Tradium, Rådmands Boulevard
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Tradium, Rådmands Boulevard
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 hhx22f DanA - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23
Institution
Tradium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Anne Marie Leth Michaelsen, Carsten Nørgaard
Hold
2022 hhx22f DanA (
1f DanA hhx
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Reklamer (i forlængelse af grundforløbet)
Titel 2
Det moderne gennembrud
Titel 3
Den iscenesatte virkelighed
Titel 4
Mødet med det ukendte og ubevidste
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Reklamer (i forlængelse af grundforløbet)
Indhold
Kernestof:
Læs om reklameanalyse (ned til afsnittet om reklamefilm), 5.6 Reklamer | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier (systime.dk)
Vi får besøg af skolens læsevejleder, Marie, som vil lave en læse-/stavescreening med jer. Husk høretelefoner :)
Læs i timen:
Læs afsnittet om reklamefilm i bunden af dette link, 5.6 Reklamer | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier (systime.dk)
Afslutning på reklameforløb.
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 2
Det moderne gennembrud
Indhold
Kernestof:
Nyt forløb, juhuuu! Emnet er Det moderne gennembrud :)
J. P. Jacobsen - Fra husets tag.docx
Vi samler op på J. P. Jacobsens "Fra Husets Tag" og gennemgår opgaverne fra sidst. Hvis I mangler at lave nogle af dem, så få det gjort. De kan ses i slide 8 i powerpointet. Brug evt. slide 9, hvis I er i tvivl om nogle af begreberne. det_moderne_gen
Genlæs J.P Jacobsen - uddrag af Marie Grubbe.pdf
I denne uge skal vi lære om Herman Bang og impressionismen. Læs følgende til i dag:
Vi skal arbejde mere med Herman Bang og impressionismen. Læs novellen, Herman Bang, Den sidste balkjole.pdf
Læs novellen "Pernille": Herman Bang - Pernille.pdf
Lav gruppeopgaverne færdige, og læs gerne novellen igen.
Velkommen tilbage fra juleferie :)
Læs Pontoppidans novelle "Ane-Mette". Afsæt god tid til at få læst det hele.
Jer, der var fraværende i torsdags (og det var ret mange), skal genlæse Henrik Pontoppidan, Ane-Mette.pdf, da vi fortsat arbejder med Pontoppidan.
I dag skal vi have om den berømte og berygtede sædelighedsfejde! Læs nedenstående links hjemmefra (og læs det så grundigt, at I ville kunne sætte jer ind i hhv. Bjørnsons, Brandes' og Elisabeth Grundtvigs synspunkter, for vi skal bruge det til en spæ
I har ingen lektier for, men vi skal kigge på de links om Sædelighedsfejden, som I læste til sidste gang:
Tak for jeres gode bidrag om sædelighedsfejden :) I dag skal vi arbejde med et teaterstykke, som også skabte stor debat dengang, nemlig "Et dukkehjem" af Henrik Ibsen! Brug god tid på at læse uddraget, da det er lidt langt.
Læs følgende: Sider fra Systime om dramaanalyse i dansk.pdf
I har ikke lektier for til i dag :) Vi snakker lidt om karaktergivning, og så afrunder vi forløbet om Det moderne gennembrud og ser den anmelderroste kortfilm "Et dukkehjem", som er en moderne fortolkning af teaterstykket.
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Personlige
Selvstændighed
Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 3
Den iscenesatte virkelighed
Indhold
Kernestof:
I dag starter vi på et nyt forløb, der hedder "Den iscenesatte virkelighed" - spændende :) Læs nedenstående links:
Læs følgende links:
I dag skal vi have om analyse af levende billeder, samt nyheder. Læs følgende links (det ser ud af meget, men de to første tekster er korte):
Færdiggør opgaven om nutidens nyheder, som I arbejdede med i slutningen af sidste modul. Læs desuden følgende:
Læs følgende (det ser ud af meget, men de to sidste links er ikke så lange):
Læs følgende:
Kig jeres svar igennem til Svend Brinkmann-opgaverne, som I lavede sidst (Appelformer | Den iscenesatte virkelighed (systime.dk) Vi gennemgår dem i første del af timen, så hvis ikke I nåede at blive færdige sidst, har I stadig chancen :)
Vi er ved at være ved vejs ende i nyhedsforløbet, og denne gang skal vi genopfriske fakta- og fiktionskoder. Læs følgende:
Sidste gang med nyheder. Som afslutning får I lov at lave en kreativ gruppeopgave om et valgfrit nyhedsindslag, som I skal præsentere for resten af klassen :)
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Søge information
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 4
Mødet med det ukendte og ubevidste
Indhold
Kernestof:
Vi starter på et nyt forløb, der hedder "Mødet med det ukendte og ubevidste", som bl.a. handler om myter :) Derfor skal I til timen læse Skabelsesberetningen fra Bibelen, som I finder her:
2. gang i forløbet "Mødet med det ukendte og ubevidste". Vi skal have noget mere om myter, og som lektie skal I læse om skabelsen af Adam og Eva, samt Syndefaldsmyten, som I finder nedenfor:
Vi gennemgår opgaverne til Syndefaldsmyten fra sidst, så læs gerne jeres svar igennem inden. Derudover skal I læse novellen "Drivhuset" - den er lidt lang, så afsæt god tid til at læse og forstå den, Drivhuset, Anders Bodelsen.pdf Når I læser den, så
Vi arbejder videre med novellen "Drivhuset". Til det skal vi lære lidt om forskellige fortællertyper, så derfor skal I læse følgende: 3.3 Fortæller | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier (systime.dk)
Læs novellen "Den dårlige svømmer", som I skal lave en aflevering i.
I dag og i næste uge skal vi arbejde med en af de helt store klassikere i dansk litteratur, nemlig novellen "Paradisæblerne" af Martin A. Hansen :) Novellen er lidt lang, så I nøjes med at læse halvdelen til i dag, dvs. indtil s. 389, l. 227, "Så gik
Læs resten af novellen "Paradisæblerne" (fra s. 389, l. 227 og frem).
I dag har vi sidste gang i dansk i dette skoleår, og det bliver desværre også sidste gang med mig som lærer, da I får en anden dansklærer i 2.g. Det har været dejligt at lære jer at kende, og jeg kommer til at savne jer. Jeg tager kage med til jer, o
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Skrive
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Personlige
Selvstændighed
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55557212792", "T": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55557212792", "H": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55557212792" }