Tradium, Rådmands Boulevard
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Tradium, Rådmands Boulevard
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 hhx22b DanA - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Tradium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Julie Galsgård Jonsen
Hold
2022 hhx22b DanA (
1b DanA hhx
,
2b DanA hhx
,
3b DanA hhx
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundforløb: sprog og retorik
Titel 2
Eventyr og psykoanalyse
Titel 3
Journalistik og medier
Titel 4
Grønland og postkolonialisme
Titel 5
Det moderne gennembrud
Titel 6
Køn og socialkonstruktivisme
Titel 7
Litteraturhistorisk oversigtsforløb
Titel 8
kortfilm og dokumentar
Titel 9
Nyeste tid
Titel 10
Forløb#11
Titel 11
Forløb#12
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundforløb: sprog og retorik
Indhold
Kernestof:
Medbring en lille reklamefilm eller en almindelig reklame og overvej kort hvem I mener målgruppen er.
Reklamer - teori
Hjemme skal I tage et screenshot af en influencerreklame og overveje hvorfor virksomheden har valgt netop denne influencer til at reklamere for deres produkt
Vi arbejder videre med reklameanalyse og samler op på den lektie I havde for til igår
Omfang
Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 2,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Eventyr og psykoanalyse
Indhold
Kernestof:
semantiskskema til julesange.docx
https://docs.google.com/document/d/1Oee_1Ml716YmIL7KV4eTNXkheGlDWfICEesBSdocWPs/edit?usp=sharing
Psykoanalyse
Weitze, Charlotte: Villy
Black Power – Sangtekster (sang-tekst.dk)
Analyse og fortolkning
Opgaveformulering og uddybning
Disposition
Det er lektie at alle har læst hele Villy af Charlotte Weitze til denne time.
Hvis I har spørgsmål til afleveringen, må I meget gerne tage dem med på timen
4.2 Sproglige billeder - symbolik
https://mundtlighedidansk.systime.dk/?id=155#c482
Nu skal vi se Rune Kiddes fortolkning af Rødhætte og ulven, nemlig antieventyret: Den lilla møjhætte og pulven:
1. Litterær analyse af romaner, noveller og kortprosa
At analysere en film | iDansk (gyldendal.dk)
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Journalistik og medier
Indhold
Kernestof:
Hvis man ikke var på timen igår skal I hjemme se de første 23 minutter af følgende dokumentar: Indefra med Anders Agger: Sæson 7 – Tvangsfjernet | DRTV
Fortællende journalistik
5.1 Avisjournalistik - hvad er en avis?
5.1 Avisjournalistik - Avistyper
5.1 Avisjournalistik - stofområder
5.1 Avisjournalistik - nyhedskriterierne
Frivilligt Blod for blod - artikel af Kim Faber - Politikken 2005.docx
Journalisten bruger scener frem for resuméer. Journalisten skal ikke fortælle, hvad der sker, men vise os det (don't tell it, show it"). Der skal med andre ord helst være tale om scenisk fremstillingsform (situation).Journalisten bruger dialog frem f
Afsnit
Bang, Herman: Branden
Jeg er desværre stadig syg.
5.1 Avisjournalistik - featuren
Vi skal arbejde med artiklen "Branden" af Herman Bang som I læste sidst. Dem som ikke læste artiklen på sidste time, skal få den læst til idag. (Det gælder, i særdeleshed dem som afleverede referater af andre "selvopfundne" historier.)
5.1 Avisjournalistik
5.1 Avisjournalistik - opgave
Et individualiseret og fragmenteret mediebillede med influencere som gatekeepers
5.7 Sociale medier
kategorisering af politikeres FB profiler - arbejdsark.docx
Reklamefilmsanalyse - spies og startour.docx
Vi samler op på den sidste video fra Spies - do it for mom - hvis I ikke blev helt færdige med analysen skal den laves derhjemme
Kvinden med den tunge kuffert | Third Ear Studio
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Grønland og postkolonialisme
Indhold
Kernestof:
litteratur med udsyn - Hans Egede - Grønlands nye perlustration (1).pdf
Arbejdssedddel T2 - Hans Egede Det gamle Grønlands nye perlustration.docx
litteratur med udsyn - Knud Rasmussen - Min rejsedagbog (2).pdf
Litteratur med udsyn 2 - postkolonialisme, Grønland og orienten; sider: 27-29, 37-41
Anders Hedegaard Kristiansen, Thor Gustafsson, Rasmus Urup Kjeldsen
Dansklærerforeningens forlag, 2016
litteratur med udsyn - Henrik Pontoppidan - Isbjørnen (2).pdf
3.6 Litterære genrer - digte
Afsnit
litteratur med udsyn 2 - Homo Sapienne af Niviaq Korneliussen s. 91-105 (1) OCR.pdf
I må gerne have læst de første ca. 100 sider i Blomsterdalen til idag
litteratur med udsyn - Kim Leine - Profeterne i evighedsfjorden (1) OCR.pdf
arbejdsseddel til EKSPERIMENTET.docx
I må gerne have læst de første ca. 200 sider i Blomsterdalen til idag
Introduktion til arbejd-selv modul med Blomsterdalen.docx
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Det moderne gennembrud
Indhold
Kernestof:
Sidst læste vi hvordan Georg Brandes skrev om hvordan han mente at den danske litteratur burde sætte problemer til debat. I skal hjemme skrive ned hvilke problemer I selv oplever i jeres eget liv - det skal både være individuelt, men også problemer I
I have læst bogen: Blomsterdalen færdig til i dag :)
Husk at tager bogen "Blomsterdalen" med på timen, jer som glemte den sidst!
Undervisningen er omlagt til virtuel undervisning i dag på grund af sneen - så vi får lige en dag, som i de gode gamle Coronadage :)
https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_MGEwZWQ1YjMtYTc2OC00NmFiLWFkZDAtZmFhYzk2NTJkMWU5%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22583179eb-ebfc-4109-a6cd-f6238c095e50%22%2c%22Oid%22%3a%228cf5d65c-7195-40a4-8f1b-e9ad68111070%22%7d
Det folkelige gennembrud – Aakjær, Nexø og Bregendahl
Gruppearbejde til Ane-Mette Pontoppidan.docx
Kære alle, Da jeg er på kursus i dag skal I bruge modulet på at se filmen "Før Frosten". Jeg har lånt den ud til jer på CFU og I skulle have adgang til den fra i dag. Filmen varer 1tog 44 min. så jeg vil gerne have at I ser 1t. og 25 min, så ser vi r
I skal have set filmen "Før frosten" (minus de sidste tyve min - som vi ser på timen) til i dag - den er udlånt til jer på CFU - det er vigtigt at I alle har set den!
Klipning | Film skal ses i dansk (systime.dk)Lyd | Film skal ses i dansk (systime.dk)Kamerabevægelser | Film skal ses i dansk (systime.dk)
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Køn og socialkonstruktivisme
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier til i dag, men aflever meget gerne jeres stil, hvis I er færdige - ellers læs lige den besked jeg har sendt til jer :)
Blik for køn - s. 10-15.pdf
Henrik Pontoppidan: Ørneflugt
arbejdsspørgsmål til Ørneflugt af Pontoppidan.pdf
skema med kønskomponenter.docx
Queer-teori som læsning
Vi arbejder videre med Køn og Queeranalyse - ingen lektier :)
Afsnit
Blik for køn - kapitel omn diskurser - s. 23-41 OCR.pdf
Vi skal arbejde med filmen Fight Club - derfor er det vigtigt at I alle har fået den set derhjemme (den er udlånt til jer via CFU fra mandag til onsdag)
Find ud af hjemme om I har mulighed for at låne en bil i forbindelse med turen til Aarhus - så laver vi en plan for kørsel
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Litteraturhistorisk oversigtsforløb
Indhold
Kernestof:
3.7.3 Opgavebesvarelse
Vi arbejder videre med Essaygenren. Det er vigtigt at I har fået læst eksemplet som I havde for som lektie hjemme, så få det lige skimmet, hvis I ikke nåede det sidst.
Min datter er desværre syg i dag. Så I skal selv arbejde med essay genren. - I skal få set/læst alle bilag til opgaven (Marys tale, Sofie Lindes tale og læse Svend Brinkmans tale). I finder opgaven her (det er opgave 2): hhx221-DAN/A-18052022 (tradiu
Vi arbejder videre med essay - jeg som ikke har skrevet noget til dispositionen fra i tirsdags, skal få gjort det hjemme, så alle har et udgangspunkt at arbejde med.
Skim afsnittet om vikingetiden hjemme - Vi går i gang med nyt forløb; 1. Vikingetid (800-1050) | Håndbog til dansk – Litteraturhistorie (systime.dk)
Laksdæla OCR.pdf
arbejd selv - Renæssancen.docx
Kongens magt | Håndbog til dansk – Litteraturhistorie (systime.dk)
Arbejdsark - Brahe.docx
5. Oplysningstid (1720-1800)
En kongelig affære; fiktion eller virkelighed?
Arbejdsark -En kongelig affære.docx
Hvis I har spørgsmål ang. "terminsprøven" i dansk i næste uge, så tag dem med på timen.
Rationalisme, empirisme og deisme | Håndbog til dansk – Litteraturhistorie (systime.dk)
Naturlige rettigheder | Håndbog til dansk – Litteraturhistorie (systime.dk)
Holberg eller Introduktion til romantikken?
vi samler op på guldhornene og arbejder videre litteraturhistorisk
I skal læse første halvdel af teksten "Den lille Karen"
Vi skal læse den lille karen færdigt på timen: vi er kommet hertil:
Poetisk realisme hos Poul Martin Møller og Thomasine Gyllembourg | Håndbog til dansk – Litteraturhistorie
A.W. Schack von Staffeldt: »Indvielsen« fra Digte (1804)
2. Litterær analyse af digte | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Skyggen af HC Andersen.docx
Romantisme – Blicher, Aarestrup og Kierkegaard | Håndbog til dansk – Litteraturhistorie
Hvis I ikke blev færdige med at læse Skyggen på timen i går skal den læses hjemme - den ligger på timen tirsdag.
Modernismer i mellemkrigstiden | Håndbog til dansk – Litteraturhistorie
Sophus Claussen: »Rejseminder« fra Eroter og Fauner (1910)
Johannes V Interferens arb spm.docx
image.png
Portræt af Johannes V. Jensen | Danske forfattere
I skal medbringe en saks i dag:)
To sære fortællere – Villy Sørensen og Peter Seeberg | Håndbog til dansk – Litteraturhistorie
litthist.systime.dk
https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2686#c13317
Tag udgangspunkt i 3. uddrag. Hvor troværdig virker Johannes Vigs iscenesættelse af sig selv som fortæller?
Klaus Rifbjerg - Under vejr med mig selv.docx
Helle Helle: måden, hvorpå ingenting sker | Brug litteraturhistorien
Historiens afslutning og det senmoderne | Brug litteraturhistorien
Arbejdsseddel RUDOLF BROBY - BLOD.docx
BLOD af Broby-Johansen.pdf
Eksistentialisme – fra Kierkegaard til Sartre | Litteraturens veje
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
kortfilm og dokumentar
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Tre analytiske tilgange til kortfilmen Ivalu | SHORTS – kortfilm i undervisningen
Den observerende dokumentar | Textur
vi skal arbejde med Gina Jaqueline
Arbejdsark - dokumentarfilmen En sugardaters bekendelser - fakta- og fiktionskoder.docx
Gina Jaqueline - en sugardaters fortælling: Sæson 1 – 1. episode | DRTV
Den dybdeborende dokumentar | Textur
Jer der ikke var på timen sidst, skal have set de første 20 minutter af dokumentaren "Plejehjemmene bag facaden" (den er udlånt til jer på CFU) som lektie.
Autofiktion og exofiktion – en skrivestragi | Med tiden – et litteraturhistorisk overblik
image.png
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Nyeste tid
Indhold
Kernestof:
Vi skal arbejde med romanen som I læste i går - reflekter gerne over hvilke træk fra nyeste tid romanen benytter.
Den brogede beton (1990-2020) | Blokland – betonblokkenes litteraturhistorie
INGENMANDSLAND | Oppe og nede – på social sightseeing i Velfærdsdanmark
https://echo.tv2.dk/2025-02-27-efter-stor-sorg-levede-kendt-forfatter-dobbeltliv-for-nedrullede-gardiner
Dansk-2-2020-2014-Litteratur - Nexø Sevilla - Ved det grønnd bord.pdf
Vi snakker skriftlig eksamen og andre spørgsmål og så skal vi også hygge :)
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Forløb#11
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Forløb#12
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55557195781", "T": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55557195781", "H": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55557195781" }