Holdet 2022 hhx22c EngA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Tradium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Jason Peter Ravn, Rikke Oddershede Laursen
Hold 2022 hhx22c EngA (1c EngA hhx, 2c EngA hhx, 3c EngA hhx)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Pronunciation/Mundtlighedsforløb
Titel 2 UK Area Study
Titel 3 Northern Ireland and the Troubles
Titel 4 Cultural and Subcultural understanding
Titel 5 US Area Study
Titel 6 Of Mice and Men
Titel 7 US Culture From a Satirical Point of View
Titel 8 Branding
Titel 9 US Election
Titel 10 Globalization
Titel 11 Cross Cultural Understanding in Management
Titel 12 India Area Study

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Pronunciation/Mundtlighedsforløb


Forløbet introducerer eleverne til det engelske sprogs lyde med særligt fokus på typiske faldgruber for danskere, der skal lære engelsk. Der tages udgangspunkt i meget let sprogtilegnelsesteori og forskellige former for engelsk - bl.a. dialekter og accenter.

Eleverne gøres bekendt med idiomatiske udtryk på engelsk, og har arbejdet med at forstå, at direkte oversættelser fra DK til engelsk ikke altid lader sig gøre - og at særegne, sproglige udtryk er en vigtig del af at kunne kommunikere på både mo-dersmål og fremmedsprog.

De introduceres yderligere til det engelske sprogs udvikling med henblik på at diskutere dens fremtidige udseende.

Særlige fokuspunkter:

Faglige
• Lytte
• Diskutere
• Formidling
• Selvrefleksion - Med fokus på udtale
Almene (tværfaglige)
• Kommunikative færdigheder - Med fokus på udtale
• Personlige
• Selvtillid

Arbejdsformer:
• Eksperimentelt arbejde
• Gruppearbejde
• Individuelt arbejde
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oversættelse af Engelske Ordsprog 07-12-2022
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 UK Area Study

Dette forløb giver eleverne indsigt i og forståelse for UK (samfund, historie, politik, kultur)

I forløbet arbejdes med både fiction og non-fiction samt skriftlighed. Der arbejdes med analysemetoder indenfor både fiction og non-fiction.

Tekster fra Kompendium:

- An introduction to the United Kingdom, Danielle Richardson, 3 December 2020

- A Brief History of the UK - The British Empire, BBC Bitesize

- King's Speech, Film, 2010

- Culture and diversity in 20th century Britain, BBC Bitesize

- Black, sang af Dave

- The Last Whites of East End, dokumentar, dokumentar, 2016

- UK Politics (elever har lavet research om det politiske system, partier, valgform etc.)

- Foreigners Reveal What Shocked Them About the British Class System, Kay Leong, 2021

- How to be an Englishman, extract from George Mikes: How to be an Alien

- The north/south divide in the UK, BBC Bitesize

- Is the United Kingdom on the brink of a break-up?, Julie Etchingham, 2021


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Northern Ireland and the Troubles

Forløbet undersøger forholdet mellem de involverede parter i 'The Troubles', deres historie og fremtid, med særligt fokus på Brexits betydning.

Der analyseres lyrik og non-fiction. Eleverne har derudover brugt selvfundende artikler til research af centrale begreber, nævnt her: IRA, The Irish Famine 1845 Sinn Fein, Guildford pub bombings, The Guildford Four og ’The Troubles’

Intro til Northern Ireland:
http://projectbritain.com/northern_ireland.html

U2, Sunday Bloody Sunday, Lyrics

Cranberries, Zombie, Lyrics
New IRA apologizes for journalist's killing, police release woman, Amanda Fergu-son: https://www.reuters.com/article/us-nireland-violence-idUSKCN1RZ0K1

Film:
In the Name of the Father, spillefilm, 1993
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Cultural and Subcultural understanding

Der arbejdes med problemstillinger omkring tværkulturelt samarbejde og med forståelse af fremmede kulturer.

Eleverne arbejder i grupper med formidling af viden omkring kulturteori.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 US Area Study

Forløbet går i dybden med USAs historie og sætter fokus på dennes indflydelse på politik, sociale strukturer og den økonomiske virkelighed i det moderne USA.


Kernestof:
Følgende tekster her indgået i et samlet kompendium

Introduction to the US: https://kids.nationalgeographic.com/geography/countries/article/united-states

‘The Native Population’ af Jenkins, Philip, A History of the United States¸Plagrave, 3rd edition, 2007

Columbus Day, History: http://www.history.com/topics/exploration/columbus-day

Columbus Day, Last Week Tonight With John Oliver: https://www.youtube.com/watch?v=eKEwL-10s7E

‘Britain in the New World’ af Nye, David, American History, Systime

J.Berntzen, A.Bårtvedt, J.Meyrick & J.Stenersen, bearbejdet af Lisbeth Kjær, LOOK-ING AT THE USA – A HISTORICAL OVERVIEW, Targets, Gyldendal, 2001

‘The Tea Party That Triggered a Revolution’, tekstbog, scanning

Atwood, Margaret, The Frontier: https://www.d.umn.edu/cla/faculty/tbacig/cst1030/1030anth/survival.html

American Progress by John Gast, Maleri

Kearny, Edward N., The Frontier Heritage, 1989 – Taget fra Worlds Of English på Sys-time

Amadeo, Kimberly, What Is the American Dream? The History That Made It Possible, The Balance, updated 2021: https://www.thebalance.com/what-is-the-american-dream-quotes-and-history-3306009

‘The Civil War’, tekstbog, scanning
‘Reconstruction’ af Nye, David, American History, Systime
Edwards, J., Trail of Tears, Scanning
Hemmingway, E., Indian Camp, 1924
Uddrag fra IMMIGRATION PATTERNS AND ETHNIC COMPOSITION: http://usa.usembassy.de/etexts/factover/ch1.htm


Supplerende stof:
Links til research af US Regions:

• http://usa.usembassy.de/travel-regions.htm
http://www.50states.com/
• http://www.4uth.gov.ua/usa/english/facts/symbols.htm
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
US Survival PowerPoint 23-08-2023
Trail of Tears 10-10-2023
American Dream Manuscript 15-10-2023
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Of Mice and Men

Forløbet fortsætter, hvor USA Area Study slap. Of Mice and Men sættes i en histo-risk kontekst og forstås på baggrund af elevernes tilegnede viden om USA.

Eleverne har set den seneste filmudgave af of Mice and Men fra 1992


Kernestof:

Steinbeck, John, Of Mice and Men, 1937 (Systime udgave)

Of Mice and Men, spillefilm, 1992

Udleveret spørgsmålsark
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 US Culture From a Satirical Point of View

KERNESTOF:
Tekserne har været samlet I et compendium

Satire Theory, PP, udleveret i undervisningen

Afsnit der blevet set:
The Simpsons: ”Much Apu about Nothing” (season 7, episode 23)
American Dad: ‘American Dream Factory’ (Season 2, episode 34)
South Park: ‘With Apologies to Jesse Jackson’ (Season 11, episode 1)
The Simpsons: ‘The Cartridge Family’ (Season 9, Episode 5)
South Park: ‘Bloody Mary’ (Season 9, episode 14 )

Tekster der er blevet læst:
The New Colossus (1883) by Emma Lazarus

Behind a $13 shirt, a $6-an-hour worker: https://www.latimes.com/projects/la-fi-forever-21-factory-workers/

Billie Holidays’ Strange Fruit

Freedom's Safest Place Speech by Wayne LePierre:
http://www.americas1stfreedom.org/articles/2015/4/23/freedoms-safest-place/

Do Americans have the right to criticize religion?
https://splinternews.com/do-americans-have-the-right-to-criticize-religion-1793844709

American Values (Extract) by Edward N. Kearny

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Notes for Manuscript Sources 28-02-2024
Write the introduction to your manuscript 07-03-2024
Manuscript Main Body 18-03-2024
Conclusion til Manuscript 05-04-2024
Final manuscript 10-04-2024
Omfang Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 Branding

I dette forløb arbejdes der med det merkantile emne Branding. Der arbejdes med personlig branding/celebrity branding, branding af produkter eller virksomheder, woke branding/Greenwashing. Der indgår skriftlige opgaver i forløbet.

Forløbet har desuden til formål at give eleverne en bredere forståelse af det mulige tværfaglige samarbejde mellem AØ og engelsk i større opgavesammenhæng. Forløbet skal øge elevernes merkantile ordforråd.

Kernestof:
Naomi Klein: The Beginning of the Brand, From where you are, Systime

What is Storytelling?: http://www.smarterstorytelling.com/brand-storytelling-what-is/

What is Brand Storytelling:
http://www.smarterstorytelling.com/brand-storytelling-what-is/

Holder, Alex, ‘Sex doesn’t sell, Activism does’, Guardian: https://www.theguardian.com/commentisfree/2017/feb/03/activism-sells-brands-social-conscience-advertising
Beard, Randall, ‘Effective Advertising’: http://www.nielsen.com/us/en/newswire/2014/effective-advertising-more-than-a-creative-black-box.html
‘Marketing with Celebrities’: https://www.marketing-schools.org/consumer-psychology/marketing-with-celebrities
Suggett, Paul. ’The Delicate Art of Product Placement Advertising’: https://www.thebalancecareers.com/strategies-for-businesses-4161811
Oksana, Tunikova, ‘Product Placement—A Good Advertising Adaptation?’: https://www.business2community.com/marketing/product-placement-good-advertising-adaptation-02026643

Brandwashed, Martin Lindstrom, pp. 10-13.


Supplerende stof:
Discussion questions for greatest movie ever sold (udleveret ark)
Celebrity Branding PP
Celebrity Branding Group Work Assignment (Udleveret ark)
Præpositioner (udleveret ark)

Film:
Greatest Movie ever Sold, 2011
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Advertisement Agency 13-08-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 9 US Election

Forløbet tager afsæt i Amerikansk politik, med fokus på hvordan præsidenten vælges, hvordan det amerikanske politiske system virker, og hvorledes de 2 partier adskiller sig. Der særligt fokus på at lære eleverne om retorisk analyse.

• Faglige
• Lytte
• Læse
• Søge information
• Skrive
• Diskutere
• Formidling
• Selvrefleksion
• Almene (tværfaglige)
• Analytiske evner
• Kommunikative færdigheder


Kernestof:
‘How to Become the President of the United States’, infographic poster, https://www.usa.gov/election

‘Presidential Primaries and Caucuses’, https://www.usa.gov/election

‘Political Party Conventions Day-by-Day’ https://www.thoughtco.com/how-party-convention-delegates-are-chosen-3320136 - Updated June 2020

Kreiner, Nanna Flindt, ‘ Rhetorical analysis’, On Purpose, Gyldendal

‘How Much Does it Cost to Run For President’: https://www.policygenius.com/blog/how-much-does-it-cost-to-run-for-president/

Unite Us, Joe Biden TV Spot: https://www.youtube.com/watch?v=CV1la96XHqE

Great Again, Donald Trump TV Spot: https://www.youtube.com/watch?v=itsSDhgKwhw

‘The Electoral College’: https://www.usa.gov/election

‘Difference in Philosophy’: www.solonschools.com


Supplerende stof:
English Handbook - Argumentative essay
Questions for the Election of the American Presidency worksheet
US Politics intro PP
US Primaries and Caucuses PP
Electoral College worksheet (udleveret ark)
Win the White House Game: https://www.icivics.org/games/win-white-house
Selvfunde kilder til research af Republicans og Democrats
Political differences (udleveret ark)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3c EngA hhx skr. prøve 26-09-2024
Argumentative Essay - Min. Wage 18-10-2024
US Political Parties and Policies 29-10-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Globalization

Forløbet tager afsæt i nylige udviklinger i den globale verden, herunder Trumps Amerika og Brexit, samt klassiske problemstillinger såsom Sweatshops, økonomisk ulighed og pros and cons ved globalisering. Eleverne træner diskussionsevner både mundltligt og skriftligt.

Sideløbende med forløbet har eleverne arbejdet intensivt med at skrive manuscript, hvor de blandt andet har arbejdet med peer-feedback og selvrefleksion.

Faglige
• Lytte
• Læse
• Søge information
• Skrive
• Diskutere
• Formidling
• Selvrefleksion
• Almene (tværfaglige)
• Analytiske evner
• Kommunikative færdigheder
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Does Brexit Mean the End of Globalization? 01-12-2024
Genaflevering: Does Brexit Mean the End of Globali 18-12-2024
Babel (2006) 10-01-2025
3c EngA hhx skr. prøve#2 28-01-2025
Business philosophy - Analytical essay (fiction) 05-02-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Cross Cultural Understanding in Management

Der arbejdes med problemstillinger omkring tværkulturelt samarbejde og med forståelse af fremmede kulturer.

Eleverne arbejder i grupper med formidling af viden om kulturteori.

• Faglige
• Lytte
• Læse
• Søge information - Særligt ifb. med kulturanalyser af forskellige lande
• Skrive
• Diskutere
• Formidling
• Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
• Analytiske evner
• Kommunikative færdigheder

Væsentlige arbejdsformer:

• Gruppearbejde
• Individuelt arbejde
• Lærerstyret undervisning

Kernestof:
Følgende tekster har indgået i et samlet kompendium


Karthe, Deepa, What is Culture?, Buzzle: http://www.buzzle.com/articles/what-is-culture.html (Hjemmesiden er ikke længere tilgængelig)

Geert Hofstede website: http://geert-hofstede.com/countries.html

Power Distance: http://www.via-web.de/power-distance/

Individualism versus collectivism: http://www.via-web.de/individualism-versus-collectivism/

Masculinity versus femininity
http://www.via-web.de/masculinity-versus-femininity/

HALL’S CULTURAL FACTORS:
http://changingminds.org/explanations/culture/hall_culture.htm

Cultural Differences - The Past, Present, Future Conundrum
http://thearticulateceo.typepad.com/my-blog/2011/09/cultural-differences-the-past-present-future-conundrum.html

Doing business abroad? Simple faux pas can sink you
8/24/2007 USATODAY
http://www.usatoday.com/money/industries/travel/2007-08-23-faux-pas_N.htm

Risks of Doing Business Abroad
By Jennifer Moore, eHow Contributor
http://www.ehow.com/info_7754303_risks-doing-business-abroad.html

Learning to cope with corporate culture clashes
http://www.independent.ie/national-news/learning-to-cope-with-corporate-culture-clashes-452388.html

Hidden differences – crossing cultural barriers by John Ritchart

Doing Business Abroad: What Is Socially Acceptable?
By Audrey Févry, Commercial Services Manager at Sage
http://www.sage.ie/blog/index.php/doing-business-abroad/

CULTURE SHOCK IS PART OF THE OVERSEAS PASSAGE
By Lennie Copeland and Lewis Griggs
http://www.tuckerintl.com/general/readings/cultureshock/CultureShockP2.html

Supplerende stof:
Grammatik Aktiv og Passiv
Eleverne har dertil selv researchet forskellige lande og tilhørende kulturer på nettet.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Cultural Theories PP 26-03-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 India Area Study

Temaet omhandler forskellige aspekter af det moderne Indien - både baggrunden for Indiens forhold til Storbritannien (sprogligt og samfundsstrukturelt) men også religiøse og kulturelle baggrund for Indiens menneskerettigheder og erhverv med et særligt fokus på kvindesyn

• Faglige
• Lytte
• Læse
• Søge information
• Skrive
• Diskutere
• Projektarbejde
• Formidling
• Selvrefleksion
• Almene (tværfaglige)
• Analytiske evner
• Kommunikative færdigheder

Væsentlige arbejdsformer:

• Gruppearbejde
• Individuelt arbejde
• Lærerstyret undervisning
• Pararbejde



Kernestof:

India Introduction, Textbook scan

Indian Culture: Traditions and Customs of India, Kim Ann Zimmermann, January 30, 2015: http://www.livescience.com/28634-indian-culture.html

Worksheet for Caste System, udleveret scanning af tekstbog

India's Dalits still fighting untouchability
27 June 2012: https://www.bbc.com/news/world-asia-india-18394914

India’s Dalit Revolution: https://www.aljazeera.com/program/episode/2017/3/3/indias-dalit-revolution


Women in India: http://saarthakindia.org/womens_situation_India.html

'If you saw her body, you will never sleep again': despair as India rape crisis grows’: https://www.theguardian.com/world/2019/dec/06/i-dont-see-anything-changing-despair-india-rape-crisis-grows

How to do business in India: https://www.bbc.com/worklife/article/20150826-the-challenges-of-setting-up-shop-in-india

The Young Suicide Bomber Who Brought India and Pakistan to the Brink of War: https://www.nytimes.com/2019/03/02/opinion/sunday/kashmir-india-pakistan.html

Supplerende stof:
Worksheet for India Introduction.docx (udleveret ark)
EXAM PREP grammar øvelser
Worksheet Women in India (udleveret ark)
Discussion questions – India’s Daughter (udleveret ark)

Film og docs:
India’s Daughter, BBC, 2015

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer