
• Konkurrencetragt
• Konkurrencemæssige positioner
• Konkurrentreaktioner
• Brancheanalysemodel (Porters 5-forces)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Virksomhedens strategiske grundlag

Kernestof:
Birte Ravn Østergaard, Rene Mortensen, Michael Bregendal og Morten Haase, Marketing, systime, 2020
Kapitel 2 virksomhedens interne situation og kapitel 3 virksomhedens eksterne situation.

Formålet med undervisningen er, at eleverne selvstændigt kan inddrage teorier og modeller til vurdering af virksomhedens interne og eksterne situation. Eleverne skal endvidere få en forståelse for hvorledes virksomhedens eksterne faktorer på-virker virksomhedens interne forhold

Centrale modeller i forløbet
• Omverdensmodellen
• Pestel
• Forretnings modeller herunder
o BMC
o Værdikæder
• Virksomhedens konkurrencedygtighed


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Netflix 19-12-2022
Netflix 22-12-2022
Netflix 03-01-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Virksomhedens strategiske valg

Kernestof:
Birte Ravn Østergaard, Rene Mortensen, Michael Bregendal og Morten Haase, Marketing, systime, 2020
Kapitel 8 Strategi

Formålet med undervisningen er, at eleverne selvstændigt kan inddrage teorier og modeller til fastlæggelse af virksomhedens strategi. Forløbets grundlag er forløb 3 virksomhedens interne og eksterne forhold.
Centrale modeller i forløbet
• Ansoffs vækstmatrice
• Porters konkurrencestrategier
• SWOT

I afslutningen af forløbet deltager klassen i SO2

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Månsson 21-02-2023
Månsson 09-03-2023
Månsson 13-03-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Købsadfærd på konsument- og producentvaremarkedet

Kernestof:
Birte Ravn Østergaard, Rene Mortensen, Michael Bregendal og Morten Haase, Marketing, systime, 2020
Kapitel 6 købsadfærd på konsumentvaremarkedet og kapitel 7 købsadfærd på producentvaremarkedet.

Formålet med undervisningen er, at eleverne selvstændigt kan inddrage teorier og modeller til vurdering af købsadfærden på konsumentvaremarkedet og producent-varemarkedet. Eleverne skal endvidere kunne identificere og diskuter centrale for-skelle på de to markeder.

Centrale modeller i forløbet
• Producentvaremarkedet
o Delmarkeder
o Købstype
o Buy–grid
o Købscentret
• Konsumentvaremarkedet
o Stimuli
o Organisme
o Response
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Synopsis kaffebranchen 10-05-2023
Projekt branchen for kaffe 17-05-2023
Synopsis kaffebranchen 17-05-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Markedsanalyse

Kernestof:
Birte Ravn Østergaard, Rene Mortensen, Michael Bregendal og Morten Haase, Marketing, systime, 2020
Kapitel 1 markedsanalyse

Formålet med undervisningen er, at eleverne kan indsamle og anvende primære og sekundære data. Eleverne skal endvidere kunne forholde sig kildekritisk til indsamlede data.

Centrale modeller i forløbet
• Primære data
• Sekundære data
• Kvalitative data
• Kvantitative data
• Respondentudvælgelse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Varmepumper 04-09-2023
Soundbox 06-09-2023
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Marketingmix

Kernestof:
Birte Ravn Østergaard, Rene Mortensen, Michael Bregendal og Morten Haase, Marketing, systime, 2020
Kapitel 14 – 16, 18, 20 og 22.

Formålet med undervisningen er, at eleverne kan redegøre, analyser og diskuter virk-somhedens marketingmix. Eleverne skal opnå en forståelse for at der er en tæt sam-menhæng mellem virksomhedens strategiske valg, konkurrenceforhold, konsumenter-nes købsadfærd og virksomhedens sammensætning af marketingmixet.

Centrale modeller/teorier i forløbet
• Serviceydelser
• Pris
• Produkt
• Promotion
• Distribution
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Personlige
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Internationalisering

Formålet med undervisningen er, at eleverne kan redegøre for og diskuter virksomhedens forudsætninger for at internationalisere sig. Eleverne skal endvidere opnå en forståelse for de problemer kulturelle forskelle mellem verdensdelene kan medføre.

Centrale modeller i forløbet
• Eksport beredskab
• Eksportmotiver
• Kulturelle modeller

Kernestof:
Birte Ravn Østergaard, Rene Mortensen, Michael Bregendal og Morten Haase, Marketing, systime, 2020
Kapitel 9 internationalisering

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 8 Strategi del 2

Udgangspunktet for undervisningen er forløb 5 strategiske valg. I forløbet skal elve-venen yderligere kunne analyser og diskuter/perspektiver virksomhedernes strategi-ske arbejde, gennem en dybere forståelse for forskellige strategiske valg.

Centrale modeller i forløbet
• Vækststrategier
• Blue – ocean
• Porteføljestrategier

Kernestof:
Birte Ravn Østergaard, Rene Mortensen, Michael Bregendal og Morten Haase, Mar-keting, systime, 2020
Kapitel 10 strategiske analyser
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3x AfsA hhx skr. prøve 25-09-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Sociale
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 9 Marketingmix i international perspektiv

Formålet med undervisningen er, at eleverne selvstændigt kan inddrage teorier om-kring internationalisering til at analyser og diskuter tilpasningen af virksomhedens marketing mix i forbindelse med virksomhedens internationalisering.

Centrale modeller i forløbet
• Pris
• Promotion
• Produkt
• Distribution

Kernestof:
Birte Ravn Østergaard, Rene Mortensen, Michael Bregendal og Morten Haase, Marketing, systime, 2020
Kapitel 17, 19, 21, 23 og 24

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Roccamore 25-11-2024
Randers handskefabrik 03-01-2025
3x AfsA hhx skr. prøve#2 23-01-2025
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde
Titel 10 Marketingplan

Formålet med undervisningen er, at eleverne selvstændigt kan udarbejde en marketingplan, der tager udgangspunkt i overvejelser omkring virksomhedens interne og eksterne situation samt virksomhedens strategiske valg

Centrale modeller i forløbet
• Marketingplanen

Forløbet sluttes af med en forløb, hvor eleverne i med udgangspunkt i energidrikke branchen skal vælge en virksomhed i branchen og udarbejde en marketingplan. Forløbet benyttes i forbindelse med den mundtlige eksamen.

Birte Ravn Østergaard, Rene Mortensen, Michael Bregendal og Morten Haase, Mar-keting, systime, 2020
Kapitel 25 Marketingplan
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Det danske kaffe marked 25-02-2025
Branchen for take-away 10-04-2025
Eksamensprojekt 23-04-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer