Tradium, Rådmands Boulevard
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Tradium, Rådmands Boulevard
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 hhx22x DanA - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Tradium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Julie Galsgård Jonsen
Hold
2022 hhx22x DanA (
1x DanA hhx
,
2x DanA hhx
,
3x DanA hhx
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundforløb: sprog og retorik
Titel 2
Eventyr og psykoanalyse
Titel 3
Journalistik og medier
Titel 4
Grønland og postkolonialisme
Titel 5
Det moderne gennembrud
Titel 6
Køn og socialkonstruktivisme
Titel 7
Litteraturhistorisk oversigtsforløb
Titel 8
Nyeste tid
Titel 9
Kortfilm og dokumentarfilm
Titel 10
Forløb#10
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundforløb: sprog og retorik
Indhold
Kernestof:
Tag en reklamefilm eller en trykt reklame med og beskriv hvem I mener målgruppen er Og hvorfor. (det skal selvfølgelig bare være links til internettet, med mindre I lige har et blad/avis liggende derhjemme)
Reklamer - teori
Hjemme skal I tage et screenshot af en influencerreklame og overveje hvorfor virksomheden har valgt netop denne influencer til at reklamere for deres produktDerudover skal I logge ind på nettet og tage et screenshot af den første reklame der bliver "
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Eventyr og psykoanalyse
Indhold
Kernestof:
Ebbe Skammelsøn.docx
semantiskskema til julesange.docx
1 - Google Docs
Psykoanalyse
Weitze, Charlotte: Villy
Black Power – Sangtekster (sang-tekst.dk)
Analyse og fortolkning | Guide til skriftlig dansk hhx/eux (systime.dk)
Opgaveformulering og uddybning | Guide til skriftlig dansk hhx/eux (systime.dk)
Disposition | Guide til skriftlig dansk hhx/eux (systime.dk)
Karen Blixen og "Ringen"
4.2 Sproglige billeder
https://mundtlighedidansk.systime.dk/?id=155#c482
kortfilm dennis - Google Search
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Journalistik og medier
Indhold
Kernestof:
5.1 Avisjournalistik
Afsnit
Hvis man ikke var der sidst eller ikke blev færdig, skal man få læst det sidste af 4 sekunder hjemme - den er vedhæftet herunder
5.1 Avisjournalistik - ydre komposition (layout)
5.1 Avisjournalistik - Kilder
Frivilligt Blod for blod - artikel af Kim Faber - Politikken 2005.docx
Bang, Herman: Branden | Textanalyse (systime.dk)
Et individualiseret og fragmenteret mediebillede med influencere som gatekeepers
5.7 Sociale medier
4. august 2020 kl. 02.00
Reklamefilmsanalyse - spies og startour.docx
Vi samler op på videoen fra Startour - den med Mads Mikkelsen - hvis I ikke blev helt færdige med analysen skal den laves derhjemme
Kvinden med den tunge kuffert | Third Ear Studio
5.8 Podcasts
Podcastens særtræk | Podcast (dansklf.dk)
5.3 Reality-tv - Goffman og meyrowitz
Kulturel frisættelse – og hvad så? og Goffman
Vi samler op på arbejdsspørgsmålene som I lavede på timen igår - de skal være lavet færdig til timen
https://docs.google.com/document/d/1PlFRkhuTZY8SOfzEupGFshQmixpne-GL2Jy_w7q757c/edit?usp=sharing
Omfang
Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Grønland og postkolonialisme
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage fra sommerferie og til danskundervisningen :) Jeg introducerer nyt forløb om Grønland på denne time. Vi skal også lige snakke om deadline for hvornår bogen Blomsterdalen skal være læst færdig til, men hvis I slet ikke er gået i gang
litteratur med udsyn - Hans Egede - Grønlands nye perlustration (1).pdf
Arbejdssedddel T2 - Hans Egede Det gamle Grønlands nye perlustration.docx
litteratur med udsyn - Knud Rasmussen - Min rejsedagbog (2).pdf
Afsnit
Litteratur med udsyn 2 - postkolonialisme, Grønland og orienten; sider: 27-29, 33-41
Anders Hedegaard Kristiansen, Thor Gustafsson, Rasmus Urup Kjeldsen
Dansklærerforeningens forlag, 2016
litteratur med udsyn - Henrik Pontoppidan - Isbjørnen (2).pdf
3.6 Litterære genrer - digte
Til idag skal bogen: Blomsterdalen være læst færdig
Genskim det kapitel i Blomsterdalen som I valgte på timen i onsdag
HUSK AT MEDBRINGE BOGEN IDAG (også dig Frederikke! ;)
De sidste må meget gerne husk at medbringe "Blomsterdalen" på timen idag, da jeg skal have dem med til den næste klasse
arbejdsseddel til EKSPERIMENTET.docx
Hemmeligheden - Weekendavisen d. 03.09-2010.pdf
12. Medieanalyse af spillefilm
I får tid til at stille spørgsmål til jeres aflevering, så det er vigtigt at I er godt i gang med at skrive
7. Retorisk analyse af taler
Hvis man ikke nåede så langt i gruppearbejdet omkring Kim Leine, må man lave det hjemme - jeg vil gerne have at I svarer på min tre spørgsmål
Statsminister Mette Frederiksens tale ved undskyldningsarrangement for de grønlandske børn, som blev sendt til Danmark i 1951, den 9. marts 2022 - Statsministeriet (stm.dk)
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Det moderne gennembrud
Indhold
Kernestof:
Georg Brandes: Indledningsforelæsning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Literatur (uddrag, 1871) | Litteraturens huse (systime.dk)
I skal have oprettet jer som brugere på biblioteket, så I kan låne bøger, når vi skal på Randers bibliotek
Arbejdsspørgsmål - En sidste balkjole - Herman Bang.docx
Undervisningen er omlagt til virtuel undervisning i dag på grund af sneen - så vi får lige en dag, som i de gode gamle Coronadage :)
https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_ZjA3YzQ5OWQtZjVlNS00NDQxLTgwOGUtNWVmNTk5OWI0YzBj%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22583179eb-ebfc-4109-a6cd-f6238c095e50%22%2c%22Oid%22%3a%228cf5d65c-7195-40a4-8f1b-e9ad68111070%22%7d
I.P. Jacobsen og naturalismen
Vi gennemgår jeres arbejde om fortællertyper i "Foran Altret" indledningsvist
https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_YmE3YWYxNDktNDQ2NS00MjBhLWI5ODQtNjkyNzE2Y2EwZDg2%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22583179eb-ebfc-4109-a6cd-f6238c095e50%22%2c%22Oid%22%3a%228cf5d65c-7195-40a4-8f1b-e9ad68111070%22%7d
Hjemme skal I svare på de følgende tre spørgsmål, om "Et dukkehjem" som I fandt sproghandlinger i sidst:
https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_Mzk4NTcwZTgtY2QzMi00OGQ5LTllYWQtM2QzZDg0OTFiNmJj%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22583179eb-ebfc-4109-a6cd-f6238c095e50%22%2c%22Oid%22%3a%228cf5d65c-7195-40a4-8f1b-e9ad68111070%22%7d
Samme grupper. Find en lille passage (8-10 replikker) i uddraget, som I synes er mest central. Dramatisér jeres udvalgte replikker: –Vælg en Nora og en Helmer – den sidste i gruppen optager på mobiltelefonen. –Øv replikkerne et par gange. –Fremfør ge
Det folkelige gennembrud – Aakjær, Nexø og Bregendahl
Amalie Skram: Det røde gardin (1899) | Det moderne gennembrud #MeToo (systime.dk)
8. Det moderne gennembrud - Ane-mette
vi skal have samlet op på jeres gruppearbejde om Pontoppidans Ane-Mette
Vi skal se jeres videoer om sædelighedsfejden - sørg for at de kan afspilles enten fra min PC eller fra jeres med et HDMI-stik
Ole Bornedal: Liktorernes tyranni (2017) | Det moderne gennembrud #MeToo (systime.dk)
Pernille Maria Bärnheim: Jeg har oplevet krænkelser på gaden, på arbejdspladsen og i sejlklubben (2017) | Det moderne gennembrud #MeToo (systime.dk)
Vi skal have set de sidste af jeres videoer og derefter arbejde med "Før frosten"
Gruppearbejde til filmen Før frosten.docx
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Køn og socialkonstruktivisme
Indhold
Kernestof:
Blik for køn - s. 10-15.pdf
Henrik Pontoppidan: Ørneflugt
arbejdsspørgsmål til Ørneflugt af Pontoppidan.pdf
Queer-teori som læsning
Vi arbejder videre med Køn og Queeranalyse - ingen lektier :)
Vi samler op på Boing af Nik og Jay
Blik for køn - kapitel omn diskurser - s. 23-41 OCR.pdf
Vi arbejder med den lektie I havde for til torsdag - hvis hvis I ikke allerede har læst, er der her endnu en chance :)
Blik for køn s. 76-79.pdf
lektien er opgaven som ligger på timen tirsdag
gruppearbejde - reklamerBarbie: Imagine The Possibilities | @Barbie - YouTubeVolvo: volvo zlatan made by sweden - Google SearchSider i Håndbog til dansk: 5.6 Reklamer | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier (systime.dk)
I får tid til at lave jeres plancher færdige på timen (reklameanalyserne af Volvo og Barbie)
I skal alle se filmen Fight Club - den er udlånt til jer via CFU
Vi skal arbejde med filmen: Fight Club - det er vigtigt at I alle har fået set filmen til timen. Vi nåede at se en halv timen på forrige time, så resten skal I have set hjemme. Jeg udlåner filmen til jer igen, så hvis nogen mangler at få den set, bur
Afsnit
Vi skal arbejde med det vi ikke nåede sidst om Hate speach, så ingen lektier til i dag :)
Vi tager to gange hit med sangen i dag - derud over arbejder vi med afleveringen
Vi med afleveringen - det er sidste modul I får til at lave det, så sørg for at alle i gruppen har læst teksten grundigt og at I er kommet godt i gangGrupperne ser ud som følger:1: Ingrid, Frederikke, Oscar og Caroline2: Sofie, ML, Signe og Andrea3:
Vi tager begge hold Hit med sangenI får tid til at færdiggøre jeres gruppe afleveringJeg gennemgår gode råd til årsprøven.
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Litteraturhistorisk oversigtsforløb
Indhold
Kernestof:
Kære 3.x, Velkommen tilbage fra en velfortjent sommerferie - jeg håber I har nydt det!Jeg glæder mig til se se jer!Julie
3.7.3 Opgavebesvarelse
Vi bruger lige lidt af timen på at lave dispositionerne færdige - jeg vil gerne have at I har et udkast klar hjemmefra, så hvis I ikke har noget endnu, skal I lave lidt hjemme:)
I skal arbejde på jeres essay. Upload min. 100 ord fra jeres essay (det er lige meget hvilket afsnit af essayet I uploader) på dette modul under "elevfeedback". Upload det meget gerne som tekst og ikke som en fil. Opgaven er selvstændig og jeg retter
Skim afsnittet om vikingetiden hjemme - Vi går i gang med nyt forløb; 1. Vikingetid (800-1050) | Håndbog til dansk – Litteraturhistorie (systime.dk)
Laksdæla OCR.pdf
arbejd selv - Renæssancen.docx
Kongens magt | Håndbog til dansk – Litteraturhistorie (systime.dk)
Arbejdsark - Brahe.docx
En kongelig affære; fiktion eller virkelighed?
Arbejdsark -En kongelig affære.docx
Hvis I har spørgsmål ang. "terminsprøven" i dansk i næste uge, så tag dem med på timen.
5. Oplysningstid (1720-1800) | Håndbog til dansk – Litteraturhistorie (systime.dk)
Rationalisme, empirisme og deisme | Håndbog til dansk – Litteraturhistorie (systime.dk)
Introduktion til Oplysningstidens genrer og Holberg.docx
6. Romantikken | Litteraturens veje
Den lille Karen - tekst.docx
A.W. Schack von Staffeldt: “Indvielsen” from Digte (1804)
Romantisme – Blicher, Aarestrup og Kierkegaard | Håndbog til dansk – Litteraturhistorie
Vi skal se musikvideoen som knytter sig på oplægget vi skal deltage i imorgen
Vi arbejder videre med Skyggen
Modernismer i mellemkrigstiden | Håndbog til dansk – Litteraturhistorie
https://textanalyse.systime.dk/?id=5243#c20009
https://textanalyse.systime.dk/?id=5253#c20597
Sophus Claussen: »Rejseminder« fra Eroter og Fauner (1910)
2. Litterær analyse af digte | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Claussen, Sophus: Rejseminder (1887) | Litteraturens huse
Beslut hvilken opgave vil skrive OG om I har spørgsmål til den. opgaverne ligger under "opgaver" som en almindelig aflevering
Portræt af Johannes V. Jensen | Danske forfattere
image.png
I skal medbringe en saks i dag:)
To sære fortællere – Villy Sørensen og Peter Seeberg | Håndbog til dansk – Litteraturhistorie
Vi skal julehygge og have fjernet julepynt:)
Arbejdsseddel RUDOLF BROBY - BLOD.docx
BLOD af Broby-Johansen.pdf
Eksistentialisme – fra Kierkegaard til Sartre | Litteraturens veje
Omfang
Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Nyeste tid
Indhold
Kernestof:
Helle Helle: måden, hvorpå ingenting sker | Brug litteraturhistorien
Den brogede beton (1990-2020) | Blokland – betonblokkenes litteraturhistorie
INGENMANDSLAND | Oppe og nede – på social sightseeing i Velfærdsdanmark
image.png
https://echo.tv2.dk/2025-02-27-efter-stor-sorg-levede-kendt-forfatter-dobbeltliv-for-nedrullede-gardiner
Dansk-2-2020-2014-Litteratur - Nexø Sevilla - Ved det grønnd bord.pdf
Vi snakker skriftlig eksamen og andre spørgsmål og så skal vi også hygge :)
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Kortfilm og dokumentarfilm
Indhold
Kernestof:
image.png
Anders Walters filmografi | SHORTS – kortfilm i undervisningen
vi arbejder videre med kortfilmsgenrene - Alle skal have set kortfilmen: Helium til dette modul (hvis man ikke nåede det, da I havde tid på timen vi havde sidst)
Tre analytiske tilgange til kortfilmen Ivalu | SHORTS – kortfilm i undervisningen
kære 3.x, Jeg er desværre stadig stadig syg og derfor skal I arbejde selv. Vi gemmer gennemgangen af jeres gruppearbejde om Ivalu til senere og går i dag i gang med dokumentar genren. Derfor skal I læse om den observerende dokumentar her (I skal Ikke
vi skal arbejde med "En sugardaters bekendelser"
Arbejdsark - dokumentarfilmen En sugardaters bekendelser - fakta- og fiktionskoder.docx
Gina Jaqueline - en sugardaters fortælling: Sæson 1 – 1. episode | DRTV
https://textur.systime.dk/?id=405#c3492
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Forløb#10
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55557230243", "T": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55557230243", "H": "/lectio/571/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55557230243" }